“"... Fucking good!”: bossa nova in Caetano Veloso’s words, music and images

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36025/arj.v3i2.8816

Keywords:

Musical style of Caetano Veloso, analysis of music video, analysis of Brazilian popular music, hybridism of musical genres

Abstract

Study on the text-music-image trinomial in the video clip A Bossa Nova é foda [“Bossa nova is fucking great!”] by Brazilian composer, poet and performer Caetano Veloso, directed by video makers Fernando Young and Tonho Quinta-feira (VELOSO, BANDA CÊ, YOUNG e QUINTA-FEIRA, 2013). It departs from multidisciplinary analytical references: [1] the interaction among textual, sound and imagistic languages in the comprehension and communication of signifieds (PEIRCE, 2005; SANTAELLA, 2005; PLAZA, 2003); [2] the concepts of Chunking, Activation Contour, Cinematics, Dynamics and Synch Points in dance movements (HAGA, 2008, adapted to music video analysis by BORÉM, 2106; BORÉM, 2014); [3] the recognition of emotions in body language, especially in facial expressions (basic emotions, EKMAN and FRIESEN, 2003). Results show that the intricate codification in the lyrics reveals great correspondence with both sounds and the video clip recording. Moreover, the integration among these three communication strata – words, sounds and images – shapes a sophisticated and complex mosaic that yields great structural unity at local, medium and global levels, allowing immediate reading and fruition as well as a more in depth analytical understanding.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fausto Borém, Universidade Federal de Minas Gerais

Fausto Borém is Full Professor at UFMG (Federal University of Minas Gerais, Brazil), where he founded the Music Graduate Program and Per Musi, a top scholarly Brazilian music journal. He has premiered significant new double bass works in the US, Europe and Brazil, and edited/published dozens of double bass compositions and scholarly articles on the instrument. A senior grant researcher for CNPq (the main Brazilian national research agency), he has won several prizes in Brazil and abroad as a soloist, composer and theorist (see details in http://lattes.cnpq.br/5589268218426587). He has accompanied classical musicians such as Yo-Yo Ma, Midori, Menahen Pressler, Yoel Levi, Arnaldo Cohen and Luis Otávio Santos. He has also played with popular musicians such as Egberto Gismonti, Hermeto Pascoal, Toninho Horta, Henry Mancini, Bill Mays, Kristin Korb, Grupo UAKTI and others. A specialist in Brazilian music, he has been featured as a recitalist, composer and lecturer at International Society of Bassists Conventions since 1983. Fausto Borém leads "Musa Brasilis", an ensemble centered on the double bass with theatrical possibilities.

References

Referências de texto:

ADOROCINEMA. Caetano Veloso. In: www.adorocinema.com/personalidades/personalidade-29101/filmografia/ (Acesso em 14 de dezembro, 2015).

ANTUNES, Pedro. Integrante da Banda Cê diz que fim de parceria com Caetano Veloso não é certo. In: Rolling Stone Brasil. Publicado em 24 de março, 2013. In: rollingstone.uol.com.br/noticia/integrante-da-banda-ce-diz-que-iabracacoi-pode-nao-ser-ultima-parceria-com-caetano-veloso. (Acesso em 15 de novembro, 2015).

ARÓSTEGUI, Padre Luís (Org. e Prepósito). Regra, constituições e estatutos da Ordem Secular dos Carmelitas Descalços. Tradução de Frade Pedro Lourenço Ferreira. Fátima (Convento de Avessadas), Portugal: Edições Carmelo, 2006.

BARBARA, Rosamaria Susanna. A Dança dos Aibás: dança, corpo e cotidiano das mulheres de candomblé. São Paulo: USP, 2002. (Tese de Doutorado em Sociologia).

BARRETO LINHARES, Leonardo; BORÉM, Fausto. A composição e interpretação de Victor Assis Brasil em Pro Zeca: hibridismo entre o baião e o bebop. Per Musi (UFMG), v. 23, p. 28-38, 2011.

BOBGAN, Matin; BOBGAN, Dreide. Four temperaments, astrology and personality testing. Santa Barbara, Califórnia: East Gate Publishers: 1992.

BORÉM, Fausto. MaPA e EdiPA: duas ferramentas analíticas para as relações texto?música?imagem em vídeos de música. TheMA. São Paulo: TeMA/USP, 2016 (no prelo). (manuscrito de 30 páginas).

