PATRIMÔNIO HISTÓRICO E HUMANIDADES DIGITAIS:
o uso do mymaps no Ensino de História sobre a ditadura civil-militar no Recife
DOI:
https://doi.org/10.21680/1984-817X.2022v18n2ID28296Abstract
The present paper aims to analyze the possibilities of History Teaching using digital resources, more specifically the "virtual maps" in order to work the Heritage Education from the "places of memory" of the civil-military dictatorship in the city of Recife. This research is the result of an end-of-course work, and it started to be developed in the beginning of 2020, based on the reflections provided by the accomplishment of the teaching internship in history, within the discipline of Supervised Internship IV. The project was carried out in a state public school located in the metropolitan region of Recife in Pernambuco -Brazil, in two classes in the third year of high school. The activities culminated in the construction of the virtual map: "Maps of memory: the civil-military dictatorship in the city of Recife", built by the students using the Google MyMaps tool. The study concluded the suitability of new digital technologies in the classroom context and in the pedagogical work with the historical heritage. In addition, the activities enabled the establishment of new relationships between the students and the urban space, giving new meaning to the places in the city they live in and that can be considered Historical Heritage linked to the memory and history of the dictatorship in the city of Recife.
Downloads
References
ABREU, Regina; CHAGAS, Mário. Memória e Patrimônio: Ensaios Contemporâneos 1ed- Rio de Janeiro: Lamparina, 2003
ARAÚJO, Maria Paula; SILVA, Izabel Pimentel da; SANTOS, Desirree dos Reis. (Orgs.) Ditadura Militar e Democracia no Brasil: História, Imagem e Testemunho. 1 ed. Rio de Janeiro: Ponteio. 48p, 2013
BARCA, Isabel. Aula oficina: do projeto à avaliação. In: JORNADA DE EDUCAÇÃO HISTÓRICA, 4., 2004, Braga. Anais... Braga: Centro de Investigação em Educação (CIED), Universidade do Minho, 2004a, p. 131-144
BARCA, Isabel. Educação Histórica: uma nova área de investigação. Revista da Faculdade de Letras História. Porto, III Série, vol.2, 2001, pp. 13?21.
BARCA, Isabel. Ensinar história de modo linear faz com que os alunos se lembrem só dos marcos cronológicos. Revista Nova Escola, São Paulo, ed. 260, mar. 2013. Entrevista concedida a Bruna Nicolielo
BAUER, Caroline. Escreve isto para a memória num livro: o projeto Brasil: Nunca Mais, cultura histórica e transmissão da experiência (1978-1988) In: III Seminário Internacional História do Tempo Presente, Florianópolis, 2017 p.1-11
BRITO, Ediney de. Desafios para ensinar e aprender História: aprendizado e educação histórica. Dissertação de Mestrado Profissional-Universidade Federal de Mato Grosso, Programa de Pós-Graduação Profissional em Ensino de História, Cuiabá, 2018
CARDOSO, Ciro Flamarion. Repensando a construção do espaço. Revista de História Regional. 21 nov. 2007. Disponível em: <http://www.cipedya.com/FileDetails.aspx?IDFile=146121>. acesso em: 14 abr. 2021
CASSOL, Franciele M.; CAIMI, Flávia E. Pesquisando sítios arqueológicos: História e Patrimônio na sala de aula. Revista EntreVer, v. 1, p. 278-295, 2012
CHOAY, Françoise. A alegoria do patrimônio. Tradução de Teresa Castro. Lisboa: Edições 70, 2006.
FERRAZ, Joana D’Arc Fernandez; SCARPELLI, Carolina Dellamore Batista. Ditadura Militar no Brasil: Desafios da Memória e do Patrimônio. In: ENCONTRO DE HISTÓRIA: IDENTIDADES, 13., 2008. Rio de Janeiro. Anais eletrônicos do XIII Encontro de História: identidades. Rio de Janeiro: Seropédica, 2008. Disponível em <http://encontro2008.rj.anpuh.org/resources/content/anais/1212961440_ARQUIVO_Trabalho Completoanpuhrj2008.pdf>. Acesso em: 23 fev. 2021
FICO, Carlos. Versões e controvérsias sobre 1064 e a ditadura militar. Revista Brasileira de História, Rio de Janeiro, v.4, n.47, p.29-60, jul.2004
FUNARI, Pedro Paulo; PELEGRINI, Sandra C. A. Patrimônio Histórico Cultural. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006
GASPAROTTO, Alessandra; PADRÓS, Enrique Serra. A Ditadura na sala de aula: Desafios e compromissos com o resgate da história recente e da memória. In: Texto publicado no livro: BARROSO, Vera Lúcia; PEREIRA, Nilton Mullet;
BERGAMASCHI, Maria Aparecida; GEDOZ, Sirlei; PADRÓS, Enrique Serra. (Org.). Ensino de História - Desafios Contemporâneos. Porto Alegre: EST, 2010, p. 183-201. pedagógicas. Revista História Hoje, v.4, n.8, pp. 261-279. 2015
GONÇALVES, Janice. Lugares de memória, memórias concorrentes e leis memoriais. Revista Memória em Rede, Pelotas, v. 7, n. 13, p. 15-28, jul -dez. 2015
GONÇALVES, José Reginaldo Santos. O Patrimônio como categoria de pensamento. ABREU, Regina; CHAGAS, Mário. (org..) contemporâneos. Memória e Patrimônio: ensaios Rio de Janeiro: DP&A, 2003. p.21-29
