Between the supernatural and the real
women in Lovecraft Country
DOI:
https://doi.org/10.21680/1984-817X.2025v1n01ID38581Keywords:
Intersectionality, Lovecraft Country, African history, Black Resistance, Women's historyAbstract
This research aims to read the television series Lovecraft Country (2020), written by
Misha Green, a black American woman, which addresses black characters in the United States in the 1950s, dialoguing with the concept of intersectionality from the perspective of Akotirene (2019) and with the proposal of a feminism in the veins of Amefricanity proposed by Lélia Gonzalez (2020). Thus, with specific objectives, it analyzes the intersectionality present in these Afro-descendant characters confronted with structural racism, thinks about the discourse produced by the series about these women; as well as reflects on black characters, thinking about how cultural resistance was central to the formation of the American female and black identity. Since this research is of a qualitative, descriptive and cross-sectional nature, it is a documentary analysis based on bibliographic, literary and film research. From such readings in transdisciplinary dialogues with scholars, it was observed that Lovecraft Country (2020) subverts a racist and supremacist logic, present in the author who inspired it and in the time it portrays, offering a multifaceted narrative, where we observe the resilience of African-American cultures through the discourse of female characters to analyze their historical subjects.
Downloads
References
ÁVILA, Daiara Suellen Gabriel de. Direitos civis e ativismo negro feminino nas escritas de si de Rosa Parks e Nina Simone (1950s-1960s). 2022. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo.
BALDWIN, James. Carta de uma região em minha mente. In: BALDWIN, James. The fire next time. Tradução por Sandro Marques dos Santos. The New Yorker, 1963. Disponível em: https://traduagindo.com/2023/09/09/james-baldwin-carta-de-uma-regiao-em-minha-mente/. Acesso em: 06 de junho de 2024.
BEAUVOIR, Simone de. O Segundo sexo - fatos e mitos; tradução de Sérgio Milliet. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1980.
BUTLER, Judith. Problemas de Gênero: Feminismo e Subversão da Identidade. Tradução de Renato Aguiar. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2019.
BUTLER, Kim D. Releituras críticas para a história do pós-abolição. Afro-Ásia, n. 64, p. 740-759, 2021.
CRENSHAW, Kimberlé. A intersecionalidade na discriminação de raça e gênero. VV. AA. Cruzamento: raça e gênero. Brasília: Unifem, v. 1, n. 1, p. 7-16, 2004.
COOPER, Anna Julia. Uma Voz do Sul . Xenia: Aldine Printing House, 1892.
DECAMP, L. Sprague. Lovecraft: Uma biografia . Hachette Reino Unido, 2011.
FARGE, Arlete. Famílias. A honra e o sigilo. In: CHARTIER, Roger. História da vida privada, 3: da Renascença ao Século das Luzes. São Paulo: Companhia das Letras, 2009 (p. 559-594).
FREEDMAN, Russell. Caminhando pela liberdade: A história do boicote aos ônibus em Montgomery, Alabama, em 1956. Leya, 2023.
FREITAS, Luis Otávio Canevazzi. Miscigenação, racismo e fim do mundo na literatura fantástica de H.P. Lovecraft. 2019. 46 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em História) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020.
GARCIA, Yuri. A Monstruosidade Xenófoba de Lovecraft: racismo e radicalismo nas criações literárias de um conservador. Novos Olhares, v. 12, n. 1, p. 91-103, 2023.
GOMES, Maria José de Souza. O Genocídio dos Índios Nativos Norte Americanos. E-Revista de Estudos Interculturais, n. 1, 2013.
GONZALEZ, Lélia. Por um feminismo afro-latino-americano: ensaios, intervenções, diálogos. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.
HISTÓRIAS CRUZADAS. Direção: Tate Taylor. Produção: DreamWorks Pictures. Touchstone Pictures, 2011.
HOOKS, Bell. Teoria feminista. Editora Perspectiva SA, 2020.
LOVECRAFT, H. P. O Chamado de Cthulhu e outros contos. São Paulo: Pandorga, 2018
LOVECRAFT Country. Criado por Misha Green. Estados Unidos: HBO, 2020. 1 temporada.
LOVECRAFT Country. Episódio 1, Sundown. Dirigido por Yann Demange. Estados Unidos: HBO, 2020. 1 episódio, 59 min. Exibido em 16 ago. 2020.
LOVECRAFT Country. Episódio 3, Holy Ghost. Dirigido por Daniel Sackheim. Estados Unidos: HBO, 2020. 1 episódio, 59 min. Exibido em 30 ago. 2020.
MACHADO, Bárbara Araújo. Memória, história e literatura na obra da escritora negra Conceição Evaristo. X Seminário Internacional Fazendo Gênero, X, p. 1-10, 2013.
NASCIMENTO, Beatriz. Uma história feita por mãos negras. Editora Schwarcz-Companhia das Letras, 2021.
JONES, Terry-Ann; MIELANTS, Eric. Migração em massa no sistema mundial: passado, presente e futuro. Routledge, 2015.
RUFF, Matt; PHILIBERT-CAILLAT, Laurent. Lovecraft Country. Presses de la Cité, 2019.
ORTIZ, Fernando. Transculturação. 1940.
OLIVEIRA, Victoria Cunha da Rosa. Infiltrados na Klan: história, memória e segregação racial nos Estados Unidos. 2023.
ROBERTS, Dorothy. Matando o corpo negro: Raça, reprodução e o significado da liberdade. Vintage, 2014.
ROSA, Leonardo Júnio Sobrinho; DA SILVA OLIVEIRA, Luiz Manoel. NARRANDO A DIÁSPORA: OS ENTRELUGARES CULTURAIS E IDENTITÁRIOS EM I, TITUBA, BLACK WITCH OF SALEM, DE MARYSE CONDÉ. Revista e-scrita: Revista do Curso de Letras da UNIABEU, v. 11, n. 2, p. 84-101, 2020.
PAPICH, Stephen, Lembrando Josephine (Nova York: The Bobbs-Mererill Company, Inc.: 1976), 210-213.
PERDIDA. Direção: Katherine Chediak Putnam e Dean Law. Produção: Filmland Internacional. São Paulo: Amazon Studios, 2023.
PRUDY, Sean. A ERA PROGRESSISTA: 1900-1920 .In: KARNAL, Leandro et. al. História dos Estados Unidos: das origens ao século XXI. 3ª ed. Contexto: São Paulo, 2013.
PORTELA, Eunice Nóbrega et al. O PRECONCEITO E A INTOLERÂNCIA ENFRENTADOS PELA UMBANDA E CANDOMBLÉ RELIGIOSOS AFRO-BRASILEIROS: UMA ABORDAGEM TRANSVERSAL E MULTIDISCIPLINAR. Processus Journal of Management, Legal and Financial Studies , v. 12, n. 43, p. 15-30, 2021.
TYSON, Timothy B. O Sangue de Emmett Till . Simon e Schuster, 2017.
WASHINGTON, Harriet A. Apartheid médico: a história obscura da experimentação médica em negros americanos desde os tempos coloniais até o presente. 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Espacialidades Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The submission of manuscripts to this journal implies the transfer, by the authors, of the rights of printed and digital publication. The authors own copyrights to the works they have created and grant to the journal the right to initial publication, with simultaneous work licensed under the Creative Commons License CC BY-NC-SA 4.0, and for publication rights. The authors can publish their work online in institutional/disciplinary repositories or in their own websites. Authors can only use the same results in other publications, clearly indicating this journal as the means of the original publication.
The author also agrees to submit the work to the publication rules of the Espacialidades Journal mentioned above.
Espacialidades Journal is an open access journal under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0)