The audiovisual construction of fears in times of the Covid-19 pandemic in Brazil

Authors

  • Danton Oliveira Normandia Universidade Federal de Uberlândia
  • Carla Miucci Ferraresi de Barros Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-817X.2024v20n1ID31464

Keywords:

Fear; Audiovisual; Covid-19; Brazil; Festival Curta (C)errado;

Abstract

Fear in historical and daily perspective denotes reflections, enunciations, and expressions about different and diverse themes and realities. In this scenario, prioritizing Brazil in the period of the covid-19 pandemic, the audiovisual and its respective productions, exemplified in the 3rd edition of the Curta (C)errado Festival - "O medo nosso de cada dia" (Our daily fear) (2021), contribute to a necessary discussion that entails possibilities, proportions, and limits around fear and its intrinsic relationship to man and humanity in motion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAUMAN, Zygmunt. Medo Líquido. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

BENJAMIN, Walter. Sobre o Conceito de História. In: Magia e técnica, arte e política – Obras escolhidas. São Paulo: Brasiliense, 1987.

DELUMEAU, Jean. Medos de ontem e de hoje. In: NOVAES, Adauto (Org). Ensaios Sobre o Medo. São Paulo: Editora Sesc, 2007.

DELUMEAU, Jean. História do medo no Ocidente (1300-1800). São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

DUNKER, Christian Ingo Lenz. A arte da quarentena para principiantes. São Paulo: Boitempo, 2020.

GERBER, Ignacio. O medo da perda do amor. São Paulo: Revista Brasileira de Psicanálise, v. 47, n. 1, p. 32-40, 2013.

KLEIN, Etienne. Questionando a ciência. In: NOVAES, Adauto. Ensaios Sobre o Medo. São Paulo: Editora Sesc, 2007.

KORNIS, Mônica Almeida. História e Cinema: um debate metodológico. Rio de Janeiro: Estudos Históricos, vol. 5, nº 10, 1992, p. 237-250.

LATOUR, Bruno. Diante de Gaia: oito conferências sobre a natureza no antropoceno. São Paulo: Ubu Editora, 2020.

LIMONGI, Maria Isabel. A racionalização do medo na política. In: NOVAES, Adauto. Ensaios Sobre o Medo. São Paulo: Editora Sesc, 2007.

MENEZES, Paulo Roberto Arruda de. Cinema: imagem e interpretação. São Paulo: Tempo Social, v. 8, n. 2, p. 83-104, 1996.

MISKOLCI, Richard. O medo da pandemia como questão sociológica. Rio de Janeiro: Sociologia & Antropologia [online], v.11, n. spec, p. 163-168, 2021.

NOVAES, Adauto (Org). Ensaios Sobre o Medo. São Paulo: Editora Sesc, 2007.

RANCIÈRE, Jacques. Do medo ao terror. In: NOVAES, Adauto. Ensaios Sobre o Medo. São Paulo: Editora Sesc, 2007.

ROSENSTONE, Robert A. História em imagens, História em palavras: reflexões sobre as possibilidades de plasmar a História em imagens. Salvador: O Olho da História. Revista de História Contemporânea, v. 1, n. 5, p. 105 -116, 1998.

SANTOS, Luciana Oliveira dos. O Medo Contemporâneo: abordando suas diferentes dimensões. Rio de Janeiro: Psicologia, Ciência e Profissão, v. 23, n. 2, p. 48-55, 2003.

TUAN, Yi-Fu. Paisagens do medo. São Paulo: Editora UNESP, 2005 [1979].

WOLFF, Francis. Devemos temer a morte?. In: NOVAES, Adauto (Org). Ensaios Sobre o Medo. São Paulo: Editora Sesc, 2007.

Published

14-11-2024

How to Cite

OLIVEIRA NORMANDIA, D.; MIUCCI FERRARESI DE BARROS, C. The audiovisual construction of fears in times of the Covid-19 pandemic in Brazil. Espacialidades Journal, [S. l.], v. 20, n. 01, p. 154–177, 2024. DOI: 10.21680/1984-817X.2024v20n1ID31464. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/31464. Acesso em: 19 nov. 2024.