Colonial letters at school: analysis of textbook aimed at high school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1983-2435.2024v9n2ID34474

Keywords:

Colonial literature, Textbook, High school

Abstract

The textbook as one of the main teaching instruments. Based on this premise, this paper aims to verify how the contents relating to the called “literature of the colonial age” are organized in the textbook intended for students and teachers in the 2nd year of high school, from the Language and Interaction collection. The theoretical and methodological assumptions involve colonial letters and the reading stages and Bloom's taxonomy. The corpus of analysis is composed of six texts and their activities found in the sections O início da literatura brasileira: literatura de informação e Barroco no Brasil: surge nosso primeiro grande poeta. The analysis procedures involved: i) categorization of texts and activities, ii) analysis of the corpus based on the steps for working with reading based on Cosson (2011) and iii) analysis of the levels of complexity required by the activities in light of the Bloom's taxonomy (1956), revised by Krathwohl (2002). The results showed that the activities do not include the Pre-reading and Post-reading stages, which are essential to anticipate the student's contact with the text to be worked on as well as establish relationships between what was worked on and the reality in which the subjects are inserted. Furthermore, the activities in the texts of the analyzes presented do not provide for the mobilization of the advanced level of complexity, based on the processes of evaluating and creating and, therefore, objectives for the construction of knowledge are not established.

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Author Biographies

Ana Paula Regner, Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)

Doutoranda em Estudos Linguísticos e Cognição na Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC) com bolsa PROSUC/CAPES. Mestra em Estudos Linguísticos pelo Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) e graduada em Letras Português e Literaturas da Língua Portuguesa pela UFSM. Desde 2018, é integrante do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Ensino de Linguagem (NEPELIN).

Guilherme Barbat Barros, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Licenciado em Letras - Português e Literaturas de Língua Portuguesa pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), instituição na qual desenvolve sua pesquisa de mestrado no âmbito do Programa de Pós-Graduação em Letras, na área de concentração de Estudos Linguísticos. É professor do Ensino Médio e de cursos preparatórios para seleções públicas.

Lucas da Cunha Zamberlan , Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Doutor em Letras - Estudos Literários - e mestre pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Atualmente, é Professor Adjunto Nível 1 A do Departamento de Letras Vernáculas da UFSM; professor do curso de Letras (UFSM) em parceria com a Universidade Aberta do Brasil (UAB), na modalidade EaD e desenvolve pesquisas na área de Literatura Comparada, com enfoque na relação entre literatura e história e literatura, outras artes e mídias. Foi Professor Substituto do Departamento de Letras Vernáculas da UFSM por duas vezes (2016-2018 e 2021-2022); realizou Pós-Doutorado na linha de pesquisa Literatura, Comparatismo e Crítica Social do Programa de Pós-Graduação em Letras da UFSM com bolsa PNPD/CAPES e foi Professor Voluntário na UFSM e na UERGS. Possui experiência docente em Teoria da Literatura, Literatura brasileira e portuguesa, Literaturas africanas de expressão portuguesa e Literatura infantil. Também participa como integrante dos Grupos de Pesquisa Intermídia Estudos sobre a Intermidialidade - UFMG, Literatura e História - UFSM e Estudos da narrativa (hiper)contemporânea, vinculados ao CNPq. Áreas de interesse: Literatura e História. Comparativismo. Intermidialidade. Literatura Modernista. Literatura Contemporânea.

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Published

31-10-2024

How to Cite

REGNER, A. P.; BARROS, G. B.; ZAMBERLAN , L. da C. Colonial letters at school: analysis of textbook aimed at high school students. Odisseia, [S. l.], v. 9, n. 2, p. 75–90, 2024. DOI: 10.21680/1983-2435.2024v9n2ID34474. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/odisseia/article/view/34474. Acesso em: 21 nov. 2024.