Macunaíma fervendo no Buraco do Mar

frevo and the conception of Brazilian music

Authors

Keywords:

Frevo, Brazilian music, Popular music, Popular brazilian music, Heritage

Abstract

Music is one of the most diverse expressions of Brazilian culture. The roots that underline Brazilian music are especially in popular culture, and in Brazil, it is often associated with issues of identity creation. In this regard, African and Afro-Brazilian cultures stand out, as well as the recognition of the musical cultures of Northeast Brazil as the birthplace of genuinely Brazilian culture. This article aims to present a discussion of Brazilian music based on the frevo genre. Methodology is based mainly on bibliographic research about frevo and Brazilian music. The latter based on the work of Mário de Andrade and the constitution of a modernist and national thought. The research also presents ethnographic data: the carnival in Pernambuco (January and February 2023), and the show in honor of the writer Mário de Andrade, Lira Nordestina (January 2023). These ethnographic practices involved personal experience and conversations with musicians who play frevo, with passistas (frevo dancers), with brincantes and revelers. The definition of what Brazilian music is, still influenced by a modern ethos based on the beginning of the 20th century. This has influenced current musical performance practices, such as that of frevo, which contributes to the continuity of this ideal.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marília Santos, Universidade Federal da Paraíba

Doutoranda e mestre em Música, pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Graduada em Música, pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), e em Letras, pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Caruaru (FAFICA).

References

AMARAL, Rita. Festas católicas brasileiras e os milagres do povo. Civitas, v. 3, n. 1, p. 187-205, 2003.

ANDRADE, Mário. As melodias do boi e outras peças. Preparação, introdução e notas de Oneyda Alvarenga. São Paulo: Duas Cidades; Brasília: Instituto Nacional do Livro, 1987.

ANDRADE, Mário. Ensaio sobre música brasileira. Organização, estabelecimento de texto e notas de Flávia Toni. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2020.

BENCK, Ayrton Müzel. O frevo-de-rua no Recife: características sócio-histórico-musicais e um esboço estilístico-interpretativo. 155f. Tese (Doutorado em Música), Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2008.

BLACKING, John. How musical is man? 6. ed. Seattle: University of Washington Press, 2000.

BOTELHO, André; HOELZ, Maurício. Macunaíma contra o Estado Novo. Novos Estudos, São Paulo, v. 37, n. 2, p. 335-357, 2018.

BRASIL. Decreto-Lei nº 25, de 30 de novembro de 1937. Organiza a proteção do patrimônio histórico e artístico nacional. Rio de Janeiro, 1937. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/Del0025.htm. Acesso em: 19 jan. 2023.

DA MATTA, Roberto. Relativizando: uma introdução à antropologia social. Rio de Janeiro: Rocco, 1987.

DE MARCHI, Leonardo. Indústria fonográfica e a nova produção independente: o futuro da música brasileira? Comunicação, Mídia e Consumo, v. 3, n. 7, p. 167-182, 2006.

DOSSIÊ DO FREVO. Coordenação Yêda Barbosa. Brasília. Distrito Federal: Iphan. Frevo, 2016. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/pagina/detalhes/62/. Acesso em: 18 jan. 2023.

DUARTE, Pedro. O Brasil e o os Brasis de Mário de Andrade. Estudos Avançados, v. 36, n. 104, p. 35-52, 2022.

FOLHA DE PERNAMBUCO. ‘Mário de Andrade – Lira Nordestina’: escritor ganha tributo em recital no Santa Isabel. Recife, 2023. Disponível em: https://www.folhape.com.br/cultura/mario-de-andrade-lira-nordestina-escritor-ganha-tributo-em/253583/. Acesso em: 6 mar. 2023.

IPHAN. Frevo. 2023. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/pagina/detalhes/62/. Acesso em: 18 jan. 2023.

NASCIMENTO, Evando. A Semana de Arte Moderna de 1922 e o Modernismo Brasileiro: atualização cultural e “primitivismo” artístico. Gragoatá, v. 20, n. 39, p. 376-391, 2015.

NOVA, Júlio César Fernandes Vila. Panorama de folião: cultura e percussão no discurso do frevo de bloco. 191f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2006.

OLIVEIRA, Valdemar. Frevo, capoeira, passo. Recife: Cepe, 1971.

REAL, Katarina. O folclore no carnaval do Recife. 2. ed. e atual. Recife: Fundação Joaquim Nabuco: Messangana, 1990.

SANDRONI, Carlos. Feitiço Decente, transformações do samba no Rio de Janeiro (1917-1933). Rio de Janeiro: UFRJ Editora: Zahar, 2008.

SANDRONI, Carlos. Notas sobre etnografia em Mário de Andrade. Estudos Avançados, v. 36, n. 104, p. 205-223, 2022.

SANDRONI, Carlos et al. Músicos nas festas populares do Nordeste: transformações recentes no forró e nas festas de São João. In: LÜHNING, Angela; TUGNY, Rosângela Pereira de (org.). Etnomusicologia no Brasil, Salvador: EDUFBA, 2016. p. 277-309.

SEEGER, Anhony. Etnografia da música. Tradução Giovanni Cirino. Cadernos de Campo, n. 17, p. 237-259, 2008.

SILVA, Fernando Fernandes da. Mário e o patrimônio: um anteprojeto ainda atual. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, n. 30, p. 129-138, 2002.

STOKES, Martin. (org.). Ethnicity, identity and music: the musical construction of place. Oxford and New York: Berg, 1997a.

STOKES, Martin. Place, exchange and meaning: black sea musicians in the west of Ireland. In: STOKES, M. (org.). Ethnicity, identity and music: the musical construction of place. Oxford, New York: Berg, 1997b. p. 97-115.

STOKES, Martin. Music and the global order. Anual Review of Anthropology, v. 33, p. 47-72, 2004.

TONI, Flávia; FRESCA, Camila. Natureza e Modernismo: Mário de Andrade e Villa-Lobos antes da Semana. Estudos Avançados, v. 36, n. 104, p. 134-183, 2022.

UNESCO. A ciência para o século XXI. Uma nova visão e uma base de ação. Budapeste e Santo Domingo. Brasília: UNESCO, ABIPTI, 2003.

Published

15-08-2023

How to Cite

SANTOS, M. Macunaíma fervendo no Buraco do Mar: frevo and the conception of Brazilian music. Diálogos Sonoros, [S. l.], v. 2, n. 1, p. 1–28, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/dialogossonoros/article/view/32767. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Artigos