The imperative of happyness and the Philosophy teaching
some notes
DOI:
https://doi.org/10.21680/1983-2109.2024v31n66ID36090Keywords:
Ensino de Filosofia, Exercícios Filosóficos, Michel FoucaultAbstract
This essay aims discuss the teaching of Philosophy in contemporary times based on dialogue with Michel Foucault and other contemporary authors, understanding it as an open space for the forging of philosophical exercises and in disarray with the establishment of the imperative of happiness in our society. Firstly, we will try to present some contemporary discussions about neoliberal logic, responsible for instigating the discourse that understands Philosophy in its school form as uninteresting and useless knowledge. Next, based on certain Foucauldian discussions, we will sketch some notes on the tensioning and uncomfortable nature of philosophical exercises.
Downloads
References
BEIGUELMAN, Giselle. Políticas da Imagem: vigilância e resistência na dadosfera. São Paulo: UBU editora, 2021.
BOMENY, H. M. B. “Infidelidades Eletivas: Intelectuais e Política”. In: BOMENY, Helena Maria Bousquet (org.) Constelação Capanema: intelectuais e políticas. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2001. p. 11-35.
CABANAS, Edgar; ILLOUZ, Eva. Happycracia: fabricando cidadãos felizes. São Paulo: UBU Editora, 2022.
CARVALHO, Alexandre Filordi de. "Formação para a traição: questões contemporâneas". In: BANNELL, Ralph Ings et at. (orgs.) Filosofia da Educação: entre a formação de educadores e a qualificação profissional. São Paulo: Cortez, 2017.
CATINI, Carolina. "Pedagogia da Catástrofe". In: Revista de Filosofia Moderna e Contemporânea, Brasília, v. 9, n. 3, p. 99-128, dez. 2021.
CHAUÍ, Marilena. "A ideologia da competência". In: CHAUÍ, Marilena. A Ideologia da Competência: Escritos de Marilena Chauí. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.
DELEUZE, Gilles. "Pos-scriptum sobre as sociedades de controle". In: DELEUZE, Gilles. Conversações. São Paulo: Editora 34, 2002.
FEITOSA, Charles. Transversões: ensaios de filosofia e pedagogia POP. Rio de Janeiro: Editora Circuito, 2022.
FISCHER, Mark. Realismo Capitalista: é mais fácil imaginar o fim do mundo do que o fim do capitalismo? São Paulo: Autonomia Literária, 2020.
FREITAS, Donna. The Happiness Effect: how social media is driving a generation to appear perfect at any cost. Ohio: Oxford University Press, 2017.
FOUCAULT, Michel. A armadilha de Vincennes. FOUCAULT, Michel. Ditos & Escritos VII: arte, epistemologia, filosofia e história da medicina. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2011. p. 184-191.
FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade: o uso dos prazeres. São Paulo: Paz e Terra, 2010.
FOUCAULT, Michel. Le Discours Philosophique. Paris: Gallimard, 2023.
FOUCAULT, Michel. Nascimento da Biopolítica. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
FOUCAULT, Michel. O Que é a Crítica? Lisboa: Rés Editora, 2021.
HEIDEGGER, Martin. As Questões Fundamentais da Filosofia. São Paulo: Martins Fontes,2020.
OLIVEIRA, Guilherme Magalhães. Da popularização da filosofia à expertise filosófica: uma problematização do papel do intelectual na mídia (Revista CULT 1997-2013). Dissertação de Mestrado. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2015.
PHILIPPS, Adam. Sobre Desistir. São Paulo: UBU editora, 2024.
RANCIÈRE, Jacques. “Escola, Produção, Igualdade”. In: CARVALHO; José Sérgio Fonseca de (org.). Jacques Rancière e a escola: educação, política e emancipação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2022. p. 75-106.
RODRIGUES, Zita Ana Lago. “O ensino da Filosofia no Brasil no contexto das políticas educacionais contemporâneas em suas determinações legais e paradigmáticas”. In: Educar em Revista, Curitiba, n. 46, v. 4, p. 69-82, out-dez 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Christian Fernando Ribeiro Guimarães Vinci
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.