Remote teaching: the efficiency of the federal network of professional Education in the year of the Covid-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/2176-9036.2024v16n2ID31894

Keywords:

Federal Network, Professional Education, Efficiency, Data Envelopment Analysis, Covid

Abstract

Purpose: This paper aimed to analyze the technical efficiency of the Federal Network of Professional, Scientific and Technological Education for the year 2020, by comparing the data with the previous three years. By 2020, the institutions suspended face-to-face academic activities as a preventive measure to avoid contagion from Sars-CoV-2, a virus that causes the Covid-19.

Methodology: The research presents a quantitative approach and examined 41 institutions between 2017 and 2020 using the Data Envoltory Analysis (DEA) method.

Results: The technical efficiency of 2018 was the lowest among the analyzed years, but the 2020 numbers are less satisfactory than the years between 2017 and 2019. In 2020, 29,3% of the institutions were considered inefficient or with poor efficiency. However, on average, the units maintained the pattern of technical efficiency recorded since 2017.

Contributions of the Study: The results contribute to the transparency of public organizations; information on the cost-benefit ratio of public services; identify best practices in the use of public resources, that can help decision-making in inefficient units; and show that there is a need for improvements in educational management.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elaine Cristine Rodrigues dos Santos, Universidade Federal de Alagoas

Mestra em Administração Pública pelo Profiap, Universidade Federal de Alagoas. Jornalista do Instituto Federal de Alagoas – Ifal.

Rodrigo Vicente dos Prazeres, Universidade Federal de Alagoas

Doutor em Ciências Contábeis pela Universidade Federal de Pernambuco. Professor do Mestrado Profissional em Administração Pública - Profiap/Ufal.

Madson Bruno da Silva Monte, Universidade Federal de Alagoas

Doutor em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Pernambuco. Professor do Mestrado Profissional em Administração Pública - Profiap/Ufal.

Nicholas Joseph Tavares da Cruz, Universidade Federal de Alagoas

Doutor em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina. Professor do Mestrado Profissional em Administração Pública - Profiap/Ufal.

Anderson de Barros Dantas, Universidade Federal de Alagoas

Doutor em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina. Professor do Mestrado Profissional em Administração Pública - Profiap/Ufal.

References

Almeida, A. T. C. de, & Gasparini, C. E. (2011). Gastos Públicos Municipais e Educação Fundamental na Paraíba: Uma Avaliação usando DEA. Revista Econômica Do Nordeste, 42(3), 621–639.

Almeida, I. S., & Pitombeira, A. R., Neto (2020). Eficiência dos serviços de segurança pública no Brasil: uma análise por envoltória de dados. Exacta, 18(3), 540–560. https://doi.org/10.5585/exactaep.v18n3.10928

Banker, R. D., Charnes, A., & Cooper, W. W. (1984). Some Models for Estimating Technical and Scale Inefficiencies in Data Envelopment Analysis. Management Science, 30(9), 1078–1092. https://doi.org/10.1287/mnsc.30.9.1078

Bartoluzzio, A. I. S. de S., Martins, V. G., Queiroz, D. B. de, & Miranda, L. C. (2021). Qualidade do gasto em educação e ciclos políticos: uma avaliação nos municípios da Paraíba. Cadernos Gestão Pública e Cidadania, 26(83), 1–21. https://doi.org/10.12660/cgpc.v26n83.79829

Castro, M. de S., & Sousa, E. P. de. (2018). Eficiência dos gastos públicos da Rede de Ensino Municipal Cearense. Gestão & Regionalidade, 34(100), 92–109. https://doi.org/http://10.13037/gr.vol34n100.2596

Charnes, A., Cooper, W. W., & Rhodes, E. (1978). Measuring the efficiency of decision making units. European Journal of Operational Research, 2, 429–444.

