Learning in practice

the basic school on the formation process of licentiate degrees in Social Sciences from the experience at UFC

Authors

  • Maria Iris Abreu Santos Universidade Federal do Ceará/Doutoranda em Sociologia - PPGS https://orcid.org/0000-0001-6785-1190
  • Gislania de Freitas Silva Universidade Federal do Ceará/Doutoranda em Sociologia - PPGS; SEDUC-CE/Professora da rede estadual de ensino

DOI:

https://doi.org/10.21680/2446-5674.2021v8n15ID23230

Keywords:

Educational Sociology/Anthropology, Licentiate degree, Teaching formation, Research, School

Abstract

In this article, we aim to discuss the teaching formation in licentiate degrees in Social Sciences, focusing on the degree program offered to undergraduates at the Federal University of Ceará (UFC). Anchored to the experience and the perception of former students from this program, and such information shared via questionnaires and interviews, we question the symbolic hierarchy related to the teacher/student dichotomy and we highlight the ties that bind universities and schools, considering these ties as the main compound of the teaching formation. Based on the dialogue between Anthropology and Education, we also reflect upon the teaching practice and its situation in the learning process. Furthermore, we draw attention to the experience which the undergraduate students acquire in the Institutional Teaching Initiation Scholarship Program (PIBID), once it encourages the immersion of these students in the basic school environment since the first years of their undergraduate formation, surpassing the subjects related to teacher training in the late semesters. We conclude that the approach of the undergraduate student to the school environment evidences the inseparability of researching and teaching, since experiencing the school environment – its actors, dynamics, social contacts – suggests simultaneously the experiment of it as a means of practice and its transformation into an object of sociological and anthropological reflection.

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Author Biographies

Maria Iris Abreu Santos, Universidade Federal do Ceará/Doutoranda em Sociologia - PPGS

Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Sociologia da Universidade Federal do Ceará. Mestrado em Sociologia pela Universidade Federal do Ceará (2015). Graduação em Ciências Sociais pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) (2012). É membro do Núcleo de Estudos de Religião, Cultura e Política (NERPO) da Universidade Federal do Ceará.

Gislania de Freitas Silva, Universidade Federal do Ceará/Doutoranda em Sociologia - PPGS; SEDUC-CE/Professora da rede estadual de ensino

Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Sociologia da Universidade Federal do Ceará. Mestrado em Sociologia pela Universidade Federal do Ceará (2013). Graduação em Licenciatura em Ciências Sociais pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) (2009). É professora de Sociologia da rede estadual de ensino (SEDUC-CE) desde 2010. Tem interesse nas seguintes áreas: pensamento social brasileiro e latino-americano; estudos subalternos e crítica pós-colonial; formação e atuação docente; Sociologia no ensino básico.

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Published

12-08-2021

How to Cite

ABREU SANTOS, M. I.; DE FREITAS SILVA, G. Learning in practice: the basic school on the formation process of licentiate degrees in Social Sciences from the experience at UFC. Equatorial – Revista do Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, [S. l.], v. 8, n. 15, p. 1–22, 2021. DOI: 10.21680/2446-5674.2021v8n15ID23230. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/equatorial/article/view/23230. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê