The impact of satisfaction and motivation in building a healthy organizational climate

Authors

Keywords:

Satisfaction. Organizational climate. Motivation.

Abstract

The main objective of this work was to identify the level of employee satisfaction in a tourist complex located in Santa Catarina through the application of an organizational climate survey, considering that this strategic management tool allows the organization's managers to identify themselves how employees come together in relation to different factors, such as salary, leaders, co-workers, structure, among others. Through this, it is possible to analyze which aspects positively influence or quality the satisfaction and motivation of employees to create a healthy and lasting organizational environment. The research covered topics such as: organizational climate and its influence on job satisfaction and motivation, factors that influence job satisfaction, methods and instruments used to measure organizational climate and job satisfaction and, finally, benefits of climate assessment organizational and job satisfaction for the company and employees. To provide support, the research was applied through a questionnaire with 31 closed questions on an agreement scale, with a sample of 72 employees, seeking to assess their satisfaction with the organization. With the results obtained, it was possible to identify each point in which employees demonstrated greater satisfaction, mainly focused on collaboration and the relationship between respect for their co-workers, although there are points in which the organization must seek to improve itself, seeking to promote an environment work that contributes to the performance of the organization.

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Author Biographies

Jairo Jhuan Pinheiro de Moraes, Centro Universitário UNIAVAN

Graduado em Administração pelo Centro Universitário UNIAVAN.

Rodrigo Fernando Belli, Centro Universitário UNIAVAN

Professor do Centro Universitário Avantis - UNIAVAN nas disciplinas de Fundamentos de Gestão; Gestão de Marketing, Marketing de Serviços e E-commerce, Modelos de Negócios, Mercado de Trabalho e Carreira, Finanças e Serviços Gastronômicos e Administração Estratégica. - Professor Tutor do Centro Universitário Avantis - UNIAVAN dos cursos de Tecnólogo em Marketing e Bacharel em Administração. - Professor Tutor Externo do Centro Universitário Leonardo da Vinci - UNIASSELVI, dos cursos de Tecnólogo em Logística e Processos Gerenciais. - Professor Tutor Externo da UNIGRAN nos cursos de Administração, Processos Gerenciais, Logística, Contabilidade e Recursos Humanos. - Professor de Pós-graduação pela AVANTIS na disciplina Administração Estratégica Empresarial e Gestão de Clientes. - Professor de Pós-graduação pela AUPEX nas disciplinas Metodologia Científica, Logística e Gestão Empresarial. - Mestrando em Administração pela Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI. - Especialização em Vendas e Marketing pela Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI - Especialização em Docência e Tutoria - Centro Universitário Avantis - UNIAVAN - Especialização em Docência no Ensino Superior - Centro Universitário Avantis - UNIAVAN - Bacharel em Administração pela Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI - Técnico em Logística, Armazenagem, Distribuição e Transportes.

Ruan Carlos dos Santos, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutorando em Administração pela UDESC-ESAG. Mestre em Administração de Empresas pela UNIVALI. Especialista em Metodologia de Ensino de Filosofia e Sociologia pela FCV. Especialista em Gestão Empresarial pela FAPAG. Especialista em EAD e Metodologia Superior pela UNISOCIESC. Licenciatura em Filosofia e Ciências Sociais pela FAERPI. Bacharel em Administração pela UniCV. Bacharel em Ciências Contíbeis pela UniCV. Bacharel em Teologia pela FACASC. Bacharel em Filosofia pela UNISUL. 

Fabiano Maury Raupp, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutorado em Administração pela Universidade Federal da Bahia (2011), Mestrado em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (2003) e Graduação em Ciências Contábeis pela Universidade Federal de Santa Catarina (2001). É professor associado na Universidade do Estado de Santa Catarina, atuando no Departamento de Administração Empresarial, no Mestrado Profissional em Administração, no Mestrado Acadêmico em Administração e no Doutorado em Administração do Centro de Ciências da Administração e Socioeconômicas. É líder do Núcleo de Estudos para o Desenvolvimento de Instrumentos Contábeis e Financeiros e pesquisador do Observatório de Finanças Públicas - OFIP, cadastrados na plataforma do CNPq. Na Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração é líder do tema Planejamento Governamental, Finanças Públicas e Controle no Setor Público - Divisão Acadêmica Administração Pública. É autor de livros, capítulos de livros, artigos em periódicos e trabalhos socializados em anais de eventos científicos.

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Published

31-05-2024

How to Cite

MORAES, J. J. P. de .; BELLI, R. F. .; SANTOS, R. C. dos; RAUPP, F. M. . The impact of satisfaction and motivation in building a healthy organizational climate. Revista de Casos e Consultoria, [S. l.], v. 15, n. 1, p. e35898, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/casoseconsultoria/article/view/35898. Acesso em: 3 dec. 2024.

Issue

Section

Educational, Human, and Social Sciences