Living with a teacher during the pandemic

observing the daily life of a teacher during the Covid-19 pandemic

Authors

  • Rafaela Rodrigues de Paula Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.21680/2446-5674.2024v11n20ID33035

Keywords:

Teacher, Ethnography at home, School, Pandemic, Anthropology

Abstract

This ethnographic report was written based on research carried out during the Covid-19 pandemic, specifically in 2020. The fieldwork was carried out with a state school teacher, which made it possible to problematize the idea of conducting ethnographic research among family members and/or at home during a context of social isolation. The aim of the text is to discuss the educational experiences marked by remote or online education during the pandemic and the impacts on the lives of educators in Brazil who have had to deal with the changes that this teaching model has brought. In this way, it aims to demonstrate the potential of directing the gaze and research towards the daily lives of Brazilian educators, which can open up important discussions about educational contexts, whether in pandemic situations or not.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rafaela Rodrigues de Paula, Universidade Federal de Minas Gerais

Mestranda em Antropologia Social no Programa de Pós Graduação em Antropologia na Universidade Federal de Minas Gerais (PPGAn-UFMG), graduada em Ciências Sociais na mesma universidade. Integrante do projeto de ensino Percurso Discente Universitário (PDU) desenvolvido pelo GIZ-Diretoria de Inovação de Metodologias de Ensino da Pró-Reitoria de Graduação da UFMG. Possui interesse nas áreas de Gênero, Raça e Educação, desenvolvendo pesquisa com esses marcadores nas trajetórias de trabalhadoras domésticas negras.

References

CASTRO, Bárbara.; CHAGURI, Mariana Miggiolaro. Gênero, tempos de trabalho e pandemia: por uma política científica feminista. Linha mestra, v. 14, n. 41a, p. 23–31, 2020. Disponível em: https://lm.alb.org.br/index.php/lm/article/view/388/413. Acesso em: 26 abr. 2021.

CURY, Carlos Roberto J. Educação escolar e pandemia. Pedagogia em Ação, Belo Horizonte, v. 13, n. 1, p. 8–16, 2020. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/pedagogiacao/article/view/23749/16761. Acesso em: 26 abr. 2021.

DAMÁSIO, Ana Clara. Fazer-Família e Fazer-Antropologia: uma etnografia sobre cair pra idade, tomar de conta e posicionalidades em Canto do Buriti-PI. 2020. 206 f. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2020.Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/11009#:~:text=S.-,Fazer%2DFam%C3%ADlia%20e%20Fazer%2DAntropologia%20uma%20etnografia%20sobre%20cair%20pra,de%20Goi%C3%A1s%2C%20Goi%C3%A2nia%2C%202020. Acesso em: 20 dez. 2022.

DAMÁSIO, Ana Clara. Etnografia em Casa: entre parentes e aproximações. Revista Brasiliense de Pós-Graduação em Ciências Sociais, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 1–32, 2021. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/revistapos/article/view/31646. Acesso em: 30 jun. 2023.

DAMÁSIO, Ana Clara. O caminho do parentesco ou o parentesco como situação inescusável?. Revista Equatorial, Natal, v. 9, n. 7, p. 1–13, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/equatorial/article/view/27915. Acesso em: 05 mar. 2023.

HARAWAY, Donna. Saberes localizados: a questão da ciência para o feminismo e o privilégio da perspectiva parcial. Cadernos pagu, n. 5, p. 7–41, 1995. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/1773. Acesso em: 15 abr. 2021.

MACEDO, Shirley. Ser mulher trabalhadora e mãe no contexto da pandemia Covid-19: tecendo sentidos. Revista NUFEN, Belém, v. 12, n. 2, p. 187–204, 2020. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-25912020000200012. Acesso em: 29 abr. 2021.

MARTINS, Vivian; ALMEIDA, Joelma. Educação em tempos de pandemia no brasil: saberes fazeres escolares em exposição nas redes e a educação on-line como perspectiva. Revista Docência e Cibercultura ReDoC. Rio de Janeiro, v. 4, n. 2, p. 215–224, 2020. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/re-doc/article/view/51026. Acesso em: 17 abr. 2021.

PIQUET, Rafaela Costa. Diálogo da tecnologia e da desigualdade social nas escolas em tempo de pandemia. Repositório UNICEUB, Sete Lagoas, v. 2, n. 2, p. 1–4,, 2020. Disponível em: https://repositorio.uniceub.br/jspui/handle/prefix/14346. Acesso em: 26 abr. 2021.

REZERA, Danielle do Nascimento; D’ALEXANDRE, Raquel Gomes. A educação de crianças e jovens durante a pandemia da Covid-19 “Tem alguém aí, ou vamos apenas cumprir tarefas?”. Revista Saber & Educar, n. 29, p.1–14, 2020. Disponível em: http://revista.esepf.pt/index.php/sabereducar/article/view/396. Acesso em: 25 abr. 2021.

SALOMÃO, Karin. A corrida do álcool em gel: como o produto foi da escassez ao excesso. Exame. 8 de maio de 2020. Disponível em: https://exame.com/negocios/depois-de-corrida-por-alcool-em-gel-estoque-estabilizou-e-ha-ate-sobra/. Acesso em: 14 dez. 2021.

Published

10-06-2024

How to Cite

PAULA, R. R. de. Living with a teacher during the pandemic: observing the daily life of a teacher during the Covid-19 pandemic. Equatorial – Revista do Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, [S. l.], v. 11, n. 20, p. 1–16, 2024. DOI: 10.21680/2446-5674.2024v11n20ID33035. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/equatorial/article/view/33035. Acesso em: 3 jul. 2024.