Educational coaching

variations of a methodology in three teaching trajectories

Authors

  • Taylor de Aguiar Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

DOI:

https://doi.org/10.21680/2446-5674.2021v8n15ID23716

Keywords:

Coaching, Educational coaching, Anthropology of Education, Educational capital, Self-making pedagogy

Abstract

This article addresses the variations of the coaching practice in the trajectories of three teachers who work as educational coaches. Starting from an anthropological approach, we emphasize the reports and perceptions of the three teachers about their professional careers and highlight elements that differently compose their pedagogical practices around coaching. In the three cases addressed, the application of coaching to education presents variations that mobilize specific meanings around the value of “autonomy”. We argue that, amid in these variations, there is a pedagogy of self-making operating as a common matrix, informing educational coaching a perspective in which the subject being educated is taken an entrepreneur of himself. We conclude by noting that the emphasis placed on the idea of “autonomy” is related to a concept of educational capital that extends to the notion of human capital.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALEXANDRE, Tarcísio Mota; RAMOS, William Lisboa. Coaching acadêmico: o processo de coaching no desenvolvimento do docente. Periódico Científico Negócios em Projeção, v. 6, n. 1, pp. 28-38, jun. 2015.

BATISTA, Karen; CANÇADO, Vera L. Competências requeridas para a atuação em coaching: a percepção de profissionais coaches no Brasil. REGE – Revista de Gestão, São Paulo, v. 24, n. 1, pp. 24-34, 2017.

BIRCK, Fernanda Kleber; ZILIOTTO, Denise Macedo. Coaching na Educação? Pesquisa-ação com gestores escolares. Acta Scientiarum – Human and Social Sciences, Maringá, v. 39, n. 2, pp. 165-175, mai./ago. 2017.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação. São Paulo: Editora Brasiliense, 1981.

CAMPOS, Teodoro Malta; PINTO, Heloisa Maria Nunes. Coaching nas organizações: uma revisão bibliográfica. REUNA, Belo Horizonte, v. 17, n. 2, pp. 15-26, abr./jun. 2012.

CASALOTTI, Bruno. A felicidade dá trabalho: anotações de um campo de pesquisa sobre a prática do coaching. In: RECH, Carla M.; ESPINDULA, Brenda; HINZ, Rodrigo; SCHUCK, Camila; RIBEIRO, Fábio; MARTIL, Graciela; RODRIGUES, Léo Peixoto; ALMEIDA, Jalcione. (Orgs.). Diversidade sociológica: facetas da pesquisa em sociologia. Porto Alegre: Instituto de Filosofia e Ciências Humanas – UFRGS, 2017, pp. 108-133.

______. Os treinadores do “jogo interior”: estudo sobre a prática do coaching no contexto da reestruturação produtiva no Brasil. 2016. 232f. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Programa de Pós-Graduação em Sociologia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2016.

CORREIO, Ivelise Fonseca de Matteu; CORREIO, Douglas de Matteu. Coaching na Educação: uma metodologia de alta performance. Rev. Compartilhe Docência, São Paulo, v. 1, n. 1, pp. 43-54, jan./jun. 2016.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.

FARIA, Louise Scoz Pasteur de. O poder dos sonhos: uma etnografia de empresas startup no Brasil e no Reino Unido. 2018. 223f. Tese (Doutorado em Antropologia Social) – Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2018.

GAVIRIA, Ricardo Antonio Castaño. Educação e contemporaneidade: uma reflexão antropológica e pedagógica. In: MONTEIRO, Filomena Maria de Arruda; FONTOURA, Helena Amaral da. (Orgs.). Pesquisa, formação e docência: processos de aprendizagem e desenvolvimento profissional docente em diálogo. Cuiabá: Editora Sustentável, 2017, pp. 49-62.

GRANT, Anthony M. Towards a psychology of coaching: the impact of coaching on metacognition, mental health and goal attainment. 2001. 327f. Tese (Doutorado em Psicologia) – Departamento de Psicologia, Macquarie University, Sydney, Australia, 2001.

GUIMARÃES, Stéfane Cryslaine Alves. Say yes: etnografia do coaching, metodologia de desenvolvimento humano e promotor da felicidade. 2015. 53f. Monografia de Conclusão de Curso (Bacharelado em Ciências Sociais, com Habilitação em Antropologia) – Instituto de Ciências Sociais, Universidade de Brasília, Brasília, 2015.

GUSMÃO, Neusa Maria Mendes de. Antropologia e educação: um campo e muitos caminhos. Linhas Críticas, Brasília, v. 21, n. 44, pp. 19-37, jan./abr. 2015.

______. Entrelugares: antropologia e educação no Brasil. Educação, Santa Maria, v. 34, n. 1, pp. 29-46, jan./abr. 2009.

OLIVEIRA, Amurabi. Uma antropologia fora do lugar? Um olhar sobre os antropólogos na educação. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 23, n. 49, pp. 233-253, set./dez. 2017.

OLIVEIRA-SILVA, Ligia Carolina; WERNECK-LEITE, Cibele Dayana de Souza; CARVALHO, Pablo Stuart Fernandes; ANJOS, Alex da Costa dos; BRANDÃO, Helena Isabel Martins. Desvendando o coaching: uma revisão sob a ótica da psicologia. Psicologia: Ciência e Profissão, Brasília, v. 38, n. 2, pp. 363-377, abr./jun. 2018.

SCHAEFER, Ricardo; MINELLO, Italo Fernando. Educação empreendedora: premissas, objetivos e metodologias. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, Rio de Janeiro, v. 10, n. 3, pp. 60-81, jul./set. 2016.

SELIGMAN, Martin. Felicidade autêntica: usando a psicologia positiva para a realização permanente. Rio de Janeiro: Objetiva, 2004.

SILVA, Carlos Roberto Ernesto da. Orientação profissional, mentoring, coaching e counseling: algumas singularidades e similaridades em práticas. Revista Brasileira de Orientação Profissional, São Paulo, v. 11, n. 2, pp. 299-309, jul./dez. 2010.

Published

12-08-2021

How to Cite

DE AGUIAR, T. Educational coaching: variations of a methodology in three teaching trajectories. Equatorial – Revista do Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, [S. l.], v. 8, n. 15, p. 1–20, 2021. DOI: 10.21680/2446-5674.2021v8n15ID23716. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/equatorial/article/view/23716. Acesso em: 27 sep. 2024.

Issue

Section

Dossiê