Diversity as a weapon

on cultural wars in the field of education

Authors

  • Alef de Oliveira Lima UFRGS

DOI:

https://doi.org/10.21680/2446-5674.2021v8n15ID23143

Keywords:

Diversity, Anthropology of Education, State

Abstract

This article is based on a series of news, reports, and ethnographic materials taken from my thesis research to point out and reflect, from an anthropological point of view, the existence of a martial game of attacks and resistances in the field of education, where the issue of values, ideologies, and forms of social representation of diversity clash within the current political-social context. These conflicts are taken as asymmetric battlegrounds and viewed by a concept of cultural war. Political minorities, of gender, race, class, and different marginalized and stigmatized social actors place themselves in the frame of symbolic-material resistances against the conservative practices of the Brazilian State in contemporary times. Such a process instrumentalizes diversity not only in a conceptual-descriptive way but as a performance product of power and rebellion. In this sense, diversity is presented by conflicting perspectives and scales: an instrument of moral panic, a progressive agenda, a way of constructing social identities, a criterion for political self-promotion, a key to pedagogical debates.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABU-LUGHOD, Lila; LUTZ, Catherine (Ed.). Language and the politics of emotion. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.

ANDRADE, Paula Deporte de; COSTA, Marisa Vorraber. Nos rastros do conceito de pedagogias culturais: invenção, disseminação e usos. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 10, n. 33, 2017, p. 1-23.

ANTUNES, Deborah Christina. Tolerância e democracia hoje: o discurso de deputados em defesa da posição conservadora. Psicologia & Sociedade, Fortaleza, v. 28, n.1, p. 3-13, 2016.

ARROYO, Miguel. Currículo, território em disputa. Petrópolis: Vozes, 2011.

BENDER, D.; LEONE, B. (Org.) Culture Wars. Opposing Viewpoints. San Diego: Greenhaven Press, 1994.

COHEN, Stanley. Folk Devils and Moral Panics: The Creation of Mods and Rockers. London, MacGibbon & Kee, 1972.

ELLSWORTH, Elizabeth. Modos de endereçamento: uma coisa de cinema; uma coisa de educação também. In: SILVA, Tomaz T. (Org.). Nunca fomos humanos: nos rastros do sujeito. Belo Horizonte: Autêntica, 2001, p. 45-67.

'Escola sem Partido': entenda a polêmica em torno do movimento e seus projetos de lei. G1, São Paulo, 03/08/2016. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/entenda-a-polemica-em-torno-do-escola-sem-partido.ghtml. Acesso em 15/09/2020.

GIROUX, Henry A. Cruzando as fronteiras do discurso educacional: novas políticas em educação. Porto Alegre: Artmed, 1999.

GIROUX, Henry A. The terror of neoliberalism: authoritarianism and the eclipse of democracy. Boulder-CO: Paradigm, 2004.

Grupos Protestam na Zona norte de SP a favor e contra a filósofa Judith Butler. G1, São Paulo, 07/11/2017. Disponível em: https://g1.globo.com/sao-paulo/noticia/grupos-protestam-na-zona-oeste-de-sp-a-favor-e-contra-filosofa-judith-butler.ghtml. Acesso em 05/08/2020.

HUNTER, J. D. Culture Wars: the struggle to define America. New York: Basic Books, 1991.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero e Educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 2001.

MISKOLCI, Richard. Pânicos morais e controles sociais: reflexões sobre o casamento gay. Cadernos Pagu, Campinas, n. 28, 2007, p. 101-128.

PELO Twitter Bolsonaro anuncia suspensão de vestibular para as Pessoas Trans. Carta Capital, São Paulo, 16/07/2019. Disponível em: https://www.cartacapital.com.br/educacao/pelo-twitter-bolsonaro-anuncia-suspensao-de-vestibular-para-pessoas-trans/. Acesso em: 10/09/2020.

PINHEIRO-MACHADO, Rosana; SCALCO, Lucia Mury. From Hope to Hate: the rise of conservative in Brazil. HAU: Journal of Ethnographic Theory, Chicago, v, 10, n. 1, p. 21-31.

PROFÍRIO, Ana Luiza Gomes. Corpos como campos de batalha: uma etnografia sobre entrecruzamentos de gênero, raça e sexualidade no espaço escolar em Maceió. 2019. 118 f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2019. Disponível em: http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5650 . Acesso em: 20 abr. 2021.

RUBIN, Gayle. Políticas do sexo. São Paulo: Ubu Editora, 2017.

SARAIVA, Karla; AQUINO, Júlio Groppa. Os paradoxos da forma escolar na contemporaneidade (Entrevista). Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 28, n.2, p. 293-303, 2020.

SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Alienígenas na sala de aula: uma Introdução aos Estudos Culturais em Educação. Petrópolis: Vozes, 2008.

STEINBERG, Shirley R. Kindercultura: a construção da infância pelas grandes corporações. In: SILVA, Luiz Heron da; AZEVEDO, José Clóvis de; SANTOS, Edmilson Santos dos (Org.). Identidade Social e a Construção do Conhecimento. Porto Alegre: SMED, 1997. p. 98-14.

STF enquadra homofobia e transfobia como crimes de racismo ao reconhecer a omissão legislativo. Portal STF, Brasília, 13/06/2019. Disponível em: http://portal.stf.jus.br/noticias/verNoticiaDetalhe.asp?idConteudo=414010. Acesso em 23/09/2020.

TURNER, Victor W. O processo ritual: estrutura e antiestrutura. Tradução de Nancy Campi de Castro. Petrópolis: Editora Vozes, 1974.

UECE não comenta denúncias contra diretor e confusão no Centro de Humanidades. O Povo, Fortaleza, 04/12/2015. Disponível em: https://www.opovo.com.br/noticias/fortaleza/2015/12/uece-nao-comenta-denuncias-contra-diretor-e-confusao-no-ch-diz-chefe.html. Acesso em 20/09/2019.

Published

12-08-2021

How to Cite

LIMA, A. de O. Diversity as a weapon: on cultural wars in the field of education. Equatorial – Revista do Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, [S. l.], v. 8, n. 15, p. 1–19, 2021. DOI: 10.21680/2446-5674.2021v8n15ID23143. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/equatorial/article/view/23143. Acesso em: 27 sep. 2024.

Issue

Section

Dossiê