______. Por uma análise da performance em vídeos de música, um “Mapa Visual de Performance” (MVP) e uma “Edição de Performance Audiovisual” (EPA). In: Anais do 1º Congresso da TeMA. Org. por Marcos da Silva Sampaio. Salvador: UFBA, 2014. p.100?108.

BORÉM, Fausto; TAGLIANETTI, Ana Paula. A trajetória cênico?musical de Elis Regina. Per Musi. n.29. Belo Horizonte: UFMG, 2014a. p.39?52.

______. Texto?música?imagem de Elis Regina: uma análise de Ladeira da Preguiça, de Gilberto Gil e Atrás da porta, de Chico Buarque e Francis Hime. Per Musi. n.29. Belo Horizonte: UFMG, 2014b. p.53?69.

BILAC, Olavo. Música brasileira. In: Poesias. Posfácio de Magalhães Júnior. Rio de Janeiro: Ediouro, 1978. (Reedição do livro original Tarde de 1919).

BLOCK, Mônica Dourado Furtado. Caracterização discursiva da Bossa Nova no discurso literomusical brasileiro. Fortaleza: Universidade Federal do Ceará, 2007. 133p. (Dissertação de Mestrado em Linguística).

BRESSANE, Ronaldo. Vai passando uma época: morre bailarina Maria Ester Stockler. In: Impostor. Publicado em 27 de setembro, 2006. In:

www.ronaldobressane.com/2006/09/27/vai-passando-uma-epoca. (Acesso em 12 de novembro, 2015).

BRITO, Brasil Rocha. Bossa nova. In: Balanço da Bossa e outras bossas. Org. por Augusto de Campos. São Paulo: Perspectiva, 2003.

BUARQUE DE HOLANDA, Aurélio. Foda. In: Dicionário do Aurélio. In: www.dicionariodoaurelio.com (Acesso em 13 de novembro, 2015).

BUARQUE DE HOLANDA, Chico; CHEDIAK. Almir. Chico Buarque: o mestre da canção. In: Songbook Chico Buarque. v.2. Rio de Janeiro: Lumiar,1999. 210p.

CALDAS, Lewis. João Gilberto @ Private Sessions at Chico Pereira’s House -1958. In: Carpatia Blog, pegue um bilhete a bordo. In: https://carpatia.wordpress.com/2009/02/10/joao-gilberto-private-sessions-at-chico-pereiras-house-1958 (Acesso em 10 de fevereiro, 2015);

CAMPOS, Augusto de. Balanço da bossa e outras bossas. 2ed. São Paulo: Perspectiva, 1974.

CORREA, Priscila Gomes. Do Cotidiano urbano à cultura: as canções de Caetano Veloso e Chico Buarque. São Paulo: USP, 2001 (Tese de Doutorado em História Social).

CASTRO, Ruy. A Onda que se ergueu no mar: novos mergulhos na Bossa Nova. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

CASTRO, Ruy. Chega de saudade: a história e as histórias da bossa nova. 3 ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

DIETRICH, Peter. Araçá azul: uma análise semiótica. São Paulo: USP, 2003. (Dissertação de Mestrado em Linguística).

DU, Shichuan; TAO, Yong; MARTINEZ, Aleix M. Compound facial expressions of emotion. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America. PNSA, Março, 2014. In: www.pnas.org/content/111/15/E1454

DYLAN, Bob (2015). Bob Dylan: Critics have been giving me a hard time since day one. The Guardian. Publicado em 9 de fevereiro, 2015. In:

www.theguardian.com/music/2015/feb/09/bob-dylan-critics-have-been-giving-me-a-hard-time-since-day-one.

EKMAN, Paul. Facial expressions. In: Handbook of cognition and emotion. Org. por T. Dalgleish e M. Power. Capítulo 16. Nova Iorque: John Wiley & Sons, 1999. p.301-320.

______. Universals and cultural differences in facial expressions of emotion. In: Nebraska Symposium on Motivation. Ed. por J. K. Cole, v.19. Lincoln: University of Nebraska Press, 1972.

EKMAN, Paul; FOREMAN, Judy. (2003) A Conversation with Paul Ekman: The 43 Facial Muscles That Reveal Even the Most Fleeting Emotions. New York Times. 5 de Agosto. In:

www.nytimes.com/2003/08/05/health/conversation?with?paul?ekman?43?facial?muscles?thatreveal?even?most?fleeting.html.

EKMAN, Paul; FRIESEN, Wallace V. A New pan-cultural facial expression of emotion. Motivation and emotion. v.10, n.2. Plenum Publishing, 1986. p.159-168.

