The musical performance of visually impaired people

Authors

  • Shirlei Escobar Tudissaki Universidade Estadual Paulista – UNESP

DOI:

https://doi.org/10.36025/arj.v7i2.22937

Keywords:

Visual impairment, Musical performance, Musical cognition, Braille music, Musical memory

Abstract

This article aimed to investigate some of the issues involved in the musical performance of people with visual impairments: the types of visual impairment (low vision and blindness; congenital and acquired visual impairment); braille music; the types of memory; musical memory; and how memory is developed for the visually impaired musician. For that, a qualitative-quantitative research was developed, using the semi-structured interview and the questionnaire as techniques for data collection. The literature review focused on texts related to Music, Education, Musical Cognition and Medicine.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Shirlei Escobar Tudissaki, Universidade Estadual Paulista – UNESP

PhD and Master in Music from São Paulo State University (UNESP). Has a Lato Sensu post-graduation in Special Education from the Federal University of the State of Rio de Janeiro (UNIRIO) and a Bachelor in Piano. Currently is invited professor of the Professional Master of Arts at UNESP, artist professor at the Municipal School of Artistic Initiation (EMIA) and at the Fukuda Institute. Was coordinator and teacher in the Musical Education Sector of the Conservatory of Tatuí, teacher of the degree in Musical Education of the Federal University of São Carlos (UFSCar), coordinator and teacher of the Lato Sensu post-graduation in Musical Education of Alpha Courses and teacher of the Lato Sensu post-graduation in Music Teaching Methodology of IBPEX. Worked at Guri Project, where she was the pedagogical coordinator of 29 didactic books. Author of scientific articles, book chapters and author of the book Teaching music to people with visual impairment, released in 2015 by the Academic Culture Seal of UNESP Publishing House.

References

ATKINSON, R. C.; SHIFFRIN, R. M. Human memory: a proposed system and its control processes. In: SPENCE, K. W.; SPENCE, T. J. (eds.). The psychology of learning and motivation: advances in research and theory. New York: Academic, v. 2, p. 89-195, 1968.

BARDIN, L. Análise de conteúdo (ed. revista e ampliada). Tradução Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.

BONILHA, F. F. G. Do toque ao som: O ensino da musicografia braille como um caminho para a educação musical inclusiva. 2010. 261 f. Tese (Doutorado em Música) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2010.

BONILHA, F. F. G. Leitura musical na ponta dos dedos: caminhos e desafios do ensino de musicografia braille na perspectiva de alunos e professores. 2006. 226 f. Dissertação (Mestrado em Música) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2006.

BRAZ, A. L. N. Memória: tipos de atributos. In: LIMA, S. R. A. (Org.). Memória, performance e aprendizado musical: um processo interligado. Jundiaí: Paco, 2013.

COSTA, G. M. Um olhar musical: minhas impressões sobre o ensino de música para deficientes visuais. Belo Horizonte: Ed. do autor, 2009.

GIESTEIRA, A. C.; GODALL, P.; ZATTERA, V. La enseñanza de la musicografía braille: consideraciones sobre la importancia de la escritura musical en braille y la transcripción de materiales didácticos. Revista da ABEM, Londrina, v. 23, n. 34, p. 138-151, jan-jun./2015.

GIL, M. Deficiência visual. Brasília: MEC/Secretaria de Educação à Distância, 2000.

GUERREIRO, R. M. M. O processo ensino-aprendizagem do violino a crianças cegas. 2014. 218 f. Relatório de estágio (Mestrado em Ensino da Música), Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Música de Lisboa, Lisboa, Portugal, 2014.

IZQUIERDO, I. Memória. 2 ed. São Paulo: Artmed, 2011.

LEÃO, E. Aprendizagem e memória: implicações para a educação musical. In: LIMA, S. R. A. (Org.). Memória, performance e aprendizado musical: um processo interligado. Jundiaí: Paco, 2013.

LIMA, S. R. A.; APRO, F.; CARVALHO, M. Performance, prática e interpretação musical: significados e abrangências. In: LIMA, S. R. A. (org.). Performance & interpretação musical: uma prática interdisciplinar. São Paulo: Musa, 2006.

LOPES, P. C. C.; SERFATY, C. A. Aspectos biológicos da deficiência visual. Rio de Janeiro: UNIRIO, 2008.

MAUÁ, P. E. Ensino de música para cegos sem braile: desafio ou loucura? – a eficácia do ensino de música para adultos com deficiência visual adquirida sem conhecimento de musicografia braile. 2017. 120 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Acessível), Escola Superior de Educação e Ciências Sociais, Instituto Politécnico de Leiria, Leiria, Portugal, 2017.

MELO, M. W. S. Acessibilidade na educação musical para educandos com deficiência visual no contexto da sala de aula. 2014. 236 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2014.

ROCHA, S. S. Estratégias de ensino-aprendizagem da formação musical para alunos cegos e de baixa visão integrados no grupo-turma. 2016. 92 f. Relatório final (Mestrado em Ensino de Música), Instituto Superior de Estudos Interculturais e Transdisciplinares de Viseu, Instituto Piaget, Universidade de Viseu, Viseu, Portugal, 2016.

SPRATT, C.; WALKER, R.; ROBINSON, B. Mixed research methods. Commonwealth of Learning, 2004. Disponível em: http://tutor.nmmu.ac.za/med/Articles/MixedMethods.pdf. Acesso em: 10 out. 2018.

SQUIRE, L.; KANDEL, R. Memória: da mente as moléculas. Porto Alegre: Artmed, 2003.

TRINDADE, B. G. P. Abordagem musical CLATEC: uma proposta de ensino de música incluindo educandos com deficiência visual. 2008. 402 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2008.

TUDISSAKI, S. E. A performance musical da pessoa com deficiência visual. 2019. Tese (Doutorado em Música) – Instituto de Artes, Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 2019.

TUDISSAKI, S. E. Ensino de música para pessoas com deficiência visual. São Paulo: Selo Cultura Acadêmica/Editora Unesp, 2015.

TUDISSAKI, S. E.; LIMA, S. R. A. A Musicografia Braille como recurso pedagógico para a aprendizagem musical de deficientes visuais. In: VIII Encontro Regional Sudeste da Associação Brasileira de Educação Musical, 2012, São Paulo. Anais... São Paulo: Unesp, p. 949-960, 2012.

VIANNA, P. M. M.; RODRIGUES, M. R. C. Psicologia do desenvolvimento e da linguagem do deficiente visual. Rio de Janeiro: UNIRIO, 2008.

ZAMACOIS i SOLER, J. Temas de pedagogía musical. Barcelona: Quiroga, 1973.

Published

10-12-2020

How to Cite

ESCOBAR TUDISSAKI, S. . The musical performance of visually impaired people. Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, [S. l.], v. 7, n. 2, 2020. DOI: 10.36025/arj.v7i2.22937. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/22937. Acesso em: 5 jul. 2024.