Perception of students of applied social sciences courses regarding the impact of the Covid-19 pandemic during their training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/2176-9036.2023v15n2ID29129

Keywords:

pandemia, ensino remoto, ensino presencial, impactos no ensino, Ciências Sociais Aplicadas

Abstract

Purpose: Identify the perception of students of Applied Social Sciences courses regarding the impact of the Covid-19 pandemic during their training the impacts at universities in the state of Paraná.

Methodology: Data collection took place through an online questionnaire and had the participation of 115 students from two universities in Paraná. The questionnaire had open and closed questions and was divided into sections with demographic information, and the student's perception of the impact of the pandemic, for the analysis of closed questions, descriptive statistics was used, for open questions, content analysis was used.

Results: As for remote teaching, approximately 72% of respondents reported difficulties in concentrating during classes, 80% of students thought about dropping out of the course during the pandemic and about 81% of respondents said that their studies were negatively affected by the pandemic, some factors pointed out by the students were the accumulation of academic activities, the unpreparedness of these students for self-study and the lack of an adequate environment for learning.

Contributions of the Study: The work contributed to the academic society by identifying the negative perception that students had during remote teaching, to the literature on the impacts of the pandemic on higher education, because according to the students' perception, the pandemic had negative impacts on learning in their respective courses, in addition, the result indicates that students of Applied Social Sciences, in most of them do not have a very high family income and thus structural problems have arisen to follow classes in remote teaching, in this sense, public bodies need to pay attention to this type of need and adapt teaching to the conditions of these students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cleber Broietti, UNESPAR

Professor do colegiado de Ciências Contábeis da Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR - Campus Apucarana). Possui graduação em Ciências Contábeis pela Faculdade Estadual de Ciências Econômicas de Apucarana (2003). Curso de Especialização em Controladoria pela Universidade Estadual de Londrina(2005), mestrado em Administração (PPGA-UEL) pela Universidade Estadual de Londrina (2015). Doutor em Contabilidade (PPGC) da Universidade Federal de Santa Catarina (2020) e doutorado sanduíche na Universidade de Aveiro (UA) Portugal. Tem interesse nas seguintes áreas: Contabilidade Financeira, Educação e Ensino em Contabilidade, Contabilidade Ambiental. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Ciências Contábeis.

Heloise Augusto Valério, UNESPAR(PR)

Graduanda em Ciências Contábeis pela Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR).

Leonardo Montanari Michilim, UNESPAR(PR)

Graduando em Ciências Contábeis pela Universidade  Estadual do Paraná (UNESPAR).

Edom Ferreira dos Santos, UNESPAR(PR)

Graduando em Ciências Contábeis pela Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR).

References

ABMES. (2020). Portaria MEC N.343, de 17 de março de 2020. Brasília. Recuperado em 3 junho de 2021 de https://abmes.org.br/legislacoes/detalhe/3017/portaria-mec-n-343

Alencar, F. L. B., & Henriques, M. S. F. (2020). Educação superior em tempos de pandemia: dilemas e desafios. Revista Campos do Saber, 6(1), 13-27.

Almeida, F. G., Arrigo, V., & Broietti, F. C. D. (2020). Relatos de pós-graduandos em Ensino de Ciências e Educação Matemática a respeito de aspectos da formação em tempos de pandemia. Revista Docência do Ensino Superior, 10(e024732), 1–21. https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.24732

Alves, E. J., Castro, F. J., Vizolli, I., Arante Neto, M.S., & Nunes, S. G. C. (2020). Impactos da pandemia Covid-19 na vida acadêmica dos estudantes do ensino a distância na Universidade Federal do Tocantins. Aturá - Revista Pan-Amazônica de Comunicação, 4(2), 19-37. doi: http://dx.doi.org/10.20873/uft.2526-8031.2020v4n2p19

Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70.

Chagas, E. (2020). DataSenado: quase 20 milhões de alunos deixaram de ter aulas durante pandemia. Agência Senado. Recuperado em 19 de janeiro de 2022 de, https://www12.senado.leg.br/noticias/materias/2020/08/12/datasenado-quase-20-milhoes-de-alunos-deixaram-de-ter-aulas-durante-pandemia

Dosea, G. S., Rosário, R. W. S., Silva, E. A., Firmino, L. R., & Oliveira, A. M. S. (2020). Métodos ativos de aprendizagem no ensino online: a opinião de universitários durante a pandemia de covid-19. Interfaces Científicas, 10(1), 137-148. doi:https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v10n1p137-148

Flick, U. (2009). Introdução a pesquisa qualitativa. 3ª ed. Porto Alegre: Ed. Artmed, 2009.

