The Artivism of “Arrow”: Creation and Composition in Dance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36025/arj.v9i2.29020

Keywords:

Gender, Sexuality, Aging, Spirituality, Dance

Abstract

This research was built from the identity crossings of one of the authors from the articulation of the themes of sexuality, spirituality, and the aging process, connected with the pedagogical practice of an artist-teacher. Its developments reveal the construction of the creative and poetic process in Dance. We investigated the work from theoretical-practical experiments, bringing together improvisations with a dance script and reflections, recorded in a field diary. The methodological path was based on the A/r/tography method. The work Flecha articulated academic and experiential knowledge inspired by the perspective of Artivism and a critical view of the Brazilian socio-historical context. We conclude from the need for a Pedagogy that gives voice to the diversity of bodies in Dance, especially from the social markers of (homo)sexuality and aging, linked to all the contribution of black people and African ancestry. The body is political and can be colored, black and age dancing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gustavo de Oliveira Duarte, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Gustavo de Oliveira Duarte is professor of the Dance Degree Course at the Federal University of Santa Maria (UFSM), Rio Grande do Sul, Brazil. Post-Doctorate in Dance (UFBA), Master (UFSM) and Doctor in Education (UFRGS). Coordinator of the Study Group on Education, Dance and Culture (GEEDAC) and the Laboratory of Improvisation and Choreography (LICOR). Advisor of the Masters in Gerontology and Human Movement and Rehabilitation Sciences and the Specialization in Gender Studies at UFSM.

Sergio Pinheiro Cezar, Espaço Dança & Arte Sérgio Pinheiro (EDA)

Sérgio Pinheiro Cezar is graduated in Dance Degree from the Federal University of Santa Maria (UFSM). Dancer and Choreographer, Social Educator and LGBTQIAP+ Militant. Coordinator of the Art & Dance School.

References

BARRETO, Vicente Moreira; FRANCISCO, Paulo Cesar. Música Capitão do Mato. Compositores: Vicente Moreira Barreto e Paulo Cesar Francisco. 2003.

CALHEIROS, Augusto; BITTENCOURT. Música Senhor da Floresta. Augusto Calheiros e Rene Bittencourt. 2003.

CASTRO, Daniela Llopart; HOFFMANN, Carmen Anita; SANTOS, Eleonora Campos da Motta. Baila Cassino Grupo de Dança e Projeto de Extensão Bailar: Núcleo de Dança na Maturidade como proposta de desenvolvimento e produção artístico-cultural. Revista da FUNDARTE, Montenegro, ano 19, n. 37, p. 33-52, 2019

CÉSAR, M. R. A. Gênero e Sexualidade na escola: notas para uma “epistemologia”. Educar em Revista (Impresso), v. 35, p. 37-51, 2009.

CORREA, Daura; SCIPIONI, Silvia. Os Orixás e os Chacras. 2. ed. Porto Alegre: Besoro Box, 2011.

CÔRTES, Gustavo et. al. Corpo e ancestralidade: estudo dos rituais e mitos de origem afro-brasileira no panorama da dança contemporânea brasileira. Revista Científica, Faculdade de Artes do Paraná, FAP, Curitiba, 2011.

COSTA, Fernanda. “Nosso corpo tem sotaque, afirma a mestra de dança afro-gaúcha Iara Deodoro”. Entrevista com Iara Deodoro. Jornal da Universidade, Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Disponível em: https://www.ufrgs.br/jornal/nosso-corpo-tem-sotaque-diz-a-mestra-de-danca-afro-gaucha-iara-deodoro/. Acesso em: nov. 2020.

CUNHA, Maria Isabel da Cunha. Docência na Educação Superior: a professoraliade em construção. Educação, v. 41, n. 1, p. 6-11, 29 maio 2018.

DORNELES, Natália. A Dança Afro-Gaúcha de Mestra Iara Deodóro. Jornal da Universidade, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, UFRGS. Disponível em: https://www.ufrgs.br/jornal/a-danca-afro-gaucha-de-mestra-iara-deodoro/. Acesso em: jan. 2021.

DUARTE, G. O. “Escola-Palco”: Por uma Educação Estética do Movimento Humano – a construção de corpos disponíveis para o dançar. In: SILVA, Ursula Rosa da (org.). Arte na Escola: diálogos interdisciplinares. Pelotas: Editora e Gráfica Universitária da UFPel/RS, 2011. p. 39-48.

