Ecodances: Reflections on Afro-Indigenous Artistic Practices as Research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36025/arj.v9i2.28917

Keywords:

dance, ecodances, research, aquilombúnquers

Abstract

This article seeks to share some notes about the research-art developed in the field of Dance Studies. To this end, it traces a path that focuses on artistic practices of African or indigenous descent. We start from the following problematic: “why establish in the context of the debates on the practice as research a cutout of ethno-racial character?”. It is assumed that the artistic practices produced by racially minority subjectivities are syntheses of experiences of resistance in war contexts. It starts from the idea of war as a historical condition implemented by colonialism in the field of social life. The category ecodance is presented as a set of black and indigenous artistic practices that produce politics of life, and the meaning attributed to the idea of aquilombúnquers is shared. It is hoped to collaborate with the debates structured in the field of practice as research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Victor Hugo Neves de Oliveira, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Artist and researcher of performing arts. Professor of the Performing Arts Department and of the Professional Master’s Program in Arts (PROFArtes/UFPB) at the Universidade Federal da Paraíba. Collaborating Professor of the Graduate Program in Cultural Performances at the Universidade Federal de Goiás (UFG) and of the Graduate Program in Performing Arts at the Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Postdoctoral fellow at the Instituto de Estudos Avançados of the Universidade de São Paulo (USP) in the Axis Thematics Program with the objective of collaborating with the structuring of public policies aimed at the Culture and Art sector.

Liana da Silva Cunha, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Afro-gaúcha, arruaceira, funkeira, contradictory and dance artist. Daughter, sister, aunt, easy to cry and laugh too. Member of the dance group Fragmento Urbano (Guaianases, São Paulo city). Master's student in Theater at the Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC, in the research line "Scenic Languages, Body and Subjectivities". Bachelor's in Dance from the Universidade Federal de Santa Maria – UFSM. Stage Technique, by SP Escola de Teatro – Stage Arts Training Center.

References

ACSELRAD, M. Dançando contra o estado: análise descoreográfica das forças em movimento entre os caboclinhos de Goiana/Pernambuco. Revista Ñanduty, [S. l.], v. 5, n. 6, p. 146–166, 2017. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/nanduty/article/view/6878. Acesso em: 22 abr. 2022.

ARROYO, Miguel G. Currículo, território em disputa. Petrópolis: Editora Vozes, 2012.

CARREIRA, André. Fazer teatro é pensar teatro. Revista Conceição. Campinas, SP, v. 1, n. 1, p. 2-13, jul./dez. 2012. Disponível em: https://www.publionline.iar.unicamp.br/index.php/ppgac/article/view/47. Acesso em: 22 abr. 2022.

CUNHA, Liana da Silva. Reflexões sobre a ideia de aquilombúnquers (cadernos pessoais). [s.n.]. São Paulo, 2022.

CUNHA, Liana da Silva. O corpo negro em fronteiras porosas: Entre os saberes das danças e dos cuidados que emergem no caos. Anais do XI Congresso da ABRACE. Associação Brasileira de Pesquisa e Pós-Graduação em Artes Cênicas, 2021.

DANTAS, Mônica. Escolhas metodológicas no âmbito da pesquisa em dança. Anais do V Congresso da ABRACE. Associação Brasileira de Pesquisa e Pós-Graduação em Artes Cênicas, 2008.

DAVIS, Angela. Mulheres, cultura e política. São Paulo: Boitempo, 2017.

LAGROU, Els. Existiria uma arte das sociedades contra o Estado?. Revista de Antropologia, São Paulo, USP, v. 54, 2011. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ra/article/view/39645/43142. Acesso em 22 abr. 2022.

FERNANDES, Ciane. Pesquisa Somático-Performativa: Sintonia, Sensibilidade, Integração. ARJ – Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, v. 1, n. 2, p. 76-95, 1 maio 2014. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/5262. Acesso em: 22 abr. 2022.

FERNANDES, Ciane. Em busca da escrita com dança: algumas abordagens metodológicas de pesquisa com prática artística. Dança: Revista do Programa de Pós-Graduação em Dança, v. 2, n. 2, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistadanca/article/view/9752. Acesso em: 22 abr. 2022.

