The memory sticks to the skin or the mature dance of the body
DOI:
https://doi.org/10.36025/arj.v3i2.9525Keywords:
Dance, Mature bodies, Companies, ExperienceAbstract
This is about a reflection from the mature body that dances as an act of power that extends your movement experiences and dance textures. The main goal of this text is to reflect on the bodies matured in the dance and to materialize it came from a qualitative research under the bias of the speech analysis. The body in dance, regardless of its language also grows old. For these dancers, dance at maturity values the personal qualities of each artist, technical virtuosity turns into a whole body work and this is reinvented in each poetic movement that is ethical and aesthetic. This body matured through age, looks for another way of dance in which is present refreshment and slowness.
English version: Lívia Oliveira
Downloads
References
A DANÇA MADURA DO CORPO: mais experiência, mais diversão. Jornal Correio Brasiliense. Brasília, 21.08.2011.
ALONSO, Alicia. Entrevista. Revista Bravo, abril de 2006, p. 10.
BARAK, Yoram. The immune system and happiness. Autoimmunity Reviews, v. 5, n. 8, p. 532-527, October, 2006.
BLESSMANN, Eliane J. Corporeidade e envelhecimento: o significado do corpo na velhice. Estudos Interdisciplinares do Envelhecimento, n. 6, p. 21-39, Porto Alegre, 2004.
BOGÉA, Inês. A vida escrita na pele - conversa com Renée Gumiel, S/D. disponível em http://www.inesbogea.com. Acessado em fevereiro de 2016.
BOTAFOGO, Ana. Na ponta dos pés: a trajetória de uma estrela. São Paulo: Globo, 2006.
CYPRIANO, Fábio. Pina Bausch. São Paulo: Cosac & Naify, 2005.
DE VITTA. A. Atividade física e bem-estar na velhice. In A.L. Neri e S. A. Freire (orgs.). E por falar em boa velhice. Campinas, SP: Papirus, p.25-38, 2000.
DELEUZE, Gilles. Nietzsche et la philosophie. Paris: PUF,1983.
FREIRE, Ana Vitória. Angel Vianna: uma biografia da dança contemporânea. Rio de Janeiro: Dublin Cidade Editorial, 2005
GALLAHUE, David L. & OZMUN, John C. Compreendendo o desenvolvimento motor: bebês, crianças, adolescentes e adultos.3 ed. São Paulo: Phorte, 2005.
GIACOIA JR, Oswaldo. Corpos em fabricação. Natureza humana. V. 5, n. 1. São Paulo, 2003.
GROISSMAN, Daniel. A velhice: entre o normal e o patológico. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, v.9, n. 1, p. 61-78, Rio de Janeiro, janeiro/abril, 2002.
GUMIEL, Renée. Até depois do fim. Suscitas (www.suscitas.blogspot.com.br), 2012.
HANNA, Judith Lynne. Dança, sexo e gênero: signos de identidade, dominação, desafio e desejo. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.
LIMA, Marcela dos Santos. Corpo, maturidade e envelhecimento: o feminino e a emergência de outra estética através da dança. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas). UFBA, Salvador, BA, 2009. 190f.
MENEZES, Tânia Maria de O.; LOPES, Regina Lúcia M. & AZEVEDO, Rosana F. A pessoa idosa e o corpo: uma transformação inevitável. Revista Eletrônica de Enfermagem, v. 11, n. 3, p. 598-604, Goiânia, setembro, 2009. Disponível em: <http://www.fen.ufg.br/revista/v11/n3/v11n3a17.htm>. Acesso em: 07 de setembro de 2016.
MERLEAU-PONTY, Maurice. O olho e o espírito. Tradução de Paulo Neves e Maria Ermantina Galvão Gomes Pereira. São Paulo: Cosac & Naify, 2004.
NIETZSCHE, Fridrich W. A Gaia Ciência. Tradução de Paulo César de Souza. São Paulo, Companhia das Letras, 2001.
NIETZSCHE, Fridrich W. Assim falou Zaratustra. Tradução de Mário da Silva. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1977.
NIETZSCHE, Fridrich W. Genealogia da Moral. Tradução de Paulo César de Souza. São Paulo, Companhia das Letras, 1999.
ORLANDI, Luiz B. L. Corporeidades em mini desfile. Revista Eletrônica Alegrar, n. 1, ago. 2004. Disponível em: Acesso em: 03 mai. 2016.
SERRES, Michel. Variations sur le corps. Paris: Le Pommier, 1999.
SPINOZA, Baruch. Ética III. Tradução de Joaquim de Carvalho. 1 ed. São Paulo, Abril Cultural (Coleção Os Pensadores), 1974.
SPINOZA, Benedictus de. Ética. Tradução de Tomaz Tadeu. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
SPIRDUSO, W.W. Dimensões físicas do envelhecimento. Barueri, SP: Manole, 2005.
TEIXEIRA, Ana Cristina Echevenguá. O surgimento das companhias 2: uma pretensa “nova” forma de organização profissional de bailarinos que atingem idade em torno de 40 anos nas companhias públicas de dança brasileiras. Sala Preta, Volume 1, Edição nº 11, Seção: Em pauta, 2011.
VALÉRY, Paul. A alma e a dança e outros diálogos. Rio de Janeiro: Imago, 1996.
VIEIRA, Marcilio de Souza. Les corps déconstruit dans la dance-théàtre de Pina Bausch. STAPS: Revue Internationale des Aciences du Sport et de L’education Physique, N. 95, Bruxelles, Belgique, 2012, p. 55-65.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Marcílio de Souza Vieria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) License.
Authors retain copyright, while licensing their work under a Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) License.