Funes, the memorious, by Borges

does remembering correspond to living?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1983-2435.2023v8n2ID31465

Keywords:

Memory and forgetting, Borges, Nietzsche, Historical culture, Literature

Abstract

Due to its relevance, memory has been a frequent theme of study in the field of humanities throughout history. In this sense, this piece of work sets out to investigate issues concerning memory and forgetting, taking as its object Borges’s short story “Funes, the memorious”. Methodological procedures comprehend an interpretive analysis of the short story, supported by Nietzsche’s postulates considered relevant for the study, and supplemented by contributions offered by neurosciences, particularly those given by Izquierdo and Luria, in addition to literary criticism commentaries. Conclusions confirm the nietzschean thesis which states that memory excesses and a-historic bonds with the past cause ominous consequences to the life of individuals and societies, as applied to fiction and reality.

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Author Biographies

Daniele Scalia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutoranda em Letras na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) sob orientação do Prof. Dr. Gerson Roberto Neumann.Mestra em Letras e Cultura pela Universidade de Caxias do Sul (bolsista PROSUC/CAPES), orientada pela Profa. Dra. Alessandra Paula Rech. Licenciada em Letras - Língua Inglesa (2017) pela mesma instituição. Atua como tradutora e revisora em Língua Inglesa e como professora de Língua Inglesa para fins específicos. É pesquisadora voluntária no grupo de pesquisa Literatura e Gênero, coordenado pela Profa. Dra. Cristina Löff Knapp na Universidade de Caxias do Sul, integrando o projeto MEDO - A representação do medo na escrita de autoria feminina. Atou como instrutora de inglês de 2013 a 2018 em escolas de idiomas (contratada). Tem experiência no ensino de Língua Inglesa como LE, tradução no par Inglês (EUA)/Português (BR) e pesquisa na área de literatura com ênfase em crítica feminista e questões de gênero. E-mail dscalia@ucs.br

Niura Maria Fontana, Universidade de Caxias do Sul

Possui graduação em Licenciatura Plena em Letras - Português Inglês - (1976) e Bacharelado em Filosofia (2019) pela Universidade de Caxias do Sul, especialização em Letras - Teoria da literatura -pela Universidade de Caxias do Sul (1979), especialização em Ensino de Inglês pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1986) e mestrado em Applied Linguistics - University of Wales - Bangor (1989). Atualmente é professora aposentada da Universidade de Caxias do Sul. Atuou principalmente nos seguintes temas: práticas de leitura, gêneros discursivos, elaboração de material didático de português para o nível superior e formação de professores de Língua Portuguesa e Inglesa.

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Published

27-08-2023

How to Cite

SCALIA, D.; FONTANA, N. M. Funes, the memorious, by Borges : does remembering correspond to living?. Odisseia, [S. l.], v. 8, n. 2, p. 1–19, 2023. DOI: 10.21680/1983-2435.2023v8n2ID31465. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/odisseia/article/view/31465. Acesso em: 22 nov. 2024.