Me ensina a assoviar?

A musicalidade da criança surda

Authors

Keywords:

Teoria Histórico-Cultural, pessoa surda, educação musical, musicalidade, processos educativos

Abstract

This article is part of the thesis entitled "The musicality of the deaf child: education and development" and aims to bring reflections on the organization of educational processes oriented to the development of musicality of the deaf child. Understanding that this development is constituted by their experiences and educational experiences in culture, it is possible to organize educational processes oriented to the development of musicality of the deaf child, called by Vigotski. In the sovietic Russia. The theoretical assumption that guides the investigation is the cultural-historical theory that understands the human development in culture goes beyond the existing organic impediments. This development encompasses the dialectic of organic (biological) and cultural impediments, and therefore is linked to experiences and relationships with the other in the culture. The method used was pedology, the science of child development. From this point of view, realize that the child development happens cyclically; it has a disproportionality and there are qualitative changes in this process. Thus, this study allows us to bring reflections that escape the standardization of stereotypes within the practice of music education, the educational processes oriented to the development of musicality of the deaf person. Considering these ideas, the educational processes must respect the musical radical experience and experiences brought by the deaf child and, in this way, feed their autonomy, their reflection around their knowledge, their learning and their teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tatiane Ribeiro Morais de Paula, Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal

Doutora e mestra em Educação pela Universidade de Brasília. Possui graduação em Pedagogia pela Associação de Ensino Unificado do Distrito federal - AEUDF e especialização em Orientação Educacional pela Faculdade do Noroeste de Minas - FINOM. Intérprete educacional nas séries iniciais na Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Práticas Educativas - GEPPE. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação especial, língua brasileira de sinais, perspectiva histórico-cultural, cultura surda e musicalidade

Patrícia Lima Martins Pederiva, Universidade de Brasília

Licenciatura em Música pela Universidade de Brasília (1987); Especialização em Execução Musical pela Universidade de Brasília (2000); Mestrado em Educação (Ensino-aprendizagem) pela Universidade Católica de Brasília (2005); Doutorado em Educação pela Universidade de Brasília (2009/ Escola, Aprendizagem e Trabalho Pedagógico); Pós-Doutorado no Departamiento de Psicologia Evolutiva y Educación de la Universidad Autónoma de Madrid, España; Professora da área de Artes, do Departamento de Métodos e Técnicas da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília; Professora do PPGE- Programa de Pós-Graduação em Educação da UnB na Linha de Pesquisa EAPS (Ensino, Aprendizagem, Desenvolvimento e Subjetividade na Educação), no Eixo de Pesquisa de Processos de Escolarização; Coodenadora do GEPPE- Grupo de Estudos e Pesquisas em Práticas Educativas(Certificado pelo CNPq); Pesquisadora de Teoria Histórico-Cultural de Lev Semionovich Vigotski; Membro da ISCAR- International Society of Cultural-historical Activity Research e da ISCAR Brasil; Membro associada da ISME- International Society for Music Education: Membro da ABEM- Asociação Brasileira de Educação Musical; Membro da ANPEd- Associação Nacional de Pesquisa em Educação; Membro da ABEM- Associação Brasileira de Educação Musical .

References

BELING, Rafael; LUSTOSA, Eduardo. “Música? Ele não nasceu pra isso!”: práticas do professor de música e preconceito em sala de aula. In: ENCONTRO REGIONAL SUDESTE DA ABEM, 9., 2014, Vitória. Anais eletrônicos [...] Vitória, ES: ABEM, 2014. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/anais_ersd/v1/papers/826/public/826-2684-1- PB.pdf. Acesso em: 27 jun. 2022.

BRASIL. Lei nº 13.146 de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, DF: Diário Oficial da União, 2015. Disponível: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 08 jul. 2022.

CONSORTE, Pedro. O corpo é um instrumento musical? 2013. Disponível em: https://fritosbr.wordpress.com/2013/04/22/o-corpo-e-um-instrumento-musical-parte-i/. Acesso em: 08 jul. 2022.

