Colonial letters at school: analysis of textbook aimed at high school students
DOI:
https://doi.org/10.21680/1983-2435.2024v9n2ID34474Keywords:
Colonial literature, Textbook, High schoolAbstract
The textbook as one of the main teaching instruments. Based on this premise, this paper aims to verify how the contents relating to the called “literature of the colonial age” are organized in the textbook intended for students and teachers in the 2nd year of high school, from the Language and Interaction collection. The theoretical and methodological assumptions involve colonial letters and the reading stages and Bloom's taxonomy. The corpus of analysis is composed of six texts and their activities found in the sections O início da literatura brasileira: literatura de informação e Barroco no Brasil: surge nosso primeiro grande poeta. The analysis procedures involved: i) categorization of texts and activities, ii) analysis of the corpus based on the steps for working with reading based on Cosson (2011) and iii) analysis of the levels of complexity required by the activities in light of the Bloom's taxonomy (1956), revised by Krathwohl (2002). The results showed that the activities do not include the Pre-reading and Post-reading stages, which are essential to anticipate the student's contact with the text to be worked on as well as establish relationships between what was worked on and the reality in which the subjects are inserted. Furthermore, the activities in the texts of the analyzes presented do not provide for the mobilization of the advanced level of complexity, based on the processes of evaluating and creating and, therefore, objectives for the construction of knowledge are not established.
Downloads
References
BLOOM, B. S. et al. Taxonomy of educational objectives. New York: David Mckay, 1956. (v. 1).
BOSI, Alfredo. História concisa da literatura brasileira. São Paulo: Cultrix, 2006.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (5ª a 8ª séries). Brasília: MEC/SEF, 1998.
CANDIDO, A. Iniciação à literatura brasileira. Rio de Janeiro: Ouro sobre azul, 2004.
CORTESÃO, J. A carta de Pero Vaz de Caminha. Rio de Janeiro: Livros de Portugal, 1947.
COSSON, R. O espaço da literatura na sala de aula. Coleção explorando o ensino.BRASIL. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, v. 20, p. 55, 2010.
COSSON, R. Literatura: modos de ler na escola. O cotidiano das letras. Anais da XI Semana de Letras. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2011.
COUTINHO, A. O processo de descolonização literária. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1983. A literatura das Américas na época colonial.
DE MARTINI, M. O que a “primeira novela brasileira” pode nos dizer sobre o papel das letras coloniais no estudo de literatura?. Revista USP, n. 121, 79-94, 2019.
FARACO, C. E.; MOURA, F. M. de, MARUXO JR, J. H. Língua Portuguesa:linguagem e interação. 3. ed. São Paulo: Ática, 2016.
FRACALANZA, H. O ensino de ciências no Brasil. In: FRACALANZA, H.; MEGID NETO, J. (Orgs.). O livro didático de ciências no Brasil. Campinas: Komedi, 2006.
GERALDI, C. A produção do ensino e pesquisa na educação: estudo sobre o trabalho docente no curso de pedagogia. 1993. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1993.
GALHARDI, C.; AZEVEDO, M. M. de. Avaliações de aprendizagem: o uso da taxonomia de Bloom. In: Anais do VII Workshop Pós-graduação e Pesquisa do Centro Paula Souza, São Paulo. 2013. p. 237-247.
HALLIDAY, M.; MATTHIESSEN, C. Halliday s Introduction to Functional Grammar. London e New York: Routledge, 2014.
HANSEN, J. A. Barroco, neobarroco e outras ruínas. Teresa: Revista de literatura brasileira, São Paulo, n. 2, p. 10-67, 2001.
HANSEN, J. A. Letras coloniais e historiografia literária. Matraga, Rio de Janeiro, UERJ, n. 18, 2006.
KRATHWOHL, D. R. A revision of bloom's taxonomy: an overview”, In: Theory into Practice, n. 41, v. 4, p. 212-218, 2002.
LOPES, A. C. Currículo e epistemologia. Ijuí: Unijuí, 2007.
MOISÉS, M. História da literatura brasileira: origens, barroco, arcadismo. São Paulo: Cultrix, 1983.
PINTO, A. M. A representação da mulher nos livros didáticos de história. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-graduação do Centro Pedagógico da Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2001.
PINTON, F.; HEINECK, F. A prática de análise linguística no livro didático: uma perspectiva em construção. Domínios de Linguagem, v. 8, n. 1, p. 439-459, jan./jun. 2014.
SANTOS, C. M. C. O livro didático do ensino fundamental: as escolhas do professor. Dissertação de Mestrado. Curitiba: Universidade Federal do Paraná, 2007.
SILVA, R. M. Textos didáticos: crítica e expectativa. São Paulo: Alínea, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Odisseia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Thisa work has been licensed under Creative Commons - Atribuição - NãoComercial - CompartilhaIgual 3.0 Não Adaptada.