DUARTE, G. O. A Dança-educação na Escola: ensino e pesquisa. In: SILVA, U. R.; MEIRA, M. (org.). Ensinar e Pesquisar: a Reversibilidade da Formação Docente. Pelotas: Editora da UFPel, 2012. p. 85-94.

DUARTE, G. O. Dança, Cinema e Educação: Representações de Corpo, Gênero e Sexualidade. In: 2º Encontro Nacional de Pesquisadores de Dança, 2011, Porto Alegre/RS. Anais do 2 Encontro Nacional de Pesquisadores em Dança (ANDA). São Paulo: Unesp, 2011. p. 1-12.

DUARTE, G. O. Homens que dançam: algumas reflexões sobre a Dança em Pelotas/RS. In: VII Encontro de Pesquisa em Arte, 2013, Montenegro/RS. Anais do VII Encontro de Pesquisa em Arte. Montenegro: Editora da Fundarte, 2013. v. 1. p. 1-9.

DUARTE, G. O.; BERTÉ, Odailso. Entre barba e purpurina: Pedagogias e Dramaturgias ao estilo Dzi Croquettes. Urdimento, UDESC, v. 2, p. 488-504, 2018.

DUARTE, G. O.; OLIVEIRA, V. Entre Artivismos, Heterotopias e Transgressões: o processo criativo de Plutônico. In: DUARTE, Gustavo de Oliveira; MACHADO, Gabriela Eldereti; FOLMER Ivanio (org.). Gênero e Diversidade na Educação. Santa Maria: Arco Editores, 2021. p. 92-105.

ENCICLOPÉDIA ITAÚ CULTURAL. Mestr King. Disponível em: https://enciclopedia.itaucultural.org.br/pessoa638091/mestre-king. Acesso em agosto de 2021.

ERVEIRO, Adriano Camargo. Dia 20 de janeiro Dia de Oxóssi. Disponível em: https://www.instagram.com/umbandasaber/. Acesso em: jan. 2022.

FERREIRA, Roque Augusto. Música Oxóssi. Compositor: Roque Augusto Ferreira. 2007.

FERREIRA, Roque Augusto. Música Oxóssi. Compositor: Roque Augusto Ferreira. 2015.

LEÃO, Alessandra. Música Abre a Mata, Oxóssi. Cantora e Compositora: Alessandra Leão. 2019.

LOPES, Nei Braz. Música Afoxé pra Logun. Compositor: Nei Braz Lopes. 1996.

MARQUES, I. M. A. Dançando na Escola. São Paulo: Cortez, 2003. 206 p.

MISKOLCI, Richard. Teoria Queer: um aprendizado pelas diferenças. 2. ed. Ouro Preto: Autêntica; Universidade Federal de Ouro Preto, 2016.

MOLINA, N. A. Antigo Breviário de Rezas e Mandingas. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora Espiritualista, 1973.

OSANAH, Tony. Música Cavaleiro de Aruanda. Compositor: Tony Osanah. 1972.

PASSOS, Iuri; BARAÚNA, Luciana; ASOGBÁ, Yomar. Música Odécomorodé. Composição: Iuri Passos, Luciana Baraúna e Yomar Asogbá. 2019.

SALLES, Nívio Ramos. Rituais negros e caboclos. 2. ed. Rio de Janeiro: Pallas, 1986.

SANTOS, O. A. S.; DUARTE, G. O. Entre armários e gavetas: eu danço! In: I Seminário (Des)Fazendo Saberes na Fronteira, 2016. Anais do I Seminário (Des)Fazendo Saberes na Fronteira, São Borja, 2016. p. 101-106.

SILVA, Daniela Grieco Nascimento. Corpo – escrita no balé: para repensar o corpo doce da bailarina da caixinha de música em uma pesquisa em educação e arte. Tese de Doutorado. Universidade Federal de Santa Maria, UFSM. 2018.

TAVARES, Ildazio. Música Salve as Folhas. Compositor: Ildazio Tavares. 2003.

VERDARDI, Jorge. Axés dos Orixás no Rio Grande do Sul. Porto Alegre: Jan Departamento Editorial, 1990.

Published

01-12-2022

How to Cite

DUARTE, G. de O.; PINHEIRO CEZAR, S. The Artivism of “Arrow”: Creation and Composition in Dance. Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, [S. l.], v. 9, n. 2, 2022. DOI: 10.36025/arj.v9i2.29020. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/29020. Acesso em: 5 jul. 2024.

Issue

Section

Dossier: Insurgent Dramaturgies and Epistemologies in Dance