CONCEPT OF STRATEGY IN THE PERCEPTION OF THE DISCIPLES OF THE ACCOUNTING SCIENCE COURSE
DOI:
https://doi.org/10.21680/2176-9036.2017v9n2ID10799Keywords:
Strategy. Strategy concepts of perception. Accounting.Abstract
Although it is the subject of discussion in several areas of study such as administration, accounting and economics, the concept of strategy has been discussed in a fragmented way, with no identity consistent with its fundamental focus. Thus, the objective of this study was to identify the concept of strategy that have been used by undergraduate students of Accounting Sciences. A quantitative, descriptive research was carried out through a primary data survey, with the application of a questionnaire with closed questions, in which it was carried out in 2016 with 142 students from 4 institutions of the state of Santa Catarina / Brazil that hold the course of Accounting Sciences. As a result, it can be inferred that, possibly, the students' perception of their profession considers aspects such as the planning and practices to achieve the objective, the need of the organizational relationship with the external environment and that should collect and analyze the information about the Company as the concept of strategy. It is noticed that the student's perception about the strategy is not considered by conceptual conceptions, but rather is established by planning, collecting information and putting into practice to achieve the proposed goal of the organization, different from the results presented in groups of students of other courses. The study contributes to presenting the strategic knowledge that accounting students take to their professional practice.
Downloads
References
ANDRADE, L. C. M., Teixeira, A. J. C., Fortunato, G. X., & Nossa, V. Determinantes para a utilização de práticas de contabilidade gerencial estratégica: um estudo empírico. Revista De Administração Mackenzie, 14 (1), 98-125. 2013
ALMEIDA, A. F. D. planejamento estratégico e proatividade: um estudo de caso em duas unidades regionais do banco central do brasil. Revista De Administração Contemporânea, 4(3), 177-199. 2000
ACKOFF, R. L. Redesigning the future: systems approach to societal problems. New York.Hardcover. 1974
ANSOFF, H. I. Strategic management. London: Macmillian. 1979
___________. A nova estratégia empresarial. São Paulo. Atlas. 1991
BARNARD, C. The function of the executive. Boston: Harvard University Press. 1938
BETHLEM, A. Os conceitos de política e estratégia. Revista De Administração De Empresas, 21(1), 7-15. 1981
BRAGANÇA, L. F. Conceitos de estratégia na visão dos estudantes de administração. 2013. 67 p. Dissertação (Mestrado Administração). Fundação Instituto Capixaba De Pesquisas Em Contabilidade, Economia E Finanças (FUCAPE). Vitória. 2013
BRAGANÇA, L. F.; MAINARDES, E. W.; LAURETT, R. Conceitos de estratégia na visão dos estudantes de administração. Revista Ibero-Americana De Estratégia, V. 14, N. 3, P. 75-92, 2015.
BORINELLI, M. Estrutura Conceitual Básica De Controladoria: Sistematização À Luz Da Teoria E Da Práxis. 2006. 341 p. Tese De Doutorado, Universidade De São Paulo, São Paulo, SP, Brasil. 2006.
CANNON, J. T. Business strategy and policy. New York: Harcourt, Brace E World. 1968.
CARDOSO, J. L.; SOUZA, MA De; ALMEIDA, L. B. Perfil do contador na atualidade: um estudo exploratório. Revista De Administração E Contabilidade Da Unisinos, V. 3, N. 3, P. 275-284, 2006.
CARRIERI, A. DE P., MURTA, I. B. D., TEIXEIRA, J. C., & DE SOUZA, M. M. P. Estratégias e táticas empreendidas nas organizações familiares do mercadão de madureira (Rio De Janeiro). Revista De Administração Mackenzie, 13(4), 196-226. 2012.
CHANDLER, A. D. Strategy and structure: chapters in the history of the american industrial enterprise. Cambridge, MA: MIT Press. 1962.
CHAHARBAGHI, K. The problematic of strategy: a way of seeing is also a way of not seeing. Management Decision, V. 45, N.3, P.327–339, 2007.
COCHIA, C. B. R., & MACHADO-DA-SILVA, C. L. Ambiente, interpretação e estratégia em organizações paranaenses dos setores de vestuário e alimentos. Revista De Administração Contemporânea, 8 (Edição Especial), 11-34. 2004.
CROZATTI, J. Planejamento estratégico e controladoria: um modelo para potencializar a contribuição das áreas da organização. Contexto, V. 3, N. 5, 2003.
DAGOSTIM, S. Para o reestruturando o ensino da contabilidade século XXI. Brasília. Conselho Federal de Contabilidade. 2000.
DA SILVA, P. D. A.; DOS SANTOS, O. M.; DE SOUZA FERREIRA, A. C. A percepção dos docentes quanto às práticas de contabilidade estratégica: um estudo comparativo. Revista Contabilidade & Finanças, V. 18, N. 44, P. 44-59, 2007.