Colombo, I. M. (2020). Escola de Aprendizes Artífices ou Escola de Aprendizes e Artífices? Educar Em Revista, 36, 1–28. https://doi.org/10.1590/0104-4060.71886

Decreto n. 7.566, de 23 de setembro de 1909. (1909). Créa nas capitaes dos Estados da Escolas de Aprendizes Artífices, para o ensino profissional primario e gratuito. Rio de Janeiro, RJ. Recuperado de https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1900-1909/decreto-7566-23-setembro-1909-525411-publicacaooriginal-1-pe.html

Dutra, R. S., Dutra, G. B. M., Parente, P. H. N., & Paulo, E. (2019). O que mudou no desempenho educacional dos Institutos Federais do Brasil? Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas Em Educação, 27(104), 631–653. https://doi.org/10.1590/s0104-40362019002701777

Firmino, R. G., & Leite, P. A. M., Filho (2018). Eficiência na aplicação dos recursos públicos da educação básica. Revista de Contabilidade Do Mestrado Em Ciências Contábeis Da UERJ, 23(1), 28–49.

Furtado, L. L., & Campos, G. M. (2015). Grau de eficiência técnica dos institutos federais de educação, ciência e tecnologia e a relação dos custos, indicativos de expansão e retenção junto aos escores de eficiência. Revista de Educação e Pesquisa Em Contabilidade (REPeC), 9(3). https://doi.org/10.17524/repec.v9i3.1230

Gresele, W. D., & Krukoski, F. Â. (2018). Eficiência dos gastos municipais em educação no Paraná. Revista Pensamento Contemporâneo Em Administração, 12(4), 56. https://doi.org/10.12712/rpca.v12i4.27149

Lei complementar n. 101, de 4 de maio de 2000. (2000). Estabelece normas de finanças públicas voltadas para a responsabilidade na gestão fiscal e dá outras providências. Brasília, DF. Recuperado de https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/lcp/lcp101.htm

Lei n. 11.892, de 29 de dezembro de 2008. (2008). Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia. Brasília, DF. Recuperado de https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm

Lei n. 12.772, de 28 de dezembro de 2012. (2012). Dispõe sobre a estruturação do Plano de Carreiras e Cargos de Magistério Federal. Brasília, DF. Recuperado de https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12772.htm

Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. (2014). Aprova o Plano Nacional de Educação. Brasília, DF. Recuperado de https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm

Matias, A. B.; Quaglio, G. de M.; Oliveira, B. G. de; Lima, J. P. R. de; Bertolin, R. V. Níveis de Gastos e Eficiência Pública em Educação: Um Estudo de Municípios Paulistas Utilizando Análise Envoltória de Dados. Revista de Administração da UFSM, vol. 11, no. 4, p. 902–918, 2018. https://doi.org/10.5902/1983465916448

Meza, L. A., Biondi, L., Neto, Mello, J. C. C. B. S. de, & Gomes, E. G. (2005). ISYDS- Integrated System for Decision Support (SIAD - Sistema Integrado de Apoio a Decisão): a software package for data envelopment analysis model. Pesquisa Operacional, 25(3), 493–503. https://doi.org/10.1590/S0101-74382005000300011

Ministério da Educação. (2021). Relatório de Atividades: Ações do MEC em Resposta à Pandemia de Covid-19. Brasília, DF. Recuperado em 23 outubro, 2021, de https://www.gov.br/mec/pt-br/assuntos/noticias/relatorio-de-atividades-aponta-acoes-do-mec-e-suas-vinculadas-em-resposta-a-pandemia-de-covid-19

Monteiro, J. (2015). Gasto Público em Educação e Desempenho Escolar. Revista Brasileira de Economia, 69(4), 467–488. https://doi.org/10.5935/0034-7140.20150022

Moraes, G. H., Almeida, S. C. L. de, Alves, Tatiane, E., Lima M. V. S. F., Filho, Romero P. R., Juliatto, M. A. ... Junior, Weber T. da. S. (2020). Plataforma Nilo Peçanha: Guia de Referência Metodológica PNP 2020. Brasília, DF. Editora Evobiz, 2018. Recuperado em 1 novembro, 2021, de https://dadosabertos.mec.gov.br/images/conteudo/pnp/2020/grm_pnp_2020.pdf

