THE CAUSES OF TURNOVER: A MULTICASE STUDY WITH ACCOUNTING OFFICE EMPLOYEES

Authors

  • Alex Eckert Universidade de Caxias do Sul - UCS
  • Giovana Caregnato Orsso Universidade de Caxias do Sul - UCS
  • Marlei Salete Mecca Universidade de Caxias do Sul - UCS
  • Roberto Biasio Universidade de Caxias do Sul - UCS

DOI:

https://doi.org/10.21680/2176-9036.2017v9n2ID7301

Keywords:

Turnover. Accounting offices. Human resources management.

Abstract

Turnover is the flow of inputs and outputs constant employees in a company. This movement is a phenomenon that has been the subject of research, since that turnover is not interesting for companies. Thus, the aim of this study is to identify the causes turnover of employees in accounting firms. To achieve this goal was held a multiple case study with the managers and employees of some accounting offices located in the city of Caxias do Sul-RS. A descriptive study was analyzed quantitatively and qualitatively. The main results indicate that there is a need in the review in the form of compensation of employees as well as the analysis of new strategies for the motivational conditions of the working environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alex Eckert, Universidade de Caxias do Sul - UCS

Alex Eckert tem Mestrado em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS (2006), Graduação em Ciências Contábeis pela Universidade de Caxias do Sul - UCS (2002) e é doutorando em Administração pelo PPGA UCS/PUCRS. É professor de graduação e pós-graduação da Universidade de Caxias do Sul - UCS, Coordenador do Curso de Ciências Contábeis no Câmpus de São Sebastião do Caí (CVALE), integrante do Núcleo de Pesquisa Estudos de Internacionalização e autor do livro Teoria da Contabilidade para o Exame de Suficiência.

References

BASTOS, Antônio Virgílio Bittencourt. Comprometimento organizacional: um balanço dos resultados e desafios que cercam essa tradição de pesquisa. Revista de administração de empresas, v. (33)3, p. 52-64, maio-junho, 1993.

CERVO, Amado Luiz; BERVIAN, Pedro Alcino. Metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2002. 242 p. ISBN 858791815-X.

CHIAVENATO, Idalberto. Gestão de pessoas: o novo papel dos recursos humanos nas organizações. Rio de Janeiro: Campus, 1999. xxxii, 457 p. ISBN 853520427X.

COOPER, Donald R.; SCHINDLER, Pamela. Métodos de pesquisa em administração. 7.ed. Porto Alegre: Bookman, 2003. 640 p. + 1 CD-ROM ISBN 8536301171.

CRC-RS. Serviços. Disponível em: http://www.crcrs.org.br/. Acesso em 25 de maio de 2014.

DUTRA, Joel Souza. Administração de carreiras: uma proposta para repensar a gestão de

ECKERT, Alex. Teoria da contabilidade para o exame de suficiência do CFC para bacharel em Ciências Contábeis. São Paulo: EDIPRO, 2011. 176 p. ISBN 9788572837873.

GIL, Antônio Carlos. Técnicas de pesquisa em economia e elaboração de monografias. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002. 221 p. ISBN 8522432937.

GRECO, Alvísio Lahorgue; AREND, Lauro Roberto. Contabilidade: teoria e prática básicas. 9. ed. Porto Alegre: Sagra - D.C. Luzzatto, 2001. 450 p. ISBN 8524104627.

IVANCEVICH, John M. Gestão de recursos humanos. 10. ed. São Paulo: McGraw-Hill, 2008. xvii, 574 p. ISBN 9788586804809.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisa, elaboração, análise e interpretação de dados. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2008. xiii, 277 p. ISBN 9788522451524.

MARRAS, Jean Pierre. Administração de recursos humanos: do operacional ao estratégico. 5. ed. rev. São Paulo: Futura, 2002. 332 p. ISBN 8574130265.

NAKAGAWA, Masayuki. Accountability: a razão de ser da contabilidade. Rev. contab. finanç, São Paulo, v. 18, n. 44, ago. 2007. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo. php? Script=sci_arttext&pid=S1519-70772007000200001&lng=pt&nrm=ISO>. Acessos em 24 jun. 2014. http://dx.doi.org/10. 1590/S1519-70772007000200001

NEVES, José Luis. Caderno de pesquisas em administração: Pesquisa Qualitativa- características, usos e possibilidades. São Paulo, v. 1, n 3, segundo semestre 1996.

RIBEIRO, Osni Moura. Contabilidade básica fácil. 27. ed. São Paulo: Saraiva, 2010. xi, 400 p. ISBN 9788502087293.

ROBBINS, Stephen P.; JUDGE, Tim; SOBRAL, Filipe. Comportamento organizacional: teoria e prática no contexto brasileiro. 14. ed. São Paulo: Pearson, 2010. xxvi, 633 p. ISBN 9788576055693.

SESCON-RJ. Notícias. Disponível em: http://www.sescon-Rj.org.br/2008/imagem_arquivo/arquivos/1130.PDF em 08 de junho de 2014

SILVA, Glênio Luiz da Rosa e. Controle do Turnover: como prevenir e demitir com responsabilidade. Rio de Janeiro: Qualitymark, 2001. 51 [10] p. (Coleção recursos humanos) ISBN 8573033029.

THOMÉ, Irineu. Empresas de serviços contábeis: estrutura e funcionamento. São Paulo: Atlas, 2001. 178 p. ISBN 8522428026.

WAGNER, John A.; HOLLENBECK, John R. Comportamento organizacional: criando vantagem competitiva. 2. ed. São Paulo: Saraiva, 2009. xviii, 496 p. ISBN 9788502085497.

Published

11-07-2017

How to Cite

ECKERT, A.; ORSSO, G. C.; MECCA, M. S.; BIASIO, R. THE CAUSES OF TURNOVER: A MULTICASE STUDY WITH ACCOUNTING OFFICE EMPLOYEES. REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, [S. l.], v. 9, n. 2, p. 80–100, 2017. DOI: 10.21680/2176-9036.2017v9n2ID7301. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/7301. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

ARTICLES