DIXON, R. Accounting for strategic management: a practical application. Long Range Planning, V. 31, N. 2, P. 272-279, 1998.
DRUCKER, P. The practice of management. New York: Harper E Brothers. 1954.
EISENHARDT, K. M. Strategy as strategic decision making. Sloan Management Review, V. 40, N. 3, P. 65-72, 1999.
FAHEY, L. The strategic planning management reader. Prentice Hall. 1989.
FLEURY, M. T. L.; & FLEURY, A. Construindo O Conceito De Competência. Revista De Administração Contemporânea, 5 (Edição Especial), 183-196, 2001.
FONSECA, V. S. DA; & MACHADO-DA-SILVA, C. L. Conversação entre abordagens da estratégia em organizações: escolha estratégica, cognição e instituição. Revista De Administração Contemporânea, 14(Edição Especial), 51-75, 2010.
FREZATTI, F.; GUERREIRO, R.; AGUIAR, A. B. D.; GOUVÊA, M. A. Análise do relacionamento entre a contabilidade gerencial e o processo de planejamento das organizações brasileiras. Revista De Administração Contemporânea, V. 11, N. SPE2, P. 33-54, 2007.
GREEN, S. D., LARSEN, G. D., KAO, C. C. Competitive strategy revisited: contested concepts and dynamic capabilities. Construction Management And Economics, 26(1), 63-78. 2008.
Hambrick, D. C. Operationalizing the concept of business-level strategy in research. Academy Of Management Review, 5(4), 567-575. 1980.
HENDERSON, B. D. The origin of strategy. Harvard Business Review, 67(6), 139-143. 1989.
HOFER, C. W.; SCHENDEL, D. Strategy formulation: analytical concepts. West Publishing, 1980.
HOLLAND, C.B. a profissão de contador na atualidade e sugestões para seu futuro. Revista De Contabilidade Do CRC-SP, IV(14):50-61. 2000.
KALD, M.; NILSSON, F.; RAPP, B. On strategy and management control: the importance of classifying the strategy of the business. British Journal Of Management, V. 11, N. 3, P. 197-212, 2000.
KETCHEN, D. J.; BOYD, B. K.; BERGH, D. D. Research methodology in strategic management: past accomplishments and future challenges. Organizational Research Methods, 2008.
LODI, J. B. Estratégia de negócios: planejamento a longo prazo. Revista De Administração De Empresas, 9(1), 5-32. 1969.
MACEDO, F. M. F.; BOAVA, D. L. T.; ANTONIALLI, L. M. A fenomenologia social na pesquisa em estratégia. Revista de Administração Mackenzie, V. 13, N. 5, P. 171-203, 2012.
MAINARDES, E. W., FERREIRA, J., RAPOSO, M. Strategy and strategic management concepts: are they recognised by management students?. Economics And Management, 17(1), 43–61. 2014.
MARION, J. C. O Ensino Da Contabilidade. São Paulo: Atlas, 1996.
MCCARTHY, D. J., MINICHIELLO, R. J., CURRAN, J. R. Business policy and strategy: concepts and readings. Homewood/Illinois. 1975.
MEIRELLES, A. DE M. A formação de estratégia no sistema bancário brasileiro: modelo teórico e evidências empíricas. Tese De Doutorado Em Administração. Universidade Federal De Minas Gerais/CEPEAD, Belo Horizonte. 2003.
MILLER, D., DESS, G. Strategic Management. 2 ed. New York: Mcgraw Hill. 1996.
MINTZBERG, H. The science of strategymaking, Industrial Management Review, 8(2), 71-81. 1967.
_____________. The structuring of organizations. Englewood Cliffs/New Jersey: Prentice-Hall. 1979.
MINTZBERG, H., MCHUGH, A. Strategy formation in an adhocracy, administrative science quarterly, 30(1), 160-197. 1985.
MINTZBERG, H., A, B., LAMPEL, J. Strategy safari: a guided tour through the wilds of strategic management. New York: Free Press. 1998.
NADLER, D. A.; TUSHMAN, M. L. Designing organizations that good fit: a framework for understanding new architectures. In: NADLER, D. A.; GERSTEIN, M. S.; SHAW, R. B. (Org.). Organizational Architecture: Designs For Changing Organizations. San Francisco: Jossey-Bass, Cap. 2, 1992.
PFEFFER, J. Barriers to the advance of organizational science: paradigm development as a dependent variable. Academy of Management Review, v.18, n.4, p.599–620, 1993.
PORTH, S. J. Strategic Management: A Cross-Functional Approach. New Jersey: Pretice Hall, 2002.
