The concept of musical genre in the repertoire and in the areas of anthropology, communication, ethnomusicology and musicology

Authors

  • Marcio Guedes Correa FIAM-FAAM Centro Universitário

DOI:

https://doi.org/10.36025/arj.v5i2.17796

Keywords:

Musical genre, Musical manifestations, Classical music, Popular music, Folk music

Abstract

The purpose of this article is to bring to light some considerations regarding the functions and uses of musical genres articulated by different authors of the areas of anthropology, communication, ethnomusicology and musicology, then formulate a possible concept of genre in music. The reflections exposed and evaluated in this study were selected through a bibliographic research. As a result of this analysis, it was possible to perceive that there is no consensus regarding what musical genre is. In this way, it can be concluded that this concept is configured as a set of functions and meanings derived from different interests and it is attributed to musical manifestations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcio Guedes Correa, FIAM-FAAM Centro Universitário

PhD in music: Interdisciplinary relations by the Institute of Arts of the State University of São Paulo Júlio de Mesquita Filho, Unesp (2018), Master in music: Musicology/ethnomusicology by the Institute of Arts of the State University Paulista Júlio de Mesquita Filho, Unesp (2007) and graduation in artistic education with full degree in music by the Faculty of Arts Alcântara Machado (2002). He is currently the first Secretary of the National Association of Research and post-graduation in music (ANPPOM) and professor at the University Center of Faculdades Metropolitana Unidas. He has experience in the arts area, with emphasis on music, acting mainly on the following topics: guitar, guitars, music education, musical composition, instrumentation, musicology and ethnomusicology.

References

ALBINO, Cesar. LIMA, Sonia R. Albano de. O percurso histórico da improvisação no ragtime e no choro. In: Per Musi, Belo Horizonte, n.23, 2011, p.71-81.

ANDRADE, Mário de. Dicionário Musical Brasileiro. São Paulo, Editora da Universidade de São Paulo, 1989.

BAUMAN, Zygmunt. A cultura no mundo líquido moderno; tradução: Carlos Alberto Medeiros. – 1 ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.

_______________. Identidade: entrevista a Benedetto Vecchi. Tradução: Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar, 2005.

CARVALHO, José Jorge de. Transformações da sensibilidade musical contemporânea. In: Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 5, n. 11, p. 53-91, out. 1999.

CASTRO, Beatriz Magalhães. COSTA, Pablo Garcia da. Elementos extra-musicais na obra de K-ximbinho: questões sobre iconografia musical em suas capas de disco entre 1950 e 1960. In Per Musi, Belo Horizonte, n.23, 2011, p.124-137.

CORREA, Marcio Guedes. Gêneros musicais e suas múltiplas funções e significados no repertório e nas diversas áreas de conhecimento. Tese de doutorado apresentada ao Instituto de Artes da Unesp, 2018.

DENIZEAU, Gérard. Los géneros musicales: Una visión diferente de la historia de la música. Tradução: Eva Jiménez Juliá. Barcelona: Ma non Troppo – Ediciones Robinbook, 2005.

FABBRI, Franco. A theory of musical genres: two applications. Paper delivered at the First International Conference on Popular Music Studies. Amsterdam, 1981.

JANOTTI JR, Jeder Silveira. Música popular massiva e gêneros musicais: produção e consumo da canção na mídia. IN: comunicação, mídia e consumo, São Paulo, vol. 3 n. 7 p. 3 1 - 4 7 jul. 2006.

__________. À procura da batida perfeita: A importância do gênero musical para a música popular massiva. In: Éco-pós. V.6, n.2, agosto-dezembro 2003, pp. 31-46.

__________. Gêneros musicais, performance, afeto e ritmo: uma proposta de análise midiática da música popular massiva. In: Contemporânea, vol.2, no 2 p 189-204 Dez 2004.

LARA Filho, Ivaldo Gadelha de, SILVA, Gabriela Tunes da, FREIRE, Ricardo Dourado. Análise do contexto da Roda de Choro com base no conceito de ordem musical de John Blacking. In: PERMUSI, nº23, Janeiro-julho de 2011.

MEIRELLES, Regina. O SAMBA-CANÇÃO a eloqüência de um gênero musical. In: Textos Escolhidos de Cultura e Arte Populares, vol.2. n. 2. 2005.

MICHELS, Ulrich (editor) Atlas de música, I. Madrid: Alianza Editorial, 1999.

PIEDADE, Acácio. Perseguindo fios da meada: pensamentos sobre hibridismo, musicalidade e tópicas. In: Per Musi, Belo Horizonte, n.23, 2011, p.103-112.

SANDRONI, Carlos. Categorias raciais e gêneros musicais gravados no Rio de Janeiro dos anos 1930 e 1940. In: REVISTA USP, São Paulo, n.87, p. 134-143, setembro/novembro 2010.

SANT’ANA, Raquel. Debates sobre o tecnobrega: indústria cultural em termos de pós-fordismo. In: Revista História e Cultura, Franca-SP, v.2, n.2, p.78-96, 2013.

SCHROEDER, Jorge Luiz. Corporalidade musical na música popular: uma visão da performance violonística de Baden Powell e Egberto Gismonti. In: Per Musi, Belo Horizonte, n.22, 2010.

TRAVASSOS, Elizabeth. Tradição oral e história. In: Revista de História – Departamento de História da USP, São Paulo, nº 157, segundo semestre de 2007.

ZAMACOIS, Joaquín. Temas de Estética y de Historia de la Música: Barcelona: Labor, 1984.

Published

05-06-2019

How to Cite

CORREA, M. G. The concept of musical genre in the repertoire and in the areas of anthropology, communication, ethnomusicology and musicology. Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, [S. l.], v. 5, n. 2, 2019. DOI: 10.36025/arj.v5i2.17796. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/17796. Acesso em: 24 aug. 2024.