ENTRE O SABER E A FÉ

uma perspectiva pós-secular (de Durkheim a Habermas)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1982-1662.2019v2n24ID16767

Abstract

This article discusses the implications of the coexistence of popular religious practices, namely, the feasts to Santa Isabel and the rites to the Holy Spirit, in concomitance with the secular manifestations in the public sphere of the Portuguese State. In particular, it is questioned how the principle of secularity in Portugal contributes to the coexistence of religious and secular dynamics, which can generate complementary learning processes between the two knowledge. Therefore, the sociology of religion and moral Durkheim is updated and placed in dialogue with post-secularization of ideas of Habermas. The study follows a qualitative methodology with an interpretive basis. Through the analysis of the constructed materials some post-secular configurations are visualized in the Lusitanian country. It is understood that the post-secular condition and religious pluralism and values are challenges of multiple modernities.

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Author Biography

Ana Carine Cerva, UFRGS

Possui graduação em Ciências Sociais Licenciatura pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2007), graduação em Ciências Sociais Bacharelado pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2010) e Mestrado em Sociologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2014). Atualmente cursa o Doutorado em Sociologia pela mesma Instituição (2015-2019). Possui vínculo de emprego como Servidora Pública do Poder Executivo do Estado do Rio Grande do Sul. Tem experiência na área de Sociologia Ambiental. As pesquisas atuais direcionam-se a área da Sociologia do Conhecimento, com ênfase em Memória Coletiva, Identidade Étnica, Religiosidade Popular, Festas do Divino Espírito Santo no Brasil Meridional e em Portugal, Culto aos Santos Católicos, Mulher no Baixo Medievo.

Published

01-05-2019

How to Cite

CERVA, A. C. ENTRE O SABER E A FÉ: uma perspectiva pós-secular (de Durkheim a Habermas). Revista Inter-Legere, [S. l.], v. 2, n. 24, p. 166–192, 2019. DOI: 10.21680/1982-1662.2019v2n24ID16767. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/16767. Acesso em: 20 dec. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ TEORIA SOCIAL: OS CLÁSSICOS NOS CONTEMPORÂNEOS