Aesthetic education: contributions to thinking about the formation of arts teachers
DOI:
https://doi.org/10.36025/arj.v4i2.12948Keywords:
Visual Arts, Aesthetic education, Creation, Repertoire, ChildhoodAbstract
The article discusses the actuality of Vigotski's thought as a contribution to the aesthetic formation of Visual Arts teachers and is part of a network research project: “Observatory of the Formation of Art Teachers: comparative studies between Brazil and Argentina”. The focus of these studies is the training of Visual Arts teachers in Brazil and Latin America. As a methodology, we used the bibliographic study of two books by Vigotski, The Psychology of Art and Imagination and Creativity in Childhood, in addition to Teplov's text, “Aspectos psicológicos de la educación artística”. Together, these writings present a significant contribution to thinking about the creative process in teaching and teaching-learning. As a result, the materialist, historical and dialectical focus of Vigotski's writings are highlighted, as these assumptions make it possible to understand the creative activity as a task for all teachers.
Downloads
References
ADORNO, T. W.; HORKHEIMER, Max. A indústria cultural: o esclarecimento como mistificação das massas. In: ADORNO, T. W. Dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor,1985.
ALVARENGA, Valéria Metroski de. Formação inicial do professor de artes visuais: reflexões sobre os cursos de licenciatura no estado do paraná. 2015. 256 f. Dissertação (Mestrado) – Curso de Artes Visuais, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2015.
BARROCO, Sonia Mari Shima; SUPERTI, Tatiane. Vigotski e o estudo da psicologia da arte: contribuições para o desenvolvimento humano. Psicol. Soc. [online], vol. 26, n. 1, p.22-31, 2014. ISSN 1807-0310. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S0102-71822014000100004>. Acesso em: 3 mar. 2016.
BITTAR, Marisa; FERREIRA JR, Amarilio. Ativismo pedagógico e princípios da escola do trabalho nos primeiros tempos da educação soviética. Revista Brasileira de Educac?a?o, vol. 20, n. 61. Rio de Janeiro, apr./june 2015. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v20n61/1413-2478-rbedu-20-61-0433.pdf>. Acesso em: 27 ago. 2017.
BRASIL. Presidência da República. Lei n.º 11.645, de 10 março de 2008. Inclui no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm>. Acesso em: 27 ago. 2017.
CARNEVSKIS, Claudia. A formação de professores de Artes Visuais na região norte: um mapeamento inicial. In: XII Encontro do Grupo de Pesquisa Educação, Artes e Inclusão; I Encontro do Observatório da Formação de Professores de Artes Visuais; II Encontro da LAFOIPA. FONSECA DA SILVA, Maria Cristina da Rosa (Org.). Anais... Florianópolis: Editora da Udesc, 2016.
DUARTE, Newton. Os conteúdos escolares e a ressureição dos mortos: contribuições à teoria histórico-crítica do currículo. Campinas, SP: Autores Associado, 2016.
______. Vigotski e o “aprender a aprender”: crítica às apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana. Campinas, SP: Editores Associados, 2004.
JAMESON, F. Pós-modernismo: a lógica cultural do capitalismo tardio. São Paulo: Editora Ática, 1997.
PERA L. P.; FONSECA DA SILVA, M. C. R. Formação docente em Artes Visuais: análises sobre os cursos de Santa Catarina. In: 23. Encontro Nacional da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas – ENANPAP. MEDEIROS, A.; PIMENTEL, L. G.; HAMOY, I.; FRONER, Y. A. (Orgs.). Anais... ANPAP. Programa de Pós-Graduação em Arte. Belo Horizonte – MG: Editora da UFMG, 2014. p. 3772-3787.
SAVIANI, Dermeval. Educação: do senso comum à consciência filosófica. Campinas, SP: Editora Autores Associados, 1989.
SILVA, Clarissa Santos; MÜLLER, Maristela. Mapas de ausências: um olhar sobre as licenciaturas em artes visuais no Rio Grande do Sul e no nordeste. In: 25º encontro da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas. Arte: seus espaços e/em nosso tempo. Anais... Porto Alegre, 2016.
SILVA, Flávia Gonçalves da; DAVIS, Claudia. Conceitos de Vigotski no Brasil: produção divulgada nos Cadernos de Pesquisa [online], vol. 34, n. 123, p. 633-661, 2004. ISSN 0100-1574. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742004000300007>. Acesso em: jun. 2016.
TEPLOV, R. M. Aspectos psicológicos de la educaión artística. In.: LURIA, Leontiev; VIGOTSKI, L. S. Psicología y pedagogia. Madrid, Espanha: Akal, 2007.
VIGOTSKI, L. S. Imaginação e criação na infância. São Paulo: Editora ática, 2009.
______. Psicologia da arte. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
______. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984.
TOASSA, G. Emoções e vivências em Vigotski. Campinas, SP: Papirus Editora, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Maria Cristina da Rosa Fonseca da Silva (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) License.
Authors retain copyright, while licensing their work under a Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) License.