______. Pictures of Facial Affect. Palo Alto, California: Consulting Psychologists Press, 1976.

______. Unmasking the face: A guide to recognizing emotions from facial expressions. Los Altos, California: Malor Books, 2003.

EKMAN, Paul; KELTNER, Dacher. Universal facial expressions of emotion: an old controversy and new findings. Org. por Ullica Segerstrale e Peter Molnár. In: Nonverbal communication: where nature meets culture. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 1997. p.27-46.

EVANGELISTA, Ronaldo. A todos João intimida, faz coisas que até deus duvida. In: Vitrola: Blog de Ronaldo Evangelista. Publicado em 6 de fevereiro de 2009. In: http://vitrola.blogspot.com.br/2009/02/todos-joao-intimida-faz-coisas-que-ate.html (Acesso em 5 de julho, 2013).

FABRIS, Bernardo; BORÉM, Fausto. Catita na leadsheet de K-Ximbinho e na interpretação de Zé Bodega: aspectos da hibridação entre o choro e o jazz. Per Musi. n.13. Belo Horizonte: UFMG, 2006. p.5-28.

FERREIRA, Mauro (2015). Aos 40 anos, a conexão pop Londres-Brasil de 'Transa' conserva frescor. In: Blog Notas Musicais. In: www.saraivaconteudo.com.br/Blogs/Post/45653

(Acesso em 14 de dezembro, 2015).

FOLHA DE SÃO PAULO (2013). Caetano Veloso conquista Grammy Latino de melhor álbum de compositor. In: Folha de São Paulo. Seção Ilustrada. Publicado em 21 de novembro, 2013. In:

www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2013/11/1374894-caetano-veloso-conquista-grammy-latino-de-melhor-album-de-compositor.shtml (Acesso em 13 de novembro, 2015).

GURVITCH, Georges. The Spectrum of Social Time. Ed. por B. H. Kazemier e D. Vuisje. Coleção Synthese Library. Dordrecht, Holland: D. Reidel Publishing Company, 1964.

HAGA, Egil. (2008) Correspondences between music and body movement. Oslo: University of Oslo, Faculty of Humanities. (Tese de Doutorado).

JUSLIN, Patrik N. Communicating emotion in music performance: a review and theoretical framework. In: Music and emotion: theory and research. Org. P. Juslin e J. A. Sloboda. New York: Oxford University Press, 2001, p.309-337.

KELTNER, Dacher; EKMAN, Paul. Facial expression of emotion. In: Handbook of emotions. 2ªed. Cap.15. Org. por Michael Lewis e Jeannette M. Haviland-Jones. New York: Guildford Publications, 2008.

KLEIN, Michael L. Música e narrativa desde 1900: o desafio hermenêutico da análise contemporânea. In: O pensamento musical criativo: teoria, análise e os desafios interpretativos da atualidade. Tradução de Alex Pochat. Org de Ilza Nogueira. Série Congressos da Tema, n.1. Salvador: TeMA, 2015 p.40-57.

LIBERATO, Alvimar; BORÉM, Fausto. O arranjo e a improvisação de Raphael Rabello sobre “Odeon” de Ernesto Nazareth. Per Musi. n.30. Belo Horizonte: UFMG, 2014. p.98-113.

LICHOTE, Leonardo. ‘Abraçaço’: a melancolia do medalhão rebelde Caetano Veloso. In: O Globo. Cultura. Contem trechos de entrevista de Caetano Veloso a Leonardo Lichote. Publicado em 30 de novembro, 2012. Infoglobo Comunicação e Participações. In: http://oglobo.globo.com/cultura/abracaco-melancolia-do-medalhao-rebelde-caetano-veloso-6874094 (Acesso em 24 de novembro, 2015).

MAGALHÃES PINTO, Marcelo; BORÉM, Fausto. Frevo de Egberto Gismonti: práticas composicionais e de performance no piano. Per Musi. v.28. Belo Horizonte: UFMG, 2013. p.102-124.

MCCANN, Bryan. A Bossa Nova e a influência do blues, 1955-1964. Tempo. v.14, n.28. Niterói: Universidade Federal Fluminense, 2010, p.102-122.

MELLO, Tiago de. Entre gregos e tropicalistas: “A Bossa Nova é foda”. Linda, Revista sobre cultura eletroacústica. In: Linda: Revista Sobre Cultura Eletroacústica. Julho, 2013. Postado em 21 de julho de 2014. In:

http://linda.nmelindo.com/2014/07/entre-gregos-e-tropicalistas-a-bossa-nova-e-foda (Acesso em 21 de novembro, 2015).

