Navigating the rivers of sustainability in the Amazon: the dilemma of accounting for carbon credits

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/2176-9036.2025v17n1ID35001

Keywords:

Environmental Accounting, carbon credit, Environment

Abstract

Purpose: This teaching case aims to encourage discussions about the accounting treatment of carbon credits by presenting a fictional story about a female accountant, head of an ecologically sustainable family business called Econorte. Through the teaching case, lecturers and students from accounting courses will be able to discuss the bookkeeping of carbon credits from sustainable companies.

Methodology: The methodology of this case for teaching is mixed, as it starts from a process of reflexivity on the importance of studies from accounting for carbon credits to classification, accounting and explanations/justifications for such records.

Results: Based on the data presented in this case for teaching, it is possible to reflect, classify, record and justify the importance of accounting for carbon credits.

Contributions of the Study: The case contributes as an instrument that can be applied in the subjects of Environmental Accounting, Environmental Management, Socio-environmental Responsibility and Sustainable Development in undergraduate courses in the business area, mainly in the Accounting Sciences course.

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Author Biographies

Aleff dos Santos Santana, Universidade Federal do Pará

Doutorando em Controladoria e Contabilidade (PPGCC/RP) pela Universidade de São Paulo (USP). Especializando em Perícia Contábil pelo Gran Centro Universitário do Estado do Paraná (GRAN/PR). Mestre em Economia Aplicada (PPGEA) pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Especialista em Direitos Humanos pela Faculdade Focus do Estado do Paraná (FOCUS/PR). Especialista em IFRS e Normas Brasileiras de Contabilidade pela Faculdade Legale do Estado de São Paulo (FALEG/SP). Especialista em Direito Público pela Faculdade Legale do Estado de São Paulo (FALEG/SP). Bacharel em Ciências Contábeis pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Bacharel em Direito pela Universidade da Amazônia (UNAMA).

Juh Círico, Universidade Federal de Uberlândia

Doutora em Ciências Contábeis pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Mestra em Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia para Inovação e graduada em Ciências Contábeis pela Universidade Estadual do Centro-Oeste do Paraná (UNICENTRO) com mobilidade internacional em Gestão pela Faculdade de Economia da Universidade de Coimbra (FEUC) em Portugal. Especialista nas áreas de Contabilidade; Gestão; Tecnologia e Educação. Coordenadora adjunta do Laboratório de Estudos Críticos e Interpretativos em Contabilidade (LECIC) na Universidade Federal do Pará (UFPA).

Claudio de Souza Miranda, Universidade de São Paulo

Graduado em Ciências Contábeis pela Universidade de São Paulo (1998) e mestrado em Engenharia (Engenharia de Produção) pela EESC-USP (2002) e Doutor em Ciências Contábeis pela FEA/USP (2011). Professor do Departamento de Contabilidade da FEARP/USP. As pequisas desenvolvidas focam principalmente os seguintes temas: a) Educação nas áreas de Administração e Contabilidade - atuando como membro do grupo de pesquisa NPT (Núcleo de Pesquisa em Tecnologia e Ambiente Educacional - http://www.npt.com.br/); e b) Transparência no setor público - atuando como membro do grupo de pesquisa PSAG (Public Sector Accounting & Governance in Brazil - https://sites.usp.br/psag/). 

Alessandra de Fátima Souza de Souza, Universidade Federal do Pará

Mestra em Economia Aplicada - Universidade Federal do Pará. Especialista em Gestão Pública. Graduada em Ciências Contábeis. 

Rayane de Lima Silva Belo, Universidade Federal Rural da Amazônia

Graduada em Ciências Contábeis pela UFPB/Campus IV, 2016, Mestra em Ciências Contábeis pela PPGCC/UFPB, 2019, Doutoranda pela USP/UFPA em Ciências Contábeis (2021), Doutoranda em Administração pela Universidade da Amazônia (2021), é professora assistente efetiva na Universidade Federal Rural da Amazônia da área de Contabilidade Pública (2019), integrante do GESDEL - Gestão Social e Desenvolvimento Local e do Public Sector Accounting & Governance in Brazil? (PSAGiB/USP).

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Published

02-01-2025

How to Cite

SANTANA, A. dos S.; CÍRICO, J.; MIRANDA, C. de S.; SOUZA, A. de F. S. de; BELO, R. de L. S. . Navigating the rivers of sustainability in the Amazon: the dilemma of accounting for carbon credits. REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 500–516, 2025. DOI: 10.21680/2176-9036.2025v17n1ID35001. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/35001. Acesso em: 8 jan. 2025.

Issue

Section

Section 4: Cases of Education Applied the Accounting (S4)