Budget Planning for education: overcoming a challenge

Authors

Keywords:

Government planning, Public budget, Public finances

Abstract

Purpose: This teaching case was prepared from observations of issues experienced by the municipality of Cachoeiro de Santa Cruz, and adapted for didactic purposes, with the objective of assisting in the construction of an effective government budget planning. Its purpose is to foster reflection on the limitations and potentialitys of municipal budget management and also to propose solutions to funds for basic and fundamental education, in scenarios of material and financial restrictions.

Methodology: The proposal presents mechanisms for the construction of planning, in order to mitigate the problems related to the lack of vacancies, the hiring and maintenance of qualified personnel and the investment in quality education. Secondary data were obtained from the website of the Brazilian Institute of Geography and Statistics (IBGE), the Basic Education Development Index (IDEB), the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (INEP) and the Transparency Portal of the City Hall. All numerical data were intentionally extracted and modified from the 2017 Budget Report.

Results: With the application of this teaching case, students are expected to develop knowledge, skills and attitudes that prompt analysis and critical thinking about the described scenario, allowing participants to take an assertive stance and appropriate decisions budget management.

Contributions of the Study: The case was developed for application in the Public Finance and Budget Management disciplines, both for undergraduate and postgraduate courses in Administration, Accounting, Economics and other related areas, in purpose to discuss issues and encourage the interest of the participants as to the best way to build a appropriate government budget planning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jander Ângelo Diogo Ferreira, Universidade Federal de Viçosa

Mestre em Administração Pública pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). Contador da Universidade Federal de Viçosa (UFV). Endereço: Av. Peter Henry Rolfs, s/n - Campus Universitário, Viçosa - MG, 36570-900

Naiany Gabrielle Pereira Lima, Universidade Federal de Viçosa

Mestre em Administração Pública pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). Assistente em Administração da Universidade Federal de Viçosa (UFV). Endereço: Av. Peter Henry Rolfs, s/n - Campus Universitário, Viçosa - MG, 36570-900

Odemir Vieira Baêta, Universidade Federal de Viçosa

Doutor em Administração pela Universidade Federal de Lavras (UFLA). Professor do Departamento de Letras da Universidade Federal de Viçosa (UFV). Endereço: Av. Peter Henry Rolfs, s/n - Campus Universitário, Viçosa - MG, 36570-900.

Juliana Saraiva Moreira, Universidade Federal de Viçosa

Especialista em Gestão Pública pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). Assistente em Administração da Universidade Federal de Viçosa (UFV). Endereço: Av. Peter Henry Rolfs, s/n - Campus Universitário, Viçosa - MG, 36570-900.

Carla Beatriz Marques Rocha e Mucci, Universidade Federal de Viçosa

Mestre em Extensão Rural pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). Endereço: Av. Peter Henry Rolfs, s/n - Campus Universitário, Viçosa - MG, 36570-900.

References

Abreu, W. M., & Gomes, R. C. (2010). Orçamento público: análise da formulação de estratégias sob a perspectiva do planejamento emancipatório e desenvolvimentista. Revista do Serviço Público, 61(3), 269-286.

Abrucio, F. L., & Loureiro, M. R. G. (2004). Finanças públicas democracia e accountability. In C. Biderman & P. Arvate (Orgs.), Economia do setor público no Brasil (pp. 75-102). Rio de Janeiro: Editora Campus e FGV.

Anjos, D. A. D., Vieira, M. A., & Abrantes, L. A. (2017). Participação Social na Elaboração do Orçamento Público Municipal: Uma Análise do Orçamento Participativo de Porto Alegre (RS) e Belo Horizonte (MG). Gestão & Conexões, 6(2), 134-153.

Barcelos, C. L. K., & Calmon, P. C. D. P. (2014). A reforma gerencial do orçamento brasileiro: em busca de múltiplos significados. Revista de Administração Pública, 48 (1), 159-181.

Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. (1998). Brasília. Recuperado em 26 novembro 2019, de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm

Couto, L. C., Barbosa Neto, J. E., & Resende, L. L. (2018). Flexibilidade do Orçamento Público Perante a Execução Orçamentária. Revista Mineira de Contabilidade, 19(1), 42-54.

Gouveia, A. G. P., Ferreira, J. A. D., Santana, M. S., & Faroni, W. (2018). Efetividade das instituições participativas no Brasil no processo de participação social e de deliberação. Espacios Públicos, v. 51, p. 7-27, jan./abr.

Giacomoni, J. (2017). Orçamento Público (17a ed.). São Paulo: Atlas.

Giacomoni, J. (2019). Orçamento Governamental: teoria, sistema, processo (1a ed.). São Paulo: Atlas.

Lei Complementar n. 101, de 04 de maio de 2000 (2000). Estabelece normas de finanças públicas voltadas para a responsabilidade na gestão fiscal e dá outras providências. Brasília, DF. Recuperado em 26 novembro, 2019, de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/lcp/lcp101.htm

Lima, D. V. (2018). Orçamento, contabilidade e gestão no setor público (1ª ed.). São Paulo: Atlas.

Lima, S. C., & Diniz, J. A. (2017). Contabilidade Pública: Análise Financeira Governamental (1a ed.). São Paulo: Atlas.

Matias-Pereira, J. (2017). Finanças Públicas (7a ed.). São Paulo: Atlas.

Musgrave, R. A. (1974). Teoria das finanças públicas. São Paulo: Atlas.

Piscitelli, R. B., & Timbó, M. Z. F. (2019). Contabilidade pública: uma abordagem da administração financeira pública (14a ed.). São Paulo: Atlas.

Ribeiro, R. J. B., & Bliacheriene, A. C. (2013). Construindo o Planejamento Público (1a ed.). São Paulo: Atlas.

Silva, V. L. (2014). A Nova Contabilidade Aplicada ao Setor Público - Uma Abordagem Prática (3a ed.). São Paulo: Atlas.

Waterson, A. (1970). Um método prático de planejar o desenvolvimento. Finanças e desenvolvimento. Washington: FMI.BIRD, p. 21.

Waterson, A. (1973). Os dilemas do planejamento. Revista de Administração Municipal. Rio de Janeiro, 20 (117): 39-40, mar./abr.

Published

02-01-2021

How to Cite

ÂNGELO DIOGO FERREIRA, J.; GABRIELLE PEREIRA LIMA, N.; VIEIRA BAÊTA, O.; SARAIVA MOREIRA, J.; BEATRIZ MARQUES ROCHA E MUCCI, C. Budget Planning for education: overcoming a challenge. REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 378–397, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/19468. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Section 4: Cases of Education Applied the Accounting (S4)