PORTER, M. E. The contributions of industrial organization to strategic management. Academy Of Management Review, 6(4), 609-620. 1981.
____________Competitive Advantage: Creating And Sustaining Competitive Performance. New York: Free Press. 1985.
____________. What is strategy?. Havard Business Review, 74(6), 61-78. 1996.
RONDA?PUPO, G. A., GUERRAS?MARTIN, L. A. Dynamics of the evolution of the strategy concept 1962–2008: a co?word analysis. Strategic Management Journal, 33(2), 162-188. 2012.
RUMELT, R. P., SCHENDEL, D. E., TEECE, D. J. Fundamental Issues In Strategy. In: Rumelt, R.,Schendel, D., Teece, D. (Org.) Fundamentalissues In Strategy: A Research Agenda. Boston: Havard Business School Press, 9-47. 1994.
SANTOS, L. W. D.; ICHIKAWA, E. Y.; & CUNHA, C. J. (2000). Estratégias organizacionais na trajetória da EMPASC. Revista De Administração Contemporânea, 4(3), 155-176.
SANTOS, L.L. Da S.; Alves, R. C.; Almeida, K. N. T. De. Formação de estratégia nas micro e pequenas empresas: um estudo no centro-oeste mineiro. Revista De Administração De Empresas, 47(4), 1-15, 2007.
SCHENDEL, D. E., HATTEN, K. J. Business policy or strategic management. In: Mitchell, F. H. (Org,). Academy Of Management Proccedings. Boston: Little Brown, 56-72. 1972.
SIEGEL, G., KULESZA, C.S. E SORENSEN, J.E. Are you read for the new accounting? Journal Of Accountancy, 184(2):42-45. 1997.
SILVA, A. R. L. DA; DE PÁDUA CARRIERI, A.; JUNQUILHO, G. S. A estratégia como prática social nas organizações: articulações entre representações sociais, estratégias e táticas cotidianas. Revista De Administração, 46(2), 122-134. 2011.
SIMMONDS, K. Strategic management accounting. Management Accounting, V. 59, N. 4, P. 26-29. Apr. 1981
SHANK, J. K.; GOVINDARAJAN, V. A revolução dos custos. 8. Ed. Rio De Janeiro: Campus, 1997.
SLOMSKI, V. G.; Silva A. C. R. DA; GOMES. S. M. S. GUIMARÃES. I. P Mudanças Curriculares E Qualidade De Ensino: Ensino Com Pesquisa Como Proposta Metodológica Para A Formação De Contadores Globalizados. Revista De Contabilidade E Organizações, V. 4, N. 8, P. 160-188, 2010.
STAINER, A. Productivity and strategic management accounting. International Journal Of Technology Management, V. 13, N. 1, P. 57-67, 1997.
STEINER, G. A., MINER, J. B. Management Policy And Strategy: Text, Readings And Cases. New York: Mcmillan Publishers Inc. 1977.
SAUERBRONN, F. F.; FARIA, A. De A. Agência em estratégia: conectando prática social e codeterminação. Revista de Administração Mackenzie, V. 12, N. 6, P. 49-75, 2011.
THOMPSON JR., A., STRICKLAND III, A. Strategic management: concepts and cases. (8th Ed.) Homewood/Illinois: Irwin. 1995.
UYTERHOEVEN, H., ACKERMAN, R., ROSENBLUM, J. W.(1973) Strategy And Organization: Text And Cases In General Management. Homewood/Illinois: Irwin. 1973.
VON NEUMANN, J., MORGENSTERN, O. Theory Of Games And Economic Behavior. Princeton University, Princeton. 1947.
WELSCH, G. A.; HILTON, R. W.; GORDON, P. N. Budgeting: profit planning and control (5th Ed.). Englewood Cliffs: Prentice-Hall, 1988.
ZACCARELLI, S. B.; & FISCHMANN, A. A. Estratégias Genéricas: Classificação E Usos. Revista De Administração De Empresas, 34(4), 13-22. 1994.
ZACCARELLI, S. B. A moderna estratégia nas empresas e o velho planejamento estratégico. Revista Administração De Empresas, 2(5), 13-22. 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this magazine agree with the following terms:
Authors keep the copyrights and concede the right of its first publication to the magazine. The work piece must be simultaneously licensed on the Creative Commons Attribution Licence which allows the paper sharing, and preserves both the author identity and the right of first publication to this magazine.
Authors are authorized to assume additional contracts separately, to not-exclusively distribution of the paper version published in this magazine (e.g.: publish in institutional repository or as a book chapter), with the author identity recognition and its first publication in this magazine.
Authors are permitted and stimulated to publish and distribute their papers online (e.g.: in institutional repository or on their personal webpage), considering it can generate productive alterations, as well as increase the impact and the quotations of the published paper.
Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.