Gusso, H. L., Archer, A. B., Luiz, F. B., Sahão, F. T., Luca, G. G., Henklain, M. H. O., Panosso, M. G., Kienen, N., Beltramello, O., & Gonçalves, V. M. (2020). Ensino superior em tempos de pandemia: diretrizes à gestão universitária. Debates & Polêmicas, 41, 1-20. doi: https://doi.org/10.1590/ES.238957.

Lago, N. C., Terra, S. X., Caten, C. S. T., & Ribeiro, J. L. D. (2021). Ensino remoto emergencial: investigação dos fatores de aprendizado na educação superior. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 16(2), 391–406. doi:https://doi.org/10.21723/riaee.v16i2.14439

Lei n. 14.019, de 2 de julho de 2020. (2020). Dispõe sobre a obrigatoriedade do uso de máscaras de proteção individual para circulação em espaços públicos. Brasília, DF. Recuperado em 29 de maio de 2021: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2020/lei/L14019.htm.

Lima, C. M. A. O. (2020). Informações sobre o novo coronavírus (Covid-19). Radiol Bras. 53(2), 5–6. doi: https://doi.org/10.1590/0100-3984.2020.53.2e1

Maia, B. R., & Dias, P. C. (2020). Ansiedade, depressão e estresse em estudantes universitários: o impacto da COVID-19. Estudos de Psicologia (Campinas), 37, e200067. doi: http://dx.doi.org/10.1590/1982-0275202037e200067

Morales, V., & Lopez, Y. A. (2020). Impactos da Pandemia na Vida Académica dos Estudantes Universitários. Revista Angolana de Extensão Universitária, 2(2), 53- 67.

Nunes, R. C. (2021). Um olhar sobre a evasão de estudantes universitários durante estudos remotos causados pela pandemia Covid-19. Research, Society and Development, 10(3), 1-20. doi:http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i3.13022.

Oliveira, M. A. M., Lisbôa, E. S. S., & Santiago, N. B. (2020). Pandemia do coronavírus e seus impactos na área educacional. Revista Pedagogia em Ação, 13(1), 17-21.

OPAS (2022). Histórico da pandemia COVID-19. Recuperado em: 01 de fevereiro de 2022: https://www.paho.org/pt/covid19/historico-da-pandemia-covid-19.

OUR WORLD IN DATA (2022). Covid deaths. Recuperado em: 06 de junho de 2022: https://ourworldindata.org/covid-deaths

Santos, E. A., Campos, G. H. F., Sallaberry, J. D., & Santos, L. M. R. (2021). Experiências com o ensino remoto e os efeitos no interesse e na satisfação dos estudantes de Ciências Contábeis durante a pandemia da Sars-Cov-2. RGO - Revista Gestão Organizacional, 14(1), 356-377. doi: http://dx.doi.org/10.22277/rgo.v14i1

Silva, M. D., Soares, G. C. A., Cardoso, C. M. L., Guerreiro, T. S. B., Guimarães, C. C., Chicre, G. R., Siqueira, L. R. M., Seffair, R. P., Domingues, N. A., & Trindade, F. F. (2021). Coronavírus: consequências da pandemia no ensino superior. Revista Eletrônica Acervo Saúde, 13(5), 1-9. doi: https://doi.org/10.25248/REAS.e7120.2021

Souza, A. S. R., Amorim, M. M. R., Melo, A. S. D. O., Delgado, A. M., Florêncio, A. C. M. C. D., Oliveira, T. V. D., & Katz, L. (2021). General aspects of the Covid-19 pandemic. Revista Brasileira de Saúde Materno Infantil, 21, 29-45.

doi:https://doi.org/10.1590/1806-9304202100S100003

Tavolara, G., Bonin, S. M., & Patrucco, L. G. (2020). Caracterização do perfil discente e impactos na educação do ensino superior frente ao período de pandemia do Covid-19: o caso do curso superior de tecnologia em Hotelaria da Faculdade Senac Porto Alegre. Competência, (13)2, 1-13.

Published

04-07-2023

How to Cite

BROIETTI, C.; VALÉRIO, H. A.; MICHILIM, L. M.; SANTOS, E. F. dos. Perception of students of applied social sciences courses regarding the impact of the Covid-19 pandemic during their training. REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, [S. l.], v. 15, n. 2, p. 140–155, 2023. DOI: 10.21680/2176-9036.2023v15n2ID29129. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/29129. Acesso em: 24 dec. 2024.

Issue

Section

Section 3: Research of Field on Accounting (Survey) (S3)