HALBWACHS, M. A memória coletiva. Tradução de Laurent Léon Schaffter. São Paulo: Vértice; Revista dos Tribunais, 1990
HARTOG, François. Regimes de historicidade: presentismo e experiência do tempo. Tradução de Andréa Souza de Menezes, Bruna Beffart, Camila Rocha de Moraes, Maria Cristina de Alencar Silva e Maria Helena Martins. Belo Horizonte: Autêntica editora, 2013 História Digital: A Internet nos livros didáticos do PNLD 2015. Revista Labirinto, v.24, histórico. Trad. Estevão de Rezende Martins. Brasília: EdUnB, 2007
HORTA, Maria de Lourdes Parreiras; GRUNBERG, Evelina; MONTEIRO, Adriane Queiroz. Guia básico de Educação Patrimonial. Brasília: Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Museu Imperial, 1999
HUYSSEN, Andreas. Seduzidos pela memória: arquitetura, monumentos, mídia. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2000
LEE, Peter. Literacia histórica e história transformativa. Educ. rev. [online]. 2016, n.60. Disponível em: http: //dx.doi.org/10.1590/0104-4060.45979. Acesso em abr.2021
MENEGUELLO C, Borges V. Patrimônio, memória e reparação: a preservação dos lugares destinados à hanseníase no estado de São Paulo. Patrimônio e memória, 2018
NEVES, Deborah Regina Leal. O símbolo de uma história escolhida: o patrimônio cultural e a difícil tarefa de construir a memória da ditadura. Revista Memória em Rede, Pelotas, v.2, n.6, jan.-jun. 2012
NORA, Pierre. Entre história e memória: a problemática dos lugares. Revista Projeto História, São Paulo, v. 10, p. 7-28, 1993
PACHECO, Aguiar. Ensino de História e Patrimônio Cultural: Um percurso docente. 1ed-Jundiaí, SP. Paco, 2017
PASSAVENTO, Sandra Jatahy. Cidades visíveis, cidades sensíveis, cidades imaginárias. Revista Brasileira de História, vol.27, n.53, p.11-23, junho de 2007
RICOEUR, Paul. A memória, a história e o esquecimento. Campinas SP: Editora Unicamp, 2007
ROUSSO, Henry. ‘‘El Duelo es Imposible y Necesario’’. Entrevistador: Claudia Feld. Puentes, Deciembre 2000, p. 30-39.
RÜSEN, Jörn. Razão histórica: teoria da História: os fundamentos da ciência histórica. Tradução de Estevão de Rezende Martins. Brasília: Ed. da UnB, 2001
RÜSEN, Jorn. Teoria da História como ciência. Curitiba: Editora UFPR, 2015, 324p.
SCHMIDT, Benito Bisso. Cicatriz aberta ou página virada? Lembrar e esquecer o Golpe de 1964 quarenta anos depois. Anos 90, Porto Alegre, v.14, n.26, p.127-156, dez,2007
SOUZA, Priscila Gonçalves Ferreira. Cordelizando o meu bairro: uma narrativa sobre Cajueiro Seco. Dissertação de Mestrado Profissional-Universidade Federal de Pernambuco. Programa de Pós-graduação em Profissional em História. Recife, 2020
SZLACHTA JUNIOR, Arnaldo M.; RAMOS, Márcia E. Possibilidades para a Educação Patrimonial por meio de games de realidade aumentada. Revista Métis: História e Cultura, vol.8, n.35, p.97-119, 2019. Disponível em: DOI: 10.18226/22362762.v18. n.35.05 Acesso em abr.2021
TRAJANO, W. Patrimonialização dos artefatos culturais e redução dos sentidos. In: SANSONE, L (ORG). Memórias da África: Patrimônios, Museus e políticas de identidades. Salvador: Aba Publicações, 2012, p.11-40
TRINDADE, Sara Dias; CARVALHO, Joaquim de Ramos. História, Tecnologias Digitais e Mobile Learning: Ensinar História na Era Digital. Imprensa da Universidade de Coimbra: 2019. Disponível em: https://doi.org/10.14195/978-989-26-1705-3 Acesso em abr.2021
YERUSHALMI, Yosef. “Reflexiones sobre el olvido”. In: YERUSHALMI, Yosef e outros. Usos del. olvido. Buenos Aires: Nueva Visión, 1989, p. 13-26.
ZARBATO, Jaqueline Ap. M. Memória, Interculturalidade e Patrimônio: Utilizando os Conceitos da Educação Histórica nas aulas de Educação Básica. Revista de Educação Histórica-REDUH-LAPEDUH, n.9, maio-agosto, 2015, p.116-128
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Espacialidades Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The submission of manuscripts to this journal implies the transfer, by the authors, of the rights of printed and digital publication. The authors own copyrights to the works they have created and grant to the journal the right to initial publication, with simultaneous work licensed under the Creative Commons License CC BY-NC-SA 4.0, and for publication rights. The authors can publish their work online in institutional/disciplinary repositories or in their own websites. Authors can only use the same results in other publications, clearly indicating this journal as the means of the original publication.
The author also agrees to submit the work to the publication rules of the Espacialidades Journal mentioned above.
Espacialidades Journal is an open access journal under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0)