Braille Music

information and communication with the Musibraille digital tool

Authors

Keywords:

Information sharing, Braille music, Musibraille digital platform

Abstract

Braille music notation is a tactile writing system for representing musical notes, durations, dynamics, and other musical symbols, invented by Louis Braille in 1829.  This text presents a brief review that discusses the history of Braille music notation, international efforts to consolidate it, its production through computer science, the emergence of music OCR, and other techniques.  It also describes the Musibraille Project, aimed at revitalizing musical writing for the blind with the use of computer technology, showing its main operational details, including the possibility of sound playback of Braille sheet music and automatic transcription from conventional music scores to braille, and other relevant operational aspects. It also highlights the courses responsible for the great dissemination of Braille music notation in Brazil. The article concludes by showing the impact caused by this project, which has the potential to make music education and development much more accessible for blind people in this country.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Antonio Borges, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutor de mestre em Engenharia de Sistemas e Computação pela COPPE/UFRJ. Graduado em Matemática mod. Informática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Graduado em Piano - Conservatório Brasileiro de Música (1977). Coordenador de Curso e professor da Pós-graduação em História da Ciências e das Técnicas e Epistemologia (HCTE/UFRJ). Analista de Tecnologia da Informação no Instituto Tércio Pacitti da UFRJ (NCE/UFRJ). Especialista em Tecnologia Assistiva, tendo desenvolvido grande quantidade de sistemas para acesso de pessoas com deficiência aos computadores.

Dolores Tomé, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Pós-Doutorado em Ciências da Comunicação pela Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias - ULHT e Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ. Doutorado em Informação e Comunicação em Plataforma Digital ICPD pela Universidade do Porto - Portugal e Universidade de Aveiro (2016), Mestrado em Ciências da Educação pela Universidade Internacional de Lisboa (2003.Especialização em Avaliação Institucional pela Universidade de Brasília (2000). Possui graduação em Licenciatura Plena Habilitação em Música pela Universidade de Brasília (1985).

References

BORGES, J. A. Do Braille ao Dosvox: diferenças nas vidas dos cegos brasileiros. 2009. 343 f. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Sistemas e

Computação, COPPE, Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2009. Disponível em: http://www.intervox.nce.ufrj.br/dosvox/textos/tese_antonio_borges.pdf. Acesso em: 2 dez. 2015.

BORGES, J.A, TOMÉ, D. O Projeto Musibraille: habilitar a inclusão de alunos cegos em cursos de Música. Lecture Nortes in Computer, v. 7382, p. 100-107, 2012. Apresentado na Conferência Internacional sobre Informática para Ajudar as Pessoas com Necessidades Especiais (ICCHP), Linz, Austria.

BORGES, J.A, TOMÉ, D. Teaching Music to Blind Children: news strategies for teaching through Interactive use of Musibraille Software. Procedia Computer Science, v. 27, p. 19-27, 2014. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1016/j.procs.2014.02.004. Acesso em: 26 jul. 2023.

BORGES, J.A, TOMÉ, D. ALMEIDA, M. SILVA., A. A technological proposal to support music education shared between blind and sighted students. In: UNIVERSAL LEARNING DESIGN, 63., 2016. Proceedings [...] Linz, Austria, 2016.

BRASIL. Lei nº 11.769, de 18 de agosto de 2008. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, Lei de Diretrizes e Bases da Educação, para dispor sobre a obrigatoriedade do ensino da música na educação básica. Brasília, 2008. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11769.htm. Acesso em: 26 jul. 2023.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, 2015. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htmAcesso em: 26 jul. 2023.

CICCONE, L. Les musiciens aveugles dans l’histoire. Paris: L’Harmattan. 2001.

CODE. History of the Braille Music – CODE-XI-1979.

KROLICK, B. (comp.) Manual Internacional de Musicografia Braille. Brasília: [sn.], 1999.

MACHADO, A. da M. Educação dos Cegos no Brasil. Belo Horizonte: Imprensa Oficial de Minas Gerais: Os Amigos do Livro, 1931.

PINHEIRO, M. L. P. Edivox: Editor de Textos para Deficientes Visuais. 2004. 48 f. Monografia (Graduação em Informática) - Departamento de Ciência da Computação,

Instituto de Matemática, Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2004.

ONCE. Nuevo manual internacional de musicografia braille. Madri: Organização dos Cegos da Espanha, 1998.

TOMÉ, A. A Educação Especial e o Deficiente Visual: autonomia, inclusão e cidadania. 2003a. Dissertação (Ciências da Educação) - Universidade Internacional de Lisboa, Lisboa, 2003a.

TOMÉ, D. Introdução à Musicografia Braille. São Paulo: Global, 2003b.

TOMÉ, D. Musicografia Braille: instrumento de inserção e formação profissional. Revista Benjamim Constant, v. 36, abr. 2007. Disponíel em: http://revista.ibc.gov.br/index.php/BC/article/view/475. Acesso em: 26 jul. 2023.

TOMÉ, D.; ALMEIDA, M. Uma Ferramenta para a inteligência coletiva: musibraille na educação musical e formação na Cibercultura. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO PORTUGUESA DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 9., 2015, Coimbra, Portugal. Anais [...] Coimbra, Portugal, 2015. Tema: Comunicações e Transformações Sociais.

Published

15-08-2023

How to Cite

BORGES, J. A.; TOMÉ, D. Braille Music: information and communication with the Musibraille digital tool. Diálogos Sonoros, [S. l.], v. 2, n. 1, p. 1–29, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/dialogossonoros/article/view/32191. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Música e Inclusão