Polarities in the Warburg Universe
DOI:
https://doi.org/10.36025/arj.v9i1.29643Keywords:
Polarity, Influence of Antiquity, Apollo-DionysiusAbstract
The trip to the region of the Pueblo Indians gave Warburg the basis for understanding the psychology of the Renaissance and that polarity was for man a structural way of building a relationship with the world around. This became evident for Warburg while observing in the Pueblo people the juxtaposition between fantastic magic and objective action. In the absence of a split between these two activities, Warburg saw the unfathomable possibility of the relationships between both. Looking towards intermediate zones that manifested tension or conflict of energies, he concluded that the Renaissance was more the result of a conscious and complex confrontation between Late Antiquity and the Middle Ages rather than a gift from the mature Italian artistic genius. Thus, this article seeks, through the analysis of some Warburg texts, to point out where these polarities are presented in Renaissance thought and art, seeking to show how this phenomenon in rooted in Antiquity.
Downloads
References
CHERNOW, Ron. The Warburgs. Edição do Kindle, 2018
WARBURG, Aby. A antiga profecia pagã em palavras e imagens nos tempos de Lutero (1920). In: WARBURG, Aby. A renovação da Antiguidade pagã: contribuições científico-culturais para a história do Renascimento europeu. Tradução Markus Hediger. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013b. p. 515-621.
WARBURG, Aby. A arte do retrato e a burguesia florentina (1902). In: WARBURG, Aby. A renovação da Antiguidade pagã: contribuições científico-culturais para a história do Renascimento europeu. Tradução Markus Hediger. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013c. p. 121-168.
WARBURG, Aby. A arte flamenga e florentina no círculo de Lorenzo de’ Medici por volta de 1480 (1901). In: WARBURG, Aby. A renovação da Antiguidade pagã: contribuições científico-culturais para a história do Renascimento europeu. Tradução Markus Hediger. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013d. p. 277-281.
WARBURG, Aby. A arte flamenga e o início do Renascimento florentino (1902). In: WARBURG, Aby. A renovação da Antiguidade pagã: contribuições científico-culturais para a história do Renascimento europeu. Tradução Markus Hediger. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013e. p. 245-275.
WARBURG, Aby. A arte italiana e a astrologia internacional no Palazzo Schifanoia, em Ferrara (1912). In: WARBURG, Aby. A renovação da Antiguidade pagã: contribuições científico-culturais para a história do Renascimento europeu. Tradução Markus Hediger. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013f. p. 453-505.
WARBURG, Aby. A crônica de imagens de um ourives florentino (1899). In: WARBURG, Aby. A renovação da Antiguidade pagã: contribuições científico-culturais para a história do Renascimento europeu. Tradução Markus Hediger. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013g. p. 99-103.
WARBURG, Aby. A posição do artista nórdico e do artista meridional a respeito do tema das imagens. In: FERNANDES, Cássio (org.). A presença do Antigo. Tradução Cássio Fernandes. Campinas: Editora da Unicamp, 2018a. p. 79-90
WARBURG, Aby. A última vontade de Francesco Sassetti (1907). In: WARBURG, Aby. A renovação da Antiguidade pagã: contribuições científico-culturais para a história do Renascimento europeu. Tradução Markus Hediger. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013h. p. 169-217.
WARBURG, Aby. Aeronave e submergível (1913). In: WARBURG, Aby. A renovação da Antiguidade pagã: contribuições científico-culturais para a história do Renascimento europeu. Tradução Markus Hediger. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013a. p. 313-321.
WARBURG, Aby. Imagens da região dos índios pueblos na América do Norte. In: WAIZBORT, Leopoldo (org.) Histórias de Fantasma para gente grande. Tradução Lenin Bicudo Bárbara. São Paulo: Companhia das Letras, 2015a. p. 199-253
WARBURG, Aby. Memórias da viagem à região dos índios pueblos na América do Norte. In: WAIZBORT, Leopoldo (org.). Histórias de Fantasma para gente grande. Tradução Lenin Bicudo Bárbara. São Paulo: Companhia das Letras, 2015b. p. 255-287
WARBURG, Aby. Mnemosyne. O atlas de imagens. Introdução. In: FERNANDES, Cássio (org.). A presença do Antigo. Tradução Cássio Fernandes. Campinas: Editora da Unicamp, 2018b. p. 217-229.
WARBURG, Aby. O ingresso do estilo ideal antiquizante na pintura do primeiro Renascimento. In: FERNANDES, Cássio (org.). A presença do Antigo. Tradução Cássio Fernandes. Campinas: Editora da Unicamp, 2018c. p. 91-140
WARBURG, Aby. O intercâmbio de cultura artística entre Norte e Sul no século XV (1905). In: WARBURG, Aby. A renovação da Antiguidade pagã: contribuições científico-culturais para a história do Renascimento europeu. Tradução Markus Hediger. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013i. p. 237-244.
WARBURG, Aby. O mundo dos deuses antigos e o início do Renascimento no Sul e no Norte (1908). In: WARBURG, Aby. A renovação da Antiguidade pagã: contribuições científico-culturais para a história do Renascimento europeu. Tradução Markus Hediger. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013j. p. 447-448.
WARBURG, Aby. O Sepultamento de Cristo, de Rogier van der Weyden, nos Uffizi (1903). In: WARBURG, Aby. A renovação da Antiguidade pagã: contribuições científico-culturais para a história do Renascimento europeu. Tradução Markus Hediger. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013k. p. 283-284.
WARBURG, Aby. Sandro Botticelli (1898). In: WARBURG, Aby. A renovação da Antiguidade pagã: contribuições científico-culturais para a história do Renascimento europeu. Tradução Markus Hediger. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013l. p. 89-97.
WARBURG, Aby. Sobre as imagens de deidades planetárias no calendário baixo-alemão de 1519 (1908). In: WARBURG, Aby. A renovação da Antiguidade pagã: contribuições científico-culturais para a história do Renascimento europeu. Tradução Markus Hediger. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013m. p. 507-513.
WARBURG, Aby. Sobre as imprese amorose nas gravuras florentinas mais antigas (1905). In: WARBURG, Aby. A renovação da Antiguidade pagã: contribuições científico-culturais para a história do Renascimento europeu. Tradução Markus Hediger. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013n. p. 105-120.
WARBURG, Aby. Trabalhadores campestres em tapetes da Borgonha (1907). In: WARBURG, Aby. A renovação da Antiguidade pagã: contribuições científico-culturais para a história do Renascimento europeu. Tradução Markus Hediger. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013o. p. 289-299.
WIND, Edgar. O conceito de kulturwissenschaft em Warburg e o seu significado para a estética. In: FERNANDES, Cássio (org.). A presença do Antigo. Tradução Cássio Fernandes. Campinas: Editora da Unicamp, 2018. p. 255-279.
Downloads
Published
Versions
- 10-08-2022 (2)
- 28-07-2022 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Rosangela Vieira de Souza (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) License.
Authors retain copyright, while licensing their work under a Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) License.