GONZALES, Lélia. Racismo e sexismo na cultura brasileira. Revista Ciências Sociais Hoje. Anpocs. IV Encontro Anual da Associação Brasileira de Pós-Graduação e Pesquisa nas Ciências Sociais, p. 223 – 244, outubro 1984.

HASEMAN, Brad. Manifesto pela Pesquisa Performativa. In: Seminário de Pesquisas em Andamento PPGAC/USP, 5., 2015, São Paulo. Escola de Comunicações e Artes, 2015.

HOOKS, Bell. Olhares negros: Raça e representação. Tradução Stephanie Borges. São Paulo: Elefante, 2019.

MALDONADO-TORRES, Nelson. Analítica da colonialidade e da decolonialidade: algumas dimensões básicas. In.: BERNARDINO-COSTA, Joaze et al. (Orgs.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2020.

NASCIMENTO, Abdias do. O genocídio do negro brasileiro: Processo de um Racismo Mascarado. São Paulo: Perspectivas, 2016.

NASCIMENTO, Roberta Marques do. A performance poética do ator-MC. 2012. 150 f. Dissertação (Mestrado). Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.

NOGUEIRA, Sidnei. Intolerância religiosa. São Paulo: Editora Jandaíra, 2020.

OLIVEIRA, Victor Hugo Neves de. Anotações sobre ecodanças ou como resistir ao fim do mundo (cadernos pessoais). [s.n.]. João Pessoa, 2022.

OLIVEIRA, Victor Hugo Neves de. Dança e racismo: apontamentos críticos sobre o ensino de história da dança. Revista Brasileira de Estudos da Presença, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 1–25, 2022. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/113529. Acesso em: 22 abr. 2022.

OLIVEIRA, Victor Hugo Neves de. “Batuque na cozinha, sinhá não quer”: em defesa do conceito de teatro preto. Moringa - Artes do Espetáculo, [S. l.], v. 12, n. 1, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/moringa/article/view/59994. Acesso em: 22 abr. 2022.

OLIVEIRA, Victor Hugo Neves de. O cão celebra com o rabo, mas morde com a boca: pistas iniciais para a produção de uma dança preta. Revista Rascunhos - Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicas, v. 7, n. 1, 17 jun. 2020.

OLIVEIRA, Victor Hugo Neves de; PINHEIRO, Osvaldo; MAWÉ, Ingrid Sateré. Ecoengajamento na dança: sabedorias ancestrais indígenas como fenômeno de resistência ao PL 490. Conceição/Conception, [S. l.], v. 10, n. 00, p. e021015, 2021. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8667234. Acesso em: 16 maio 2022.

SILVA, Luciane Ramos. A dança dos outros: Imaginações diaspóricas para interpelar o mundo. Moringa - Artes do Espetáculo, [S. l.], v. 10, n. 2, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/moringa/article/view/49823. Acesso em: 22 abr. 2022.

SILVA, Rachel Cabral da; ABRANCHES JR., Nilton. A naturalização do racismo e a espacialidade dos corpos pretos no Brasil. In.: OLIVEIRA, Victor Hugo Neves de. Revista Coletiva FUNDAJ, [s. l.], Dossiê 28 | Racismo | Mai. Jun. Jul. Ago. 2020.

SOUZA, Neusa Santos. Tornar-se Negro: as vicissitudes da identidade do negro brasileiro em ascensão social. Rio de Janeiro: Graal, 1983.

TERRA, Livia Maria. Negro suspeito, negro bandido: um estudo sobre o discurso policial. Dissertação de Mestrado em Sociologia – Universidade Estadual Paulista. Araraquara, SP: [s/n], 2010.

TOURINHO, Lígia Losada. Dramaturgias do Corpo: Protocolos de criação das Artes da Cena. Tese de Doutorado em Artes – Universidade Estadual de Campinas. Campinas, SP, [s.n.], 2009.

WILLIAM, Rodney. Apropriação Cultural. São Paulo: Editora Jandaíra, 2020.

Published

01-12-2022

How to Cite

OLIVEIRA, V. H. N. de; CUNHA, L. da S. Ecodances: Reflections on Afro-Indigenous Artistic Practices as Research. Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, [S. l.], v. 9, n. 2, 2022. DOI: 10.36025/arj.v9i2.28917. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/28917. Acesso em: 23 jul. 2024.

Issue

Section

Dossier: Insurgent Dramaturgies and Epistemologies in Dance