The rebellious ladies: insurgent pedagogies in social dancing

Authors

  • Paola de Vasconcelos Silveira Instituto Federal Fluminense (IFF)

DOI:

https://doi.org/10.36025/arj.v9i2.28707

Keywords:

social dance, gender, rebel lady, dance pedagogies

Abstract

The article emerges with the objective of registering and analyzing five trajectories of women social dance teachers engaged in insurgent pedagogical proposals. Bringing the image of the "rebel lady" as a provocative device that helps to think about the cisheternormative-patriarchal and colonial patterns in social dance. In this way, through the voices of these teachers I present how the formation of women in this space has been approached and what pedagogical alternatives they have created by promoting more plural, egalitarian, and diverse experiences in this space. Thus, we see unique propositions being created that believe in dance for two as a practice of social transformation. Disentangling the roles in dance from a correlation with the participants' genders, deconstructing heterosexual dramaturgy, promoting processes of autonomy and respect for the participants' singularities and pointing to a dance conduction based on the principle of listening instead of action. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Paola de Vasconcelos Silveira, Instituto Federal Fluminense (IFF)

Paola Vasconcelos is a Ph.D. in Performing Arts (Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, UNIRIO), whose thesis addresses gender roles in ballroom dance. With a degree in Dance and a master's degree in Performing Arts from Universidade Federal do Rio Grande do Sul, UFRGS, her research includes ballroom dance, especially tango, and contemporary dance, with a focus on feminist and queer themes. Director, dancer and writer of the websérie Enlace (2021) awarded the Fumproarte prize of support to dance. Creator of the performance La Bruja (2019) and director and dancer of the Corpobolados (2015), circulated through the Pró-cultura RS FAC (Rio Grande do Sul State culture support fund), she received the Açorianos de Dança prize in the categories best dancer and best choreography.  

References

BEY, Hakim. Caos: Terrorismo Poético e Outros Crimes Exemplares. São Paulo: Conrad Editora do Brasil, 2003.

BUTLER, Judith. Corpos que importam: os limites discursivos do “sexo”. São Paulo: N-1 Edições; Crocodilo Edições, 2019

COURA, Marina de Almeida Gomes. Dança de salão queer: reflexões sobre uma proposta metodológica que valorize a diversidade de gêneros na dança de salão. 2017. 95 f. Trabalho de conclusão de curso de Licenciatura em Dança, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017.

DANTAS, Mônica. Dança: o enigma do movimento. Porto Alegre: Editora da Universidade/UFRGS, 1999.

DAVIS, Angela. Mulheres, Raça e Classe. São Paulo: Boitempo, 2016.

DOCAMPO, Mariana Depoimento [nov.2017]. Entrevistadora: Paola de Vasconcelos Silveira, Rio de Janeiro: UNIRIO, 2020. 3 arquivos, extensão mp3 (60min). Entrevista concedida para tese de doutorado no PPGAC/UNIRIO.

FEDERICI, Silvia. Calibã e a Bruxa: mulheres, corpo e acumulação primitiva. Tradução: Coletivo Sycorax. São Paulo: Elefante, 2017. 464 p.

FORTIN, Sylvie. Contribuições possíveis da etnografia e auto-etnografia para a pesquisa qualitativa em práticas artísticas. Cena: Periódico do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas, Porto Alegre, n. 7, p. 77-88, 2009. Tradução: Helena Maria Mello. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/cena/issue/view/910/showToc. Acesso em: 15 de nov. 2012.

FROSCH, Joan. D. Dance ethography: tracing the wave of dance. In: FRALEIGH, S; HANSTEIN, P. (org.) Researching dancing: evolving modes of inquiry. Pittsburg: University of Pittsburg Press, 1999. p. 249-280.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2017.

JAMES, Laura. Depoimento [abr. 2018]. Transcrição: Paola de Vasconcelos Silveira e Rachel Simões, Rio de Janeiro: UNIRIO, 2020. 4 arquivos, extensão mp4 (60min). Palestra realizada no Congresso Contemporâneo de Dança de Salão: gênero e sexualidade nas danças de salão no Palácio das Artes em Belo Horizonte, 2018.

LEPECKI, André. Exaurir a dança: performance e apolítica do movimento. São Paulo: Annablume, 2017. p. 258.

LOURO, Guacira Lopes. Teoria Queer – uma política pós-identitária para educação. 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ref/v9n2/8639.pdf. Acesso em: 03 set. 2015.

MACHADO, Luiza. Depoimento [abr. 2020]. Entrevistadora: Paola de Vasconcelos Silveira, Rio de Janeiro: UNIRIO, 2020. 1 arquivo, extensão mp3 (40min). Entrevista concedida para tese de doutorado no PPGAC/UNIRIO.

MULLER, Jussara. Qual o corpo que dança? Dança e educação somática para adultos e crianças. São Paulo: Summus, 2012.

POLEZI, Carolina. Depoimento [abr. 2019]. Entrevistadora: Paola de Vasconcelos Silveira, Rio de Janeiro: UNIRIO, 2020. 2 arquivos, extensão mp3 (60min). Entrevista concedida para tese de doutorado PPGAC/UNIRIO.

RIBEIRO, Djamila. O que é: lugar de fala? Belo Horizonte: Letramento, 2017.

RIVEIRA-SERVERA, Ramon H. Coreographies of resistence: latino queer dance and the utopian performance. In: HAMES-GARCÍA, Michael; MARTÍNEZ, Ernesto Javier (ed.). Gay Latino Studies: a critical reader. Durham-london: Duke University Press, 2011. p. 1-36.

SILVEIRA, Paola Vasconcelos. Diálogos de um ser a dois: uma nova perspectiva para dançar tango. 2012. 40 f. Trabalho de Conclusão de Curso de Licenciatura em Dança. Universidade Federal do Rio Grande do Sul: Porto Alegre, 2012. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/67881.

SILVEIRA, Paola Vasconcelos. Sob os vestígios de um tango, a clave me convida a dançar: estudo de materialidades em movimento. 2015. 113 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Artes Cênicas, Artes Cênicas, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015. Disponível em: http://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/122553. Acesso em: 27 maio 2016.

SOUSA, Edson Luiz André de. Entrevistar. In: FONSECA, Tania Maria Galli; NASCIMENTO, Maria Lívia; MARASCHIN, Cleci (orgs). Pesquisar na diferença: um abecedário. Sulina: Porto Alegre, 2012.

TOLOKONNIKOVA, Nadya. Um guia Pussy Riot para o ativismo. São Paulo: Ubu, 2019.

TURRIANI, Anna. Depoimento [abr. 2019]. Entrevistadora: Paola de Vasconcelos Silveira, Rio de Janeiro: UNIRIO, 2020. 2 arquivos, extensão mp3 (90min). Entrevista concedida para tese de doutorado no PPGAC/UNIRIO.

Published

06-12-2022

How to Cite

SILVEIRA, P. de V. The rebellious ladies: insurgent pedagogies in social dancing. Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, [S. l.], v. 9, n. 2, 2022. DOI: 10.36025/arj.v9i2.28707. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/28707. Acesso em: 21 dec. 2024.

Issue

Section

Dossier: Insurgent Dramaturgies and Epistemologies in Dance