MENEZES, Henrique Valarelli. A Música tímida de João Gilberto. São Paulo. USO, 2012 (Dissertação de Mestrado em Música)

MORAES, Vinícius de; ALMEIDA FILHO, Narceu de. A Última entrevista de Vinícius de Moraes. 1979. In: Jornal Opção: entrevistas clássicas. Publicado em 9 de junho de 2012. In: www.jornalopcao.com.br/posts/opcao-cultural/a-ultima-entrevista-de-vinicius-de-moraes. (Acesso em 15 de novembro, 2015).

MORAES, Vinícius de; TOQUINHO. Eu não tenho nada com isso. In: Toquinho e Vinícius. Rio de janeiro: RGE, 1971 (Disco LP 303.0010 Ed. Sonata).

MOREIRA JUNIOR, Nilton; Fausto, BORÉM. Traços do ragtime no choro Segura ele de Pixinguinha após a viagem à França em 1922: composição, performance e etnografia. Per Musi. n.23. Belo Horizonte: UFMG, 2011. p.93-102.

NÓBREGA, Antônio; ALMEIDA, Rosane; FRANÇA, Belisário. Danças populares brasileiras – Candomblé e Tambor de Minas. DVD 2. Vídeo de 6 minutos e 44 segundos. Instituto Brincante: 2004. Publicado no Youtube por Hilton Sousa em 4 de outubro, 2007. In: www.youtube.com/watch?v=9dlSVHZtQ_A. (Acesso em 13 de novembro, 2015).

NAGY, Dénes. Golden section(ism): from mathematics to the theory of art and musicology. Parte 2. Symmetry: Culture and Science. v.8, n.1, 1997. p.74-112.

O DIA ONLINE. Coração no ringue: Caetano Veloso lança novo CD, em que compara o MMA à bossa nova. In: O Dia Online. In: www.agenciaodia.ig.com.br/capa-do-caderno-d/2012-12-02/CORAO-NO-RINGUE-0312Caetano-Veloso-lana-novo-CD-em-que-compara-o-MMA--bossa-nova-e-diz-que-amor-o-inspirou-a-comporO-nov-932465.

ORSER-KOOISTRA, Emma-Jayne. Bharata Natyam: The connection between dance and the divine. Culture and Civilization. Org. Dr. Prithvi Chandra. 2014. 10p.

PACHECO, Nuno. Caetano Veloso dá um "abraçaço" à música como prenda de Natal. In: Público. Publicado em 17 de dezembro de 2012. In:

www.publico.pt/culturaipsilon/noticia/xxxxxxxxxxxxxxxxxx-caetano-1577503.

PEROTTI, Deniele; BORÉM, Fausto. Relações texto?música?imagem de Elis Regina em Me deixas louca. Série Diálogos Musicais da Pós: Práticas de Performance. Belo Horizonte: Minas da Música, 2016. p.20?32.

PIEDADE, Acácio Tadeu de Camargo. Brazilian Jazz and Friction of Musicalities. In: Planet Jazz: Transnational Studies of the “Sound of Surprise”. Ed. por E. Taylor Atkins. University Press of Mississippi. 2003. p.41?58.

PIEDADE, Acácio Tadeu de Camargo. Jazz, música brasileira e fricção de musicalidades. Opus. Campinas: ANPPOM, 2005. p.197-207.

PLAZA, Julio. Tradução intersemiótica. Coleção Estudos, nº 93.São Paulo: Editora Perspectiva, 2003 (publicado anteriormente em 1987).

ROLLING STONE BRASIL. As Melhores músicas nacionais de 2012: 3 - “A Bossa nova é foda”. 2015a. In:

http://rollingstone.uol.com.br/listas/melhores-musicas-nacionais-de-2012/bossa-nova-e-foda/ (Acesso em 13 de novembro, 2015).

ROLLING STONE BRASIL. Os Melhores discos nacionais de 2012: 1- Caetano Veloso. (2015b). In:http://rollingstone.uol.com.br/listas/os-melhores-discos-de-2012/caetano-veloso/ (Acesso em 13 de novembro, 2015).

RUSSELL, James A. A circumplex model of affect. Journal of Personality and Social Psychology. v.39, n.6. p.1161-1178.

SANTAELLA, Lucia. Matrizes da linguagem e pensamento: sonora, visual, verbal: aplicações na hipermídia. 3ª Edição. São Paulo: Editora Iluminuras, 2005.