FONSECA, Ricardo Tadeu Marques da. O novo conceito constitucional de pessoa com deficiência: um ato de coragem. Revista do Tribunal Regional do Trabalho da 2ª Região, São Paulo, n. 10, p. 45-54, 2012. Disponível em: https://juslaboris.tst.jus.br/handle/20.500.12178/78834. Acesso em: 08 jul. 2022.

GONÇALVES, Augusto Charan Alves Barbosa. Educação musical na perspectiva histórico-cultural de Vigotski: a unidade educação-música. xiii, 277 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de Brasília, Brasília, 2017.

HAGUIARA-CERVELLIN, Nadir da Glória. A criança deficiente auditiva e suas reações à música. São Paulo: Editora Moraes, 1986.

MATHIAS, Mércia Santana. Produção acadêmica sobre música e surdez: o que revelam as publicações brasileiras. Revista da ABEM, v. 27, n. 42, jan./jun. 2019. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/800. Acesso em: 23 fev. 2021.

MONTAGU, Ashley. Tocar: o significado humano da pele. Tradução de Maria Sílvia Mourão Netto. São Paulo: Summus, 1988.

PAULA, Tatiane Ribeiro Morais de; PEDERIVA, Patrícia Lima Martins. Sou surdo e gosto de música: a musicalidade da pessoa surda na perspectiva histórico–cultural. 1. ed. Curitiba: Appris, 2018.

PAULA, Tatiane Ribeiro Morais de; PEDERIVA, Patrícia Lima Martins. A musicalidade das pessoas surdas: um olhar a partir da teoria histórico-cultural. DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada, v. 38, n. 1, p.1-22, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1678-460X202257176. Acesso em: 23 set. 2022.

PEDERIVA, Patrícia Lima Martins. A atividade musical e a consciência da particularidade. 2009. 205 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de Brasília, Brasília, 2009.

SILVA, Daniele Nunes Henrique. Como brincam as crianças surdas. 3. ed. São Paulo: Plexus Editora, 2002.

SKLIAR, Carlos. A escuta das diferenças. Porto Alegre: Mediação, 2019.

VIGOTSKI, Lev Semenovitch. Psicologia da arte. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

VIGOTSKI, Lev Semionovich. Psicologia pedagógica. Tradução de Claudia Schilling. Porto Alegre: Artmed, 2003.

VYGOTSKI, Lev Semiónovic. Obras escogidas III: problemas del desarrollo de la psique. Madrid: Machado Grupo de Distribución, 2012a.

VYGOTSKI, Lev Semiónovic. Obras Escogidas V: fundamentos de Defectología. Madrid: Machado Grupo de Distribución, 2012b.

VIGOTSKI, Lev Semionovich. 7 aulas de L.S Vigotski sobre os fundamentos da pedologia. Organização [e tradução] Zoia Prestes, Elizabeth Tunes; tradução Cláudia Costa Guimarães Santana. 1. ed. Rio de Janeiro: E-papers, 2018a.

VYGOTSKI, Lev Semenovich. Imaginação e criação na infância: ensaio psicológico, livro para professores. Tradução e revisão técnica Zoia Prestes e Elizabeth Tunes. 1 ed. São Paulo: Expressão Popular, 2018b.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Psicologia, educação e desenvolvimento: escritos de L.S. Vigotski. Tradução de Zoia Prestes e Elizabeth Tunes. 1 ed. São Paulo: Expressão Popular, 2021.

Published

15-08-2023

How to Cite

PAULA, T. R. M. de; LIMA MARTINS PEDERIVA, P. Me ensina a assoviar? : A musicalidade da criança surda. Diálogos Sonoros, [S. l.], v. 2, n. 1, p. 1–19, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/dialogossonoros/article/view/30843. Acesso em: 16 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Música e Inclusão