READING IS POWER: the creation of popular libraries in the city of Recife in the 1940s – 1960s

he creation of popular libraries in the city of Recife in the 1940s – 1960s

Authors

  • Rosana Maria dos Santos Universidade Federal Rural de Pernambuco/UFRPE

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-817X.2022v18n1ID26135

Abstract

The article aims to analyze and discuss the creation of the Department of Documentation and Culture and its importance for the development of public policies aimed at the construction of Popular Libraries in the city of Recife. In 1949, the president of the Recife City Council and Mayor Pelópidas Silveira authorized Law No. 292, of April 16, which instituted the creation of popular libraries in the suburbs of the capital of Pernambuco. The cultural and educational policies brought about by the law's enforcement impacted the lives of those who could have access to reading. The benefits brought by these libraries revealed a dimension never seen before in Recife's cultural and educational scene. Popular libraries broke with the immobility of the Public Library and managed to bring reading to the population farthest from the center, in addition to providing the intellectual growth of marginalized people. The implementation of public policies aimed at access to education through culture gave the residents of Recife an opportunity to encounter their own identity as a human being. These spaces for reading and sharing knowledge were an innovation, as they brought people together with the book. Until the end of the 19th century, these people could not even enjoy the public goods of common use by the people, such as squares, parks, whose entrance was limited by bars, so that only the privileged could appropriate them. However, this literary appropriation provided to the people was defined and controlled by the State, through the intellectual elites of Recife.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABREU, Márcia. (org). Leitura, história e história da leitura. Campinas: Mercado de Letras, 2000.

ABRANTES, Jorge. “A Discoteca Municipal”. Contraponto. Ano II, N. 7. Recife, março de 1948, p. 24 e 25.

ARRAIS, Raimundo. Recife, culturas e Confrontos. Natal: EDUFRN, 1998.

AZEVEDO, J. M. Lins de. A educação como política pública. 3. ed. –Campinas, SP: Autores Associados, 2004.

BERSTEIN, Serge. Culturas políticas e historiografia. In: Cecília Azevedo. [et al.] (Orgs.) Cultura política, memória e historiografia. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2009.

BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: EDUSP, 2007.

CANCLINI, Nestor Garcia. Culturas Híbridas : estratégias para entrar e sair da modernidade. 4.ed. São Paulo: edusp, 2003.

CÂNDIDO, Antônio. Vários escritos. 5 ed. Rio de Janeiro: Ouro Sobre Azul, 2011

CÂNDIDO, Antônio. O direito a literatura no livro Vários escritos. 3. ed. São Paulo: Duas Cidades, 1995.

CHARTIER, R. Do livro à leitura. In: Práticas da leitura [sob a direção de Roger Chartier]. 4. ed. São Paulo: Estação Liberdade, 2009.

CHARLE, C. História das elites e método prosopográfico. 2006. In: HEINZ, F. M. (org.). Por outra história das elites. Rio de Janeiro : Fundação Getúlio Vargas.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano. 1: artes de fazer. 20ª Ed. São Paulo: Vozes, 2013.

COSTA, Marisa Vorraber. Estudos culturais e educação – um panorama. In SILVEIRA, Rosa Maria Hessel (Org). Cultura, poder e educação: um debate sobre os estudos culturais em educação. 2ª ed. Canoas, Ed. da ULBRA: 2011.

COUCEIRO, Sylvia Costa. Artes de viver a cidade: conflitos e convivências nos espaços de diversão e prazer do Recife nos anos de 1920. Recife, tese de Doutorado em história. UFPE, 2003.

COUCEIRO, Sylvia. Entre festas, passeios e esportes: o Recife no circuito das diversões nos anos de 1920. In BARROS, Natália; REZENDE, Antônio Paulo; SILVA, Jaílson Pereira . Os Anos 1920: histórias de um tempo. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2012.

CHRISPINO, Alvaro. Políticas Públicas: uma visão interdisciplinar e contextualizada. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2016.

FARGE, Arlette. O sabor do arquivo. São Paulo: Edusp, 2009.

FERRARO, A. R. História inacabada do analfabetismo no Brasil. São Paulo: Cortez, 2009.

FERREIRA, Luzilá Gonçalves. Sobre um tempo, sobre um livro. Prefácio. In: VERRI, Gilda. Templários da ausência em bibliotecas populares. Recife: ed. Universitária, 2010.

FAUSTO, Boris. A revolução de 1930. História e historiografia. 4a edição. São Paulo: Brasiliense, 1976.

