Embarking on literary adventures: A transformative extension experience with children in early childhood education
Keywords:
Early Childhood Education, Ethnography, Extension, LiteratureAbstract
This experience report presents and discusses a case of an extension project carried out in a Municipal Center for Early Childhood Education (CMEI). The theoretical basis is primarily Paulo Freire's book “Extension or Communication?”. However, in addition to this theoretical foundation, we incorporated ethnographic cases and practices to guide the extension process and our immersion in the school environment. Thus, our main guideline was to recognize children as autonomous protagonists of the teaching-learning process and value their knowledge and multiple forms of expression. The achieved results are diverse. Through the project's implementation, we nurtured children's interest in reading while also learning new ways of reading and understanding the world alongside them. The project emphasized the importance of creating a welcoming environment where children can explore their autonomy and actively engage in the learning process. By incorporating ethnographic perspectives, we gained deeper insights into children's experiences and developed a more inclusive and culturally responsive approach to education. This project serves as a testament to the power of combining theoretical foundations with practical applications to promote meaningful learning experiences for both children and educators.
Downloads
References
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC, 2018.
BRASIL. Plano Nacional de Educação (PNE), Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Diário Oficial da União, Brasília, 26 jun. 2014. Seção 1, p. 1.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Orientações Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC, SEB, 2010.
DE MATTOS, C. L. G.; DE CASTRO, P. A. (Organizadoras). Etnografia e educação: conceitos e usos. Campina Grande: EDUEPB, 2011.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação?. Tradução de Rosisca Darcy de Oliveira e prefácio de Jacques Chonchol. 7. ed. Rio de Janeiro: Terra e Paz, 1983.
HEIDEGGER, Martin. Sobre o “Humanismo”. In: Conferências e Escritos Filosóficos. Tradução e notas de Ernildo Stein. São Paulo: Abril Cultural, 1973. p. 345-373.
MARTINS, A. F. A etnografia na educação: Reflexões sobre a metodologia adotada em pesquisas no âmbito do ensino fundamental. Linhas Críticas, [S. l.], v. 3, n. 3-4, p. 61-68, 1997. Disponível em: https://doi.org/10.26512/lc.v3i3-4.2638. Acesso em: 05 jun. 2023.
MARQUES, V. L. M. de L. A importância da leitura na educação infantil. Revista Primeira Evolução, São Paulo, v. 1, n. 38, p. 115-121, 2023. Disponível em: https://primeiraevolucao.com.br/index.php/R1E/article/view/402. Acesso em: 07 jun. 2023.
MONTENEGRO, Elizandra Silva. Literatura infantil e formação de leitores: caminhos que se cruzam. 51f. (Trabalho de conclusão de curso, Graduação em Pedagogia). Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2015. Disponível em: https://dspace.bc.uepb.edu.br/xmlui/handle/123456789/10458. Acesso em: 16 jun. 2023.
ROBERTO, Michele Aparecida da Rocha; SANTIAGO, Gilberto da Silva; FERREIRA, Geraldo Generoso. A leitura na Educação Infantil: uma prática plural. Revista Educação Pública, v. 20, n. 40, 20 de outubro de 2020. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/20/40/a-leitura-na-educacao-infantil-uma-pratica-plural. Acesso em: 20 jun. 2023.
SCHNEKENBERG, G. F.; OLIVEIRA, G. S.; LIMA JUNIOR, E. B. A prática etnográfica na pesquisa educacional: apontamentos primordiais da relação entre educação e antropologia. Cadernos da Fucamp, v. 20, n. 44, p. 16-35, 2022. Disponível em: https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/2355. Acesso em: 23 jun. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Diego Vinícius Brito dos Santos, João Paulo de Lima, Maria de Fátima Dantas de Souza
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.