SAUTER, Disa. An investigation into vocal expressions of emotions: the roles of valence, culture, and acoustic factors. Londres: University College London, 2006 (Tese de Doutorado em Filosofia).

SCARASSATTI, Marco. Walter Smetak, o alquimista dos sons. São Paulo: Perspectiva, 2008.

SILVEIRA, Fabricio Lopes. O “Metal Machine Music”: a “estética do ruído” na música popular massiva. Contemporânea. Seção Música massiva e cidade. Ed.20, v.10, n,2. Rio de janeiro: UERJ, 2012.p.31-42.

SHEKELFORD, George T. M. Degas, the dancers. Washington D. C.: National Gallery of Washington, 1984.

TAGG, Philip. Análise musical para “não-musos”: a percepção popular como base para a compreensão de estruturas e significados musicais. Trad. de Fausto Borém. Per Musi. n.23. Belo Horizonte, UFMG, 2011. p.7-18.

TRIGO, Luciano. “Chico Buarque é um chato”. In: Máquina de escrever: um olhar crítico sobre literatura cinema e artes plásticas. Publicado em 5 de novembro de 2008. In: http://g1.globo.com/platb/maquinadeescrever/2008/11/05/chico-buarque-e-um-chato.

VELOSO, Caetano. Verdade tropical. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.

Referências de vídeo:

DALE, Lennie; REGINA, Elis. Elis Regina e Lennnie Dale - Me deixa em paz - 1971. Vídeo de 1 minuto e 25 segundos postado por Ernesto Prohaska em 14 de fevereiro, 2014. Trecho retirado do programa Som Livre Exportação da Rede Globo (1971) e incluído no filme Dzi Croquettes (2010). In: www.youtube.com/watch?v=TJGStH9nerk.

VELOSO, Caetano. Caetano diz que 'bossa nova é mais foda que o tropicalismo'. 2012. In: TV Folha. Vídeo de 3 minutos e 43 segundos minutos, publicado em 2 de dezembro, 2012 por TV Folha. In: www.youtube.com/watch?v=P8J4y5AZhMA.

VELOSO, Caetano (Roteiro e direção) (1986). O Cinema falado. Com Regina Casé, Hamilton Vaz Pereira, Dedé Veloso, Felipe Murray e outros. Produzido por Caetano Veloso, Guilherme Araújo, Skylight e Elipse. Filme com duração de 52 minutos e 52 segundos (1986). In: www.youtube.com/watch?v=VpmKMdpVL-0. Publicado por “rafaeldutton” em 23 de março, 2014.

VELOSO, Caetano; BANDA CÊ; YOUNG, Fernando; QUINTA-FEIRA, Tonho (2013). A Bossa nova é Foda. Com Caetano Veloso (música, canto, atuação), Pedro Sá (guitarra, canto, atuação), Ricardo Dias Gomes (baixo, piano elétricos, canto, atuação), Marcelo Callado (bateria, canto, atuação), Fernando Young e Tonho Quinta-Feira (direção de vídeo). Vídeo com duração de 4 minutos e 16 segundos. In: www.youtube.com/watch?v=orPhkLpX3ps. Publicado por Universal Music Brasil em 15 de abril, 2013.

YOUNG, Fernando; QUINTA-FEIRA, Tonho. Caetano Veloso - A Bossa Nova é foda: making of. 2013. Vídeo com duração de 48 segundos. Publicado por Universal Music Brasil em 13 de abril de 2013. In: www.youtube.com/watch?v=I7ERYJHIaZs.

Referências de partitura:

JOBIM, Tom. Águas de março. Rio de Janeiro: Manuscrito original do compositor, 1972. In: https://pt.wikipedia.org/wiki/%C3%81guas_de_Mar%C3%A7o#/media/File:PartituraJobim.jpg

JOBIM, Tom; MENDONÇA, Newton. Samba de uma nota só. Arranjo de Paulo Jobim. Letra em inglês de Tom Jobim. Rio de Janeiro: Jobim Music, 1960.

VELOSO, Caetano. A Bossa Nova é foda. Partitura EdiPA de Fausto Borém. Belo Horizonte: Edição Musa Brasilis, 2016. 10p.

Published

18-12-2016

How to Cite

BORÉM, F. “"... Fucking good!”: bossa nova in Caetano Veloso’s words, music and images. Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 117–159, 2016. DOI: 10.36025/arj.v3i2.8816. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/8816. Acesso em: 24 jul. 2024.