Remote teaching: the efficiency of the federal network of professional Education in the year of the Covid-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.21680/2176-9036.2024v16n2ID31894Keywords:
Federal Network, Professional Education, Efficiency, Data Envelopment Analysis, CovidAbstract
Purpose: This paper aimed to analyze the technical efficiency of the Federal Network of Professional, Scientific and Technological Education for the year 2020, by comparing the data with the previous three years. By 2020, the institutions suspended face-to-face academic activities as a preventive measure to avoid contagion from Sars-CoV-2, a virus that causes the Covid-19.
Methodology: The research presents a quantitative approach and examined 41 institutions between 2017 and 2020 using the Data Envoltory Analysis (DEA) method.
Results: The technical efficiency of 2018 was the lowest among the analyzed years, but the 2020 numbers are less satisfactory than the years between 2017 and 2019. In 2020, 29,3% of the institutions were considered inefficient or with poor efficiency. However, on average, the units maintained the pattern of technical efficiency recorded since 2017.
Contributions of the Study: The results contribute to the transparency of public organizations; information on the cost-benefit ratio of public services; identify best practices in the use of public resources, that can help decision-making in inefficient units; and show that there is a need for improvements in educational management.
Downloads
References
Almeida, A. T. C. de, & Gasparini, C. E. (2011). Gastos Públicos Municipais e Educação Fundamental na Paraíba: Uma Avaliação usando DEA. Revista Econômica Do Nordeste, 42(3), 621–639.
Almeida, I. S., & Pitombeira, A. R., Neto (2020). Eficiência dos serviços de segurança pública no Brasil: uma análise por envoltória de dados. Exacta, 18(3), 540–560. https://doi.org/10.5585/exactaep.v18n3.10928
Banker, R. D., Charnes, A., & Cooper, W. W. (1984). Some Models for Estimating Technical and Scale Inefficiencies in Data Envelopment Analysis. Management Science, 30(9), 1078–1092. https://doi.org/10.1287/mnsc.30.9.1078
Bartoluzzio, A. I. S. de S., Martins, V. G., Queiroz, D. B. de, & Miranda, L. C. (2021). Qualidade do gasto em educação e ciclos políticos: uma avaliação nos municípios da Paraíba. Cadernos Gestão Pública e Cidadania, 26(83), 1–21. https://doi.org/10.12660/cgpc.v26n83.79829
Castro, M. de S., & Sousa, E. P. de. (2018). Eficiência dos gastos públicos da Rede de Ensino Municipal Cearense. Gestão & Regionalidade, 34(100), 92–109. https://doi.org/http://10.13037/gr.vol34n100.2596
Charnes, A., Cooper, W. W., & Rhodes, E. (1978). Measuring the efficiency of decision making units. European Journal of Operational Research, 2, 429–444.
Colombo, I. M. (2020). Escola de Aprendizes Artífices ou Escola de Aprendizes e Artífices? Educar Em Revista, 36, 1–28. https://doi.org/10.1590/0104-4060.71886
Decreto n. 7.566, de 23 de setembro de 1909. (1909). Créa nas capitaes dos Estados da Escolas de Aprendizes Artífices, para o ensino profissional primario e gratuito. Rio de Janeiro, RJ. Recuperado de https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1900-1909/decreto-7566-23-setembro-1909-525411-publicacaooriginal-1-pe.html
Dutra, R. S., Dutra, G. B. M., Parente, P. H. N., & Paulo, E. (2019). O que mudou no desempenho educacional dos Institutos Federais do Brasil? Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas Em Educação, 27(104), 631–653. https://doi.org/10.1590/s0104-40362019002701777
Firmino, R. G., & Leite, P. A. M., Filho (2018). Eficiência na aplicação dos recursos públicos da educação básica. Revista de Contabilidade Do Mestrado Em Ciências Contábeis Da UERJ, 23(1), 28–49.
Furtado, L. L., & Campos, G. M. (2015). Grau de eficiência técnica dos institutos federais de educação, ciência e tecnologia e a relação dos custos, indicativos de expansão e retenção junto aos escores de eficiência. Revista de Educação e Pesquisa Em Contabilidade (REPeC), 9(3). https://doi.org/10.17524/repec.v9i3.1230
Gresele, W. D., & Krukoski, F. Â. (2018). Eficiência dos gastos municipais em educação no Paraná. Revista Pensamento Contemporâneo Em Administração, 12(4), 56. https://doi.org/10.12712/rpca.v12i4.27149
Lei complementar n. 101, de 4 de maio de 2000. (2000). Estabelece normas de finanças públicas voltadas para a responsabilidade na gestão fiscal e dá outras providências. Brasília, DF. Recuperado de https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/lcp/lcp101.htm
Lei n. 11.892, de 29 de dezembro de 2008. (2008). Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia. Brasília, DF. Recuperado de https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm
Lei n. 12.772, de 28 de dezembro de 2012. (2012). Dispõe sobre a estruturação do Plano de Carreiras e Cargos de Magistério Federal. Brasília, DF. Recuperado de https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12772.htm
Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. (2014). Aprova o Plano Nacional de Educação. Brasília, DF. Recuperado de https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm
Matias, A. B.; Quaglio, G. de M.; Oliveira, B. G. de; Lima, J. P. R. de; Bertolin, R. V. Níveis de Gastos e Eficiência Pública em Educação: Um Estudo de Municípios Paulistas Utilizando Análise Envoltória de Dados. Revista de Administração da UFSM, vol. 11, no. 4, p. 902–918, 2018. https://doi.org/10.5902/1983465916448
