AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM: UMA EXPERIÊNCIA DO USO DO PORTFÓLIO EM UMA DISCIPLINA DO CURSO DE CIÊNCIAS CONTÁBEIS.
Abstract
O profissional de Contabilidade necessita lidar tanto com a pluralidade quanto com a singularidade de fatos, para os quais não existem roteiros claros e consistentes que o possam guiar a uma solução bem sucedida. Para tanto, torna-se relevante desenvolver nos profissionais dessa área, quando em processo de formação, uma atitude reflexiva a respeito dos eventos a sua volta e não apenas a reprodução de conhecimentos reunidos em compêndios e manuais de procedimentos. O presente estudo teve como propósito analisar a utilização da técnica do portfólio no ensino e avaliação da aprendizagem em uma disciplina do curso de ciências contábeis, tendo como pressuposto que essa técnica contribui para essa formação reflexiva. Para tanto, além da pesquisa bibliográfica, foram utilizadas a pesquisa-ação por meio da observação participante, questionários, como também da técnica de análise de conteúdo. Os resultados mostraram que o portfólio foi capaz de promover a mobilização do estudante em busca da própria aprendizagem, bem como o desenvolvimento de uma consciência crítica a respeito do seu rendimento escolar. Embora os resultados não sejam conclusivos em termos da eficácia da aprendizagem, eles oferecem a oportunidade de discussão de mais uma alternativa no processo ensino-aprendizagem.
Palavras-chave: Ensino. Aprendizagem. Portfólio. Contabilidade.
ABSTRACT
The accounting professional need to deal with both the plurality and the uniqueness of events, for which there are no clear and consistent routes that can lead to a successful solution. To this end, it becomes important to develop professionals in this area, when in process of formation, a reflective about the events around them and not just the reproduction of knowledge gathered in textbooks and procedure manuals. This study aimed to analyze the use of the technique of portfolio assessment in teaching and learning in a course in the accounting sciences, with the assumption that this technique contributes to this reflexive formation. To this end, besides the literature were used action research through participant observation, questionnaires, as well as the technique of content analysis. The results showed that the portfolio was able to promote the mobilization of the student in search of their own learning as well as the development of a critical consciousness about their school performance. Although the results are not conclusive in terms of learning effectiveness, they offer the opportunity to discuss an alternative teaching-learning process.
Keywords: School. Apprentice. Portfólio. Accountant.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this magazine agree with the following terms:
Authors keep the copyrights and concede the right of its first publication to the magazine. The work piece must be simultaneously licensed on the Creative Commons Attribution Licence which allows the paper sharing, and preserves both the author identity and the right of first publication to this magazine.
Authors are authorized to assume additional contracts separately, to not-exclusively distribution of the paper version published in this magazine (e.g.: publish in institutional repository or as a book chapter), with the author identity recognition and its first publication in this magazine.
Authors are permitted and stimulated to publish and distribute their papers online (e.g.: in institutional repository or on their personal webpage), considering it can generate productive alterations, as well as increase the impact and the quotations of the published paper.
Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.