CONSIDERAÇÕES SOBRE EDUCAÇÃO HISTÓRICA E ENSINO DE HISTÓRIA
DOI:
https://doi.org/10.21680/1984-817X.2022v18n1ID26559Abstract
This article establishes a reflection between Historical Education and History Teaching. In synergy with the ideas of Jörn Rüsen and Peter Lee, the aim was to discuss the importance of historical awareness and historical literacy, so that the understanding and interpretation of History can be made in order to interconnect past, present and future.
KEYWORDS: Historical Education; History teaching; Historical awareness; Historical literacy.
Downloads
References
LEE, Peter. Em direção a um conceito de literacia histórica. Educar, Curitiba, n. 22, p. 131-150, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.403. Acesso em: 27 ago. 2021.
LEE, Peter. Literacia histórica e história transformativa. Educar em Revista, Curitiba, n. 60, p. 107-146, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.45979. Acesso em: 28. ago. 2021.
RÜSEN, Jörn. Razão histórica: teoria da história: fundamentos da ciência histórica. Trad. Estevão de Rezende Martins. Brasília: Editora da Universidade de Brasília. 2001.
RÜSEN, Jörn. A Função da Didática da História: A Relação entre a Didática da História e a (meta) História. In: SCHMIDT, Maria Auxiliadora; MARTINS, Estevão de Resende (Orgs.). Jörn Rüsen: contribuições para uma teoria da didática da história Curitiba: W. A. Editores Ltda., 2016.
RÜSEN, Jörn. Consciência histórica como tema da didática da história. Métis – história & cultura, Caxias do Sul, v. 19, n. 38, p. 16-22, 2020. DOI: https://doi.org/10.18226/22362762.v19.n.38.01. Acesso em: 25 ago. 2021.
SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Contribuições de Jörn Rüsen para a pesquisa em Educação Histórica. Métis – história & cultura, v. 19, n. 38, p. 16-22, 2020. DOI: https://doi.org/10.18226/22362762.v19.n.38.02. Acesso em: 24 ago. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The submission of manuscripts to this journal implies the transfer, by the authors, of the rights of printed and digital publication. The authors own copyrights to the works they have created and grant to the journal the right to initial publication, with simultaneous work licensed under the Creative Commons License CC BY-NC-SA 4.0, and for publication rights. The authors can publish their work online in institutional/disciplinary repositories or in their own websites. Authors can only use the same results in other publications, clearly indicating this journal as the means of the original publication.
The author also agrees to submit the work to the publication rules of the Espacialidades Journal mentioned above.
Espacialidades Journal is an open access journal under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0)