Educating for difference

for a racialized approach to school education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/2446-5674.2021v8n15ID23847

Keywords:

Racial Relations, School Education, Difference

Abstract

This paper examines the production of differences in a State Public Elementary School in Belém (PA, Brazil) from a racialized approach to school education. In this process, developed based on fieldwork with 5th grade students, we have crossed historical narratives about racial relations and miscegenation to understand how racism operated in the school day of the interlocutors. We demonstrate the reproduction of racial languages of a naturalistic, diffuse and rarefied character used by teachers and educational administrators who, for the most part, managed compact and universalizing perceptions about teaching, accentuating inequalities through instrumentalization of practices of inclusion and respect.

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Author Biographies

Débora Lira

Graduada em Pedagogia pela Universidade da Amazônia (UNAMA), em 2018. Seus interesses de pesquisa são: Educação Básica, Relações Étnico-Raciais e Marcadores Sociais da Diferença.

Ramon Reis

Doutor em Ciência Social (Antropologia Social) pela Universidade de São Paulo (2016); Mestre em Ciências Sociais (Antropologia) pela Universidade Federal do Pará (2012), Graduado em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Pará (2010). Pesquisador vinculado ao Grupo de Pesquisa NosMulheres - Pela equidade de gênero étnico-racial (UFPA) e ao Núcleo de Estudos Sobre Marcadores Sociais da Diferença - NUMAS (USP). Foi membro do corpo editorial da Cadernos de Campo - Revista dos Alunos de Pós-Graduação em Antropologia Social da USP (2012-2014). Prestou serviços de educador ao Programa Transcidadania, viabilizado pela Secretaria Municipal de Direitos Humanos e Cidadania do município de São Paulo - SMDHC/SP (2017). Atua nas seguintes áreas: Antropologia, Antropologia Urbana e Estudos de Gênero e Sexualidade.

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Published

12-08-2021

How to Cite

LIRA, D.; REIS, R. Educating for difference: for a racialized approach to school education. Equatorial – Revista do Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, [S. l.], v. 8, n. 15, p. 1–30, 2021. DOI: 10.21680/2446-5674.2021v8n15ID23847. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/equatorial/article/view/23847. Acesso em: 27 sep. 2024.

Issue

Section

Dossiê