GODOY, Miriam Adalgisa Bedim; POLON, Sandra Aparecida Machado. (orgs) Políticas públicas na educação. Ponta Grossa (PR): Atena Editora, 2017.

GOMES, Alfredo Macedo. Politicas públicas, discurso e educação, In: GOMES, Alfredo Macedo. (org.) Politicas públicas e gestão da educação. São Paulo: companhia das letras, 2011.

GOMINHO, Zélia de Oliveira. Cidade vermelha: a experiência democrática no pós Estado Novo Recife, 1945 -1955. Tese de doutorado em história, Recife: Universidade Federal de Pernambuco, 2011.

LINS, A. M. GREGO; Lira, A. P. A. A Imprensa Recifense e a luta contra os regimes de exceção no século XX. In: MARQUES DE MELO, José (org.). Síndrome da Mordaça: mídia

e censura no Brasil. 1ed.São Bernardo do Campo - SP: Metodista Editora (Universidade Metodista de São Paulo), 2007, v. 01.

MAURÍCIO, Ivan; CIRANO, Marcos; ALMEIDA, Ricardo. Arte popular e dominação: o caso de Pernambuco 1961-1977. Recife: alternativa, 1978.

MORROQUIM, Dirceu S.M. História de um navio holandês (1939): antecipações do turismo em Pernambuco. In CASTRO, Celso; GUIMARÃES, Valéria Lima; MAGALHÃES Aline Montenegro. Histórias do Turismo no Brasil. Rio de Janeiro: FGV, 2013, p.197-209.

MORROQUIM, Dirceu S.M. História de um navio holandês (1939): antecipações do turismo em Pernambuco. In CASTRO, Celso; GUIMARÃES, Valéria Lima; MAGALHÃES Aline Montenegro. Histórias do Turismo no Brasil. Rio de Janeiro: FGV, 2013, p.197-209.

PANDOLFI, D. C. Pernambuco de Agamenon Magalhães: consolidação e crise de uma elite política. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, 1984.

PAZ, Raissa Alves Colaço. Preocupações artísticas: o caso do atelier coletivo da sociedade de Arte Moderna do Recife. Dissertação de Mestrado em história. Campinas: Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), 2015.

PONTUAL, Virgínia. Uma cidade e dois prefeitos: narrativas do Recife de nas décadas de 1930 a 1950. Recife: Editora da UFPE, 2001.

PREFEITURA DA CIDADE DO RECIFE. O Recife: história de uma cidade. Recife: Fundação de Cultura Cidade do Recife, 2000, fascículo 08, p.59.

REZENDE, Antonio Paulo de Morais. O Recife: História de uma Cidade. Recife: Fundação de Cultura da cidade do Recife, 2002.

SECRETARIA DE EDUCAÇÃO E CULTURA. Documentário do tri-centenário da restauração pernambucana 1854 -1954. Recife. Acervo da Fundação Joaquim Nabuco.

SECCHI, Leonardo. Políticas Públicas: conceitos, esquemas de análise, casos práticos. São Paulo: Cengage Learnig, 2013.

SINGER, Paul . Economia política da urbanização. São Paulo: Ed. Brasiliense, 1980

SOUZA, Fábio José. O movimento de cultura popular no Recife (1959 – 1964). Dissertação em história. São Paulo: programa de pós-graduação em história, Universidade de São Paulo (USP), 2014.

TEIXEIRA, Flávio Weinstein. O Movimento e a Linha: presença do Teatro de Estudantes e do gráfico amador no Recife (1946 -1964). Recife: Editora Universitária da UFPE, 2007.

VAINSENCHER, Semira Adler. Ingleses em Pernambuco. Fundação Joaquim Nabuco, Recife. Disponível em: http://basilio.fundaj.gov.br. >. Acesso em: 10 de junho de 2021.

SUAIDEN, Emir. A biblioteca pública no contexto da Sociedade da Informação. Brasília, Ciência da Informação, v.29, n.2, mai/ago 2000.

Published

14-04-2022

How to Cite

MARIA DOS SANTOS, Rosana. READING IS POWER: the creation of popular libraries in the city of Recife in the 1940s – 1960s: he creation of popular libraries in the city of Recife in the 1940s – 1960s. Espacialidades Journal, [S. l.], v. 18, n. 1, p. 160–179, 2022. DOI: 10.21680/1984-817X.2022v18n1ID26135. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/26135. Acesso em: 10 dec. 2025.