CONSIDERAÇÕES SOBRE EDUCAÇÃO HISTÓRICA E ENSINO DE HISTÓRIA

Authors

  • Francielle Alves Difante UFSM

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-817X.2022v18n1ID26559

Abstract

This article establishes a reflection between Historical Education and History Teaching. In synergy with the ideas of Jörn Rüsen and Peter Lee, the aim was to discuss the importance of historical awareness and historical literacy, so that the understanding and interpretation of History can be made in order to interconnect past, present and future.

 

KEYWORDS: Historical Education; History teaching; Historical awareness; Historical literacy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

LEE, Peter. Em direção a um conceito de literacia histórica. Educar, Curitiba, n. 22, p. 131-150, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.403. Acesso em: 27 ago. 2021.

LEE, Peter. Literacia histórica e história transformativa. Educar em Revista, Curitiba, n. 60, p. 107-146, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.45979. Acesso em: 28. ago. 2021.

RÜSEN, Jörn. Razão histórica: teoria da história: fundamentos da ciência histórica. Trad. Estevão de Rezende Martins. Brasília: Editora da Universidade de Brasília. 2001.

RÜSEN, Jörn. A Função da Didática da História: A Relação entre a Didática da História e a (meta) História. In: SCHMIDT, Maria Auxiliadora; MARTINS, Estevão de Resende (Orgs.). Jörn Rüsen: contribuições para uma teoria da didática da história Curitiba: W. A. Editores Ltda., 2016.

RÜSEN, Jörn. Consciência histórica como tema da didática da história. Métis – história & cultura, Caxias do Sul, v. 19, n. 38, p. 16-22, 2020. DOI: https://doi.org/10.18226/22362762.v19.n.38.01. Acesso em: 25 ago. 2021.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Contribuições de Jörn Rüsen para a pesquisa em Educação Histórica. Métis – história & cultura, v. 19, n. 38, p. 16-22, 2020. DOI: https://doi.org/10.18226/22362762.v19.n.38.02. Acesso em: 24 ago. 2021.

Published

14-04-2022

How to Cite

ALVES DIFANTE, F. CONSIDERAÇÕES SOBRE EDUCAÇÃO HISTÓRICA E ENSINO DE HISTÓRIA . Espacialidades Journal, [S. l.], v. 18, n. 1, p. 234–245, 2022. DOI: 10.21680/1984-817X.2022v18n1ID26559. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/26559. Acesso em: 22 dec. 2024.