SEA AND SAND IN LOS QUE AMAN, ODIAN, BY SILVINA OCAMPO Y ADOLFO BIOY CASARES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1983-2435.2025v10n2ID39209

Keywords:

Sea, Sand, Adolfo Bioy Casares, Silvina Ocampo

Abstract

This article explores the possible symbolic articulations of the sea and sand in the novel "Los que aman, odian" by Silvina Ocampo and Adolfo Bioy Casares. Co-authored, this work synthesizes a significant articulation between the detective novel and the narrative of the uncanny and fantastic. Through the analysis of the novel, this article proposes a reflection on how the authors incorporate maritime elements and an entire semantics related to water for the construction of the plot. It also addresses collaborative authorship and its relevance in the work, as well as tracing back to the Argentine literary scene of the 1940s. Drawing on a theoretical framework that includes discussions about literary space (Brandão, 2013), the fantastic and the uncanny (Campra, 2008; Ceserani, 2006; García, 2007, 2009, 2012, among others), and the detective novel (Ponce et al, 2020), the analyses point to experiments in the detective novel and question to what extent there are influences of the fantastic and the uncanny in the narrative, identifying possible links. Finally, it proposes a detailed analysis of how the sea and sand are used by the authors to integrate the novel into its thematic, imagistic, and plot aspects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Amanda Brandão Araújo Moreno, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Professora de Língua e Literatura de Língua Espanhola no Departamento de Letras e do Quadro Permanente do Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem da Universidade Federal Rural de Pernambuco. É líder do Grupo de Pesquisa "Narrativas hispano-americanas do século XX". Tem mestrado e doutorado em Teoria da Literatura através do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal de Pernambuco, com dissertação e tese na área de Literatura Hispano-americana colonial e contemporânea, respectivamente.

References

BATALHA, M. C. Literatura fantástica: algumas considerações teóricas. Letras & Letras, v. 28, n. 2, 13 mar. 2013. Disponível em <http://www.seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/25877/14232> Acesso em 12.set.2020.

BERG, E. H. La escuela del crimen: apuntes sobre el género policial en la Argentina. Disponível em <https://www.biblioteca.org.ar/libros/151567.pdf> Acesso em 17.set.2019.

BORGES, J. L. Los laberintos policiales y Chesterton. In: Borges en Sur 1931-1980. Buenos Aires: Empecé, 1999.

BRANDÃO, L. A. Teoria do espaço literário. São Paulo: Perspectiva; Belo Horizonte: FAPEMIG, 2013.

CAMPRA, R. Territorios de la ficción: lo fantástico. Madrid: Renacimiento, 2008.

CESERANI, R. O fantástico. Curitiba: Ed. UFPR, 2006.

CONCEIÇÃO, C. M. T.; MORENO, A. B. A. Infâncias desviantes: representações da criança em contos de Silvina Ocampo. Miguilim – Revista Eletrônica do Netlli, Crato, v. 10, n. 3, p. 1023-1038, set.-out. 2021. Disponível em: <https://core.ac.uk/download/524788741.pdf> Acesso 22 fev. 2025.

ENRÍQUEZ, M. La hermana menor. Un retrato de Silvina Ocampo. Barcelona: Anagrama, 2018.

FERRERO, C. Adolfo Bioy Casares, Silvina Ocampo y Jorge Luis Borges: una colaboración inédita y anecdótica. Recto/Verso: Revue de jeunes chercheurs en critique génétique. nº 03 - Juin, 2008. Disponível em: <http://www.revuerectoverso.com/IMG/pdf/BIORGES_STYLE_DEF.pdf> Acesso em: 31 ago.2019.

GARCÍA, F. (org.) A banalização do insólito: questões de gênero literário – mecanismos de construção narrativa. Rio de Janeiro: Dialogarts, 2007.

GARCÍA, F.; BATALHA, M. C. (orgs.) Vertentes teóricas e ficcionais do insólito. Rio de Janeiro: Caetés, 2012.

GARCÍA, F.; MOTTA, M. A. (orgs.) O insólito e seu duplo. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2009.

INOJOSA, L. L.; MORENO, A. B. A. Represar e transbordar: a representação de personagens femininos em contos de Silvina Ocampo. Garrafa. Vol. 19, n. 56, Julho-Dezembro. 2021.2, p. 6 – 28. Disponível em: <https://revistas.ufrj.br/index.php/garrafa/article/view/39287/pdf_1> Acesso 22 fev. 2025.

MANNA, N.; BORGES, F. O detetive assombrado: encontros entre narrativa policial e fantástica na ficção televisiva. Revista Comunicação Midiática. v. 13, n. 3, pp. 55-71, set./dez.2018. Disponível em <https://www2.faac.unesp.br/comunicacaomidiatica/index.php/CM/article/view/425> Acesso em 20.ago.2020.

OCAMPO, S. CASARES, A. B. Los que aman, odian. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Emecé, 2017.

ORTALE, M. La literatura argentina, ¿de espaldas al mar?. El día. La Plata. 28 jan. 2018. Disponível em: <https://www.eldia.com/nota/2018-1-28-9-1-3-la-literatura-argentina-de-espaldas-al-mar--septimo-dia> Acesso em: 22.set.2019

PONCE, N.; PASTORMERLO, S; SCAVINO, D. Literatura policial en la Argentina: Waleis, Borges, Saer [en línea]. La Plata : UNLP. FaHCE. (Estudios-Investigaciones; 32). 1997. Disponível em <http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.187/pm.187.pdf>. Acesso em 20.set.2020.

ROAS, D. Tras los límites de lo real: una definición de lo fantástico. Madri: Páginas de Espuma, 2011.

TODOROV, T. A literatura fantástica. São Paulo: Perspectiva, 2008.

ZAMBRANO, C. B. La novela policial argentina en los años setenta. 2012. Disponível em <https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/5068/tesis304.pdf;sequence=1> Acesso em 20.set.2020.

Published

18-10-2025

How to Cite

BRANDÃO ARAÚJO MORENO, Amanda. SEA AND SAND IN LOS QUE AMAN, ODIAN, BY SILVINA OCAMPO Y ADOLFO BIOY CASARES. Odisseia, [S. l.], v. 10, n. 2, p. 19–36, 2025. DOI: 10.21680/1983-2435.2025v10n2ID39209. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/odisseia/article/view/39209. Acesso em: 6 dec. 2025.