Meza, L. A., Biondi, L., Neto, Mello, J. C. C. B. S. de, & Gomes, E. G. (2005). ISYDS- Integrated System for Decision Support (SIAD - Sistema Integrado de Apoio a Decisão): a software package for data envelopment analysis model. Pesquisa Operacional, 25(3), 493–503. https://doi.org/10.1590/S0101-74382005000300011
Ministério da Educação. (2021). Relatório de Atividades: Ações do MEC em Resposta à Pandemia de Covid-19. Brasília, DF. Recuperado em 23 outubro, 2021, de https://www.gov.br/mec/pt-br/assuntos/noticias/relatorio-de-atividades-aponta-acoes-do-mec-e-suas-vinculadas-em-resposta-a-pandemia-de-covid-19
Monteiro, J. (2015). Gasto Público em Educação e Desempenho Escolar. Revista Brasileira de Economia, 69(4), 467–488. https://doi.org/10.5935/0034-7140.20150022
Moraes, G. H., Almeida, S. C. L. de, Alves, Tatiane, E., Lima M. V. S. F., Filho, Romero P. R., Juliatto, M. A. ... Junior, Weber T. da. S. (2020). Plataforma Nilo Peçanha: Guia de Referência Metodológica PNP 2020. Brasília, DF. Editora Evobiz, 2018. Recuperado em 1 novembro, 2021, de https://dadosabertos.mec.gov.br/images/conteudo/pnp/2020/grm_pnp_2020.pdf
Nascimento, M. M., Cavalcanti, C., & Ostermann, F. (2020). Dez anos de instituição da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica: o papel social dos institutos federais. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 101(257), 120–145. https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.101i257.4420
Oliveira, J. G. de, Silva, M. M., & Barbosa, J. E., Neto (2021). Custo corrente por aluno e desempenho acadêmico dos estudantes das universidades federais brasileiras. Revista de Educação e Pesquisa Em Contabilidade (REPeC), 15(1), 46–67. https://doi.org/10.17524/repec.v15i1.2705
Parente, P. H. N., Maria, C. C. de, Dutra, R. S., & Paulo, E. (2021). Eficiência e produtividade nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia do Brasil. Administração Pública e Gestão Social, 13(1). https://doi.org/10.21118/apgs.v13i1.8735
Pereira, R. S., Vieira, S. F. A., & Madkur, F. N. (2018). A Eficiência na Alocação dos Recursos de Escolas Municipais de São José dos Pinhais/PR: Um Estudo a Partir da Análise Envoltória de Dados (DEA). Revista Interdisciplinar de Gestão Social, 7(3), 159–177.
Rocha, A. B., & Funchal, B. (2019). Mais recursos, melhores resultados? As relações entre custos escolares diretos e desempenho no Ensino Médio. Revista de Administração Pública, 53(2), 291–309. https://doi.org/10.1590/0034-761220170175
Rodrigues, A. de C., Gontijo, T. S., & Muylder, C. F. de. (2019). Mensuração da eficiência técnica e de escala das escolas de samba do Rio de Janeiro: uma abordagem DEA. Exacta, 17(4), 201–210. https://doi.org/10.5585/exactaep.v17n4.8788
Rolim, L. F., Almeida, A. T. C. de, Lombardi, S. C., Filho, & Anjos, O. R. dos, Jr. (2020). Avaliação da Eficiência dos Gastos das Instituições Federais de Ensino Superior Brasileiras. Teoria e Prática Em Administração, 11(1), 1–16. https://doi.org/10.22478/ufpb.2238-104X.2021v11n1.50628
Santos, R. R. dos, Freitas, M. M. de, & Vicente, E. F. R. (2018). Impacto da governança na eficiência da aplicação dos recursos públicos com educação. Contextus - Revista Contemporânea de Economia e Gestão, 16(3), 101–123.
Santos, R. R., Freitas, M. M. de, & Flach, L. (2020). Avaliação da Eficiência dos Gastos Públicos com Educação dos Municípios de Santa Catarina. Administração Pública e Gestão Social, 12. https://doi.org/10.21118/apgs.v12i2.5755
Scherer, G., Besen, F. G., Araújo, T. V. de, & Serafim, V., Jr. (2019). Análise da eficiência dos gastos com educação no Ensino Fundamental dos estados brasileiros, a partir da Análise Envoltória de Dados (Dea). ConTexto, 19(43), 27–43.
Tonin, C. M. da C., Belinzao, N. B. C., & Drabach, N. P. (2020). Diretrizes Pedagógicas para o Ensino Remoto no IFFar. Instituto Federal Farroupilha. Recuperado em 23 novembro, 2021, de https://www.iffarroupilha.edu.br/ultimas-noticias/item/18211-iffar-divulga-diretrizes-pedagógicas-para-o-ensino-remoto
Valões, J. L., Ribeiro, M. J. F., Almeida, E. A., & Cavalcanti, M. da C. M. (2020). Reflexões sobre o IDEB, ensino médio integrado e a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica. Revista Principia - Divulgação Científica e Tecnológica Do IFPB, 1(49), 11. https://doi.org/10.18265/1517-03062015v1n49p11-22
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this magazine agree with the following terms:
Authors keep the copyrights and concede the right of its first publication to the magazine. The work piece must be simultaneously licensed on the Creative Commons Attribution Licence which allows the paper sharing, and preserves both the author identity and the right of first publication to this magazine.
Authors are authorized to assume additional contracts separately, to not-exclusively distribution of the paper version published in this magazine (e.g.: publish in institutional repository or as a book chapter), with the author identity recognition and its first publication in this magazine.
Authors are permitted and stimulated to publish and distribute their papers online (e.g.: in institutional repository or on their personal webpage), considering it can generate productive alterations, as well as increase the impact and the quotations of the published paper.
Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.