Poetic Immersions as a Formation Process of the Artist-Teacher
DOI:
https://doi.org/10.36025/arj.v1i2.5368Abstract
The present communication proposes a research process of/on art through the study of some poetic and academic interventions, here entitled poetic immersions: immersion in the sense of being submerged, surrounded by liquid or, in the sense given by astronomy, in which immersion is considered the "entry of a star in the shadow of another". It is understood by poetic and academic interventions promoting/teasing scenic and choreographic processes from a suggested topic, coordinated by an artist, integrating students, teachers and community members. The project assumes that to maintain contact with the essence of being a dance artist – maintains contact with "what we are made of" (Strazzacappa, 2011) – in other words, being in a "state of dance", is a sine qua non of teachers in the field of art and the artist's hybrid training (Louppe, 1997).
Keywords: poetic immersions; scenic and choreographical creation; poetic and academic interventions.
Downloads
References
ALBANO, Ana; STRAZZACAPPA, Márcia. (Org.) Entrelugares do corpo e da arte. Campinas: Faculdade de Educação, 2011.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, Brasília, DF, 1996.
BRASIL, Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: arte. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998.
BRASIL, Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: arte. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.
BRASIL, Ministério do Trabalho e Emprego. CBO 2000, Classificação Brasileira de Ocupações, Brasília, DF, 2002.
BRASIL, Ministério da Educação, CNE. Diretrizes Curriculares para os cursos de graduação em Dança, 2002.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP 1, de 18 de fevereiro de 2002 e Resolução nº 2, de 18 de junho de 2007.
BURNIER, Luis Otávio. A arte de ator – da técnica a representação. São Paulo: Hucitec, 1999.
DUARTE JR. O sentido dos sentidos. Curitiba: Criar, 2004.
ESTÈS, Clarissa Pinkola. Mulheres que correm com os lobos. São Paulo: Rocco, 1994.
GAMBINI, Roberto. Com a cabeça nas nuvens. Revista Proposições, v.21, n. 2 [62], maio/agosto 2010.
LOUPPE, Laurence. Poétique de la danse contemporaine. Bruxelas: Contredanse, 1997.
LOUPPE, Laurence. Corpos híbridos. In: PEREIRA, Roberto. Lições de Dança IV, Rio de Janeiro: Ed. UniverCidade, 2004.
SALES, M. Cecília. Redes de criação. Construção da obra de arte. São Paulo: Huicitec, 2006.
STRAZZACAPPA, Marcia; e MORANDI, C. Entre a arte e a docência – a formação do artista da dança. Campinas: Papirus, 2012a.
STRAZZACAPPA, Marcia. Invertendo o jogo: a arte como eixo na formação de professores In: Anais da 35ª reunião anual da ANPEd, Porto de Galinhas, 2012b.
STRAZZACAPPA, Marcia. Profissão: professor de dança. Uma breve cartografia do ensino de dança no estado de São Paulo. Revista Moringa, artes do espetáculo. v. 2, 2011b.
STRAZZACAPPA, Marcia. Daquilo de que somos feitos. In: ALBANO, Ana; STRAZZACAPPA, Marcia. (Org.) Entrelugares do corpo e da arte. Campinas: Faculdade de Educação, 2011a.
STRAZZACAPPA, Marcia. A procura do outro que somos nós mesmos ou A la recherche de nous-mêmes ailleurs. Revista do LUME, Campinas, n. 1, 1999.
STRAZZACAPPA, Marcia; SCHROEDER, Jorge; SCHROEDER, Sílvia. A construção do conhecimento em arte. In: BITTENCOURT, Agueda. Gestão, currículo e cultura. Vol.1, Campinas: Faculdade de Educação, 2007.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da Pesquisa-Ação nas Organizações. São Paulo: Cortez, 6ª edição, 1994.
ZAMBONI, Silvio. A pesquisa em arte: um paralelo entre arte e ciência. Campinas: Editora Autores Associados, 2ª edição, 2001.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) License.
Authors retain copyright, while licensing their work under a Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) License.