Nascimento, M. M., Cavalcanti, C., & Ostermann, F. (2020). Dez anos de instituição da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica: o papel social dos institutos federais. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 101(257), 120–145. https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.101i257.4420

Oliveira, J. G. de, Silva, M. M., & Barbosa, J. E., Neto (2021). Custo corrente por aluno e desempenho acadêmico dos estudantes das universidades federais brasileiras. Revista de Educação e Pesquisa Em Contabilidade (REPeC), 15(1), 46–67. https://doi.org/10.17524/repec.v15i1.2705

Parente, P. H. N., Maria, C. C. de, Dutra, R. S., & Paulo, E. (2021). Eficiência e produtividade nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia do Brasil. Administração Pública e Gestão Social, 13(1). https://doi.org/10.21118/apgs.v13i1.8735

Pereira, R. S., Vieira, S. F. A., & Madkur, F. N. (2018). A Eficiência na Alocação dos Recursos de Escolas Municipais de São José dos Pinhais/PR: Um Estudo a Partir da Análise Envoltória de Dados (DEA). Revista Interdisciplinar de Gestão Social, 7(3), 159–177.

Rocha, A. B., & Funchal, B. (2019). Mais recursos, melhores resultados? As relações entre custos escolares diretos e desempenho no Ensino Médio. Revista de Administração Pública, 53(2), 291–309. https://doi.org/10.1590/0034-761220170175

Rodrigues, A. de C., Gontijo, T. S., & Muylder, C. F. de. (2019). Mensuração da eficiência técnica e de escala das escolas de samba do Rio de Janeiro: uma abordagem DEA. Exacta, 17(4), 201–210. https://doi.org/10.5585/exactaep.v17n4.8788

Rolim, L. F., Almeida, A. T. C. de, Lombardi, S. C., Filho, & Anjos, O. R. dos, Jr. (2020). Avaliação da Eficiência dos Gastos das Instituições Federais de Ensino Superior Brasileiras. Teoria e Prática Em Administração, 11(1), 1–16. https://doi.org/10.22478/ufpb.2238-104X.2021v11n1.50628

Santos, R. R. dos, Freitas, M. M. de, & Vicente, E. F. R. (2018). Impacto da governança na eficiência da aplicação dos recursos públicos com educação. Contextus - Revista Contemporânea de Economia e Gestão, 16(3), 101–123.

Santos, R. R., Freitas, M. M. de, & Flach, L. (2020). Avaliação da Eficiência dos Gastos Públicos com Educação dos Municípios de Santa Catarina. Administração Pública e Gestão Social, 12. https://doi.org/10.21118/apgs.v12i2.5755

Scherer, G., Besen, F. G., Araújo, T. V. de, & Serafim, V., Jr. (2019). Análise da eficiência dos gastos com educação no Ensino Fundamental dos estados brasileiros, a partir da Análise Envoltória de Dados (Dea). ConTexto, 19(43), 27–43.

Tonin, C. M. da C., Belinzao, N. B. C., & Drabach, N. P. (2020). Diretrizes Pedagógicas para o Ensino Remoto no IFFar. Instituto Federal Farroupilha. Recuperado em 23 novembro, 2021, de https://www.iffarroupilha.edu.br/ultimas-noticias/item/18211-iffar-divulga-diretrizes-pedagógicas-para-o-ensino-remoto

Valões, J. L., Ribeiro, M. J. F., Almeida, E. A., & Cavalcanti, M. da C. M. (2020). Reflexões sobre o IDEB, ensino médio integrado e a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica. Revista Principia - Divulgação Científica e Tecnológica Do IFPB, 1(49), 11. https://doi.org/10.18265/1517-03062015v1n49p11-22

Published

01-07-2024

How to Cite

SANTOS, E. C. R. dos; PRAZERES, R. V. dos; MONTE, M. B. da S.; CRUZ, N. J. T. da .; DANTAS, A. de B. Remote teaching: the efficiency of the federal network of professional Education in the year of the Covid-19 pandemic. REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 1–23, 2024. DOI: 10.21680/2176-9036.2024v16n2ID31894. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/31894. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Section 1: Accounting Applied to the Business Sector (S1)