PODCASTS IN THE CLASSROOM

EDUCATIONAL TECHNOLOGIES AND ORAL PEDAGOGIES

Authors

  • Pedro Ribas Universidade de Brasília (UnB)
  • Ana Noronha University of Brasilia (UnB)

DOI:

https://doi.org/10.21680/2446-5674.2022v9n16ID25414

Keywords:

Teaching Anthropology, Podcast, Mundaréu, Digital technologies, Orality

Abstract

This article is based on ethnographic data collected by the Mundaréu team, an anthropology podcast produced in collaboration between the Department of Anthropology at the University of Brasília (DAN-UnB) and the Laboratory of Advanced Studies in Journalism at the State University of Campinas (Labjor-Unicamp). We present the project "What does Anthropology do? Development and structuring of a podcast as a digital resource to support teaching and learning". We explore how podcasts can be used in educational projects aimed at teaching anthropology. We will debate about a teaching context in which the use of digital technologies has been growing and transforming pedagogical relationships. We pointed out different ways on how the project used podcasts as a tool to include audios and orality during anthropology classes.  The purpose of the article is to list arguments that reflect orality, being an essential element in the teaching and learning relationships.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABPOD. Podpesquisa 2018. Disponível em: <https://abpod.org/podpesquisa/>. Acesso em: 18 fev. 2021.

ABPOD. PodPesquisa 2020-2021 Produtores. Disponível em: <https://abpod.org/wp-content/uploads/2020/12/Podpesquisa-Produtor-2020-2021_Abpod-Resultados.pdf>. Acesso em: 18 fev. 2021.

ALARCÓN, Rafael; BENDAYAN, Rebecca.; BLANCA, Maria J. The Student Satisfaction with Educational Podcasts Questionnaire. Escritos de Psicología Psychological Writings. v. 10, p. 126–133, 2017.

CARDOSO DE OLIVEIRA, Roberto. O Trabalho Do Antropólogo: Olhar, Ouvir, Escrever. Revista de Antropologia, Vol. 39, No. 1 (1996), pp. 13-37

COOK, Ian M. Critique Of Podcasting As An Anthropological Method. Ethnography. October 2020. doi:10.1177/1466138120967039

DOWNES, Stephen. (2007). Learning Networks In Practice. En BECTA. Emerging Technologies for Learning. (http://partners.becta.org.uk/p a g e _ d o c u m e n t s / r e s e a r c h /emerging_technologies07.pdf ).

FLEISCHER, Soraya e MOTA, Júlia. Mundaréu: Um Podcast De Antropologia Como Uma Ferramenta Polivalente. GIS - Gesto, Imagem E Som - Revista De Antropologia 6 (1), 2021 . São Paulo,Brasil

FLEISCHER, Soraya e MANICA, Daniela. Ativando A Escuta Em Tempos Pandêmico. In: GROSSI, Miriam Pillar; TONIOL, Rodrigo (org.). Cientistas Sociais e o Coronavírus. São Paulo: ANPOCS; Florianópolis: Tribo da Ilha, 2020. p. 47-50. Disponível em: http://anpocs.org/index.php/ciencias-sociais/destaques/2458-livro-cientistas-sociais-e-o-coronavirus-ebook-download-gratuito.

GUSMÃO, Neusa Maria Mendes. Antropologia, Processo Educativo E Oralidade: Um Ensaio Reflexivo. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 14, n. 1, p. 197–213, 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8643916. Acesso em: 19 mar. 2021.

JESUS, Wagner Brito de. Podcast e Educação:Um Estudo de Caso. Rio Claro: Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho", 2014.

LACERDA, Paula e PARREIRAS, Carolina. Podcasts As A Teaching And Learning Tool In Anthropology. Teaching Anthropology. 18 de dezembro de 2020. DIsponível em: https://www.teachinganthropology.org/2020/12/18/podcasts-as-a-teaching-and-learning-tool-in-anthropology/ Acesso em: 26/05/2021

MOMESSO, Maria Regina; YOSHIMOTO, Eduardo; CARVALHO, Ana Amélia; DIEGUES, Vitor; MEIRELLES, Mauro (org.). Educar Com Podcasts E Audiobooks. Porto Alegre: CirKula, 2016.

PINHEIRO, Patricia dos Santos; FREITAS, Camilla Iumatti; MAUX, Anatil; SACCO, Stephanie; MACHADO, Glauco Fernandes. Desconfinando ideias: reflexões sobre mídias digitais e a circulação do conhecimento antropológico a partir do podcast. Cadernos de Campo (São Paulo - 1991), [S. l.], v. 29, n. 2, p. e175301, 2020. DOI: 10.11606/issn.2316-9133.v29i2pe175301. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/cadernosdecampo/article/view/175301. Acesso em: 26 maio. 2021.

OLIVEIRA, Hugo e NASCIMENTO, Luisa. Mundo na Sala de Aula 1: A minha casa é muito engraçada: tem antropólogos e é ocupada. Mundaréu. 16 de agosto de 2020. Podcast. Disponível em: https://mundareu.labjor.unicamp.br/1-mundo-na-sala-de-aula-a-minha-casa-e-muito-engracada-tem-antropologos-e-e-ocupada/ Acesso em: 26/05/2021

SILVA, Roniel Sampaio e BODART, Cristiano Das Neves O Uso Do Podcast Como Recurso Didático De Sociologia: Aproximando Habitus. Educação, Ciência e Cultura, v. 20, n. 1, p. 17, 2015.

SOLANO, Isabel e SÁNCHEZ, Maria. Aprendiendo En Cualquier Lugar: El Podcast Educativo. Revista de Medios y Educación: Nº 36 Enero 2010 pp.125 - 139

SOUZA, Raone Ferreira de. Usos E Possibilidades Do Podcast No Ensino De História. Dissertação (Mestrado em Ensino de História) - Centro de Filosofía e Ciências Humanas, Instituto de História, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2016.

SOUZA, Janine Fontes de; MOTA, Katia Maria Santos O Silêncio É De Ouro E A Palavra É De Prata? Considerações Acerca Do Espaço Da Oralidade Em Educação De Jovens E Adultos. Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 36, p. 505–514, 2007.

Published

07-03-2022

How to Cite

RIBAS, P.; NORONHA, A. PODCASTS IN THE CLASSROOM: EDUCATIONAL TECHNOLOGIES AND ORAL PEDAGOGIES. Equatorial – Revista do Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, [S. l.], v. 9, n. 16, p. 1–17, 2022. DOI: 10.21680/2446-5674.2022v9n16ID25414. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/equatorial/article/view/25414. Acesso em: 22 dec. 2024.