Teaching identity and professional practice

autoethnographic experiments in a preparation course for college for low-income students

Authors

  • Taynã Ribeiro Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.21680/2446-5674.2021v8n15ID23582

Keywords:

Autoethnography, Teaching identity, Teaching practice, Anthropology and education

Abstract

This article, in the form of an autoethnographic narrative, is the result of experiences lived in a preparation course for college for low-income students in Niterói, Rio de Janeiro, and intends to reflect on a process of construction of teacher identity from the work experiences of the author. This process occurs through intellectual, physical, and emotional means through the encounter with the subjects, artifacts, and institutions that configure an educational space. How is the relationship between professional practice and the construction of a teaching identity? How can education spaces originated in social movements contribute to teacher training at the basic school? The article examines these dynamics based on excerpts from my field notebook and images produced during a period of remote classes that took place in the year 2020. It concludes with the construction of an identity especially crossed by notions of uncertainty, the product of the imposition of a “virtual educational reality” and of historical processes that opened new horizons on what it means to be a teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BONDIA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, abr. 2002.

DAYRELL, Juarez. A escola como espaço sócio-cultural. In: DAYRELL, Juarez (Org.). Múltiplos olhares sobre educação e cultura. Belo Horizonte: UFMG, 1996. p. 65-72.

ELLIS, Carolyn; BOCHNER, Arthur P. Autoethnography, personal narrative, reflexivity. In: DENZIN, Norman K.; LINCOLN, Yvonna S. (Eds.). Handbook of qualitative research. 2. ed. Thousand Oaks, CA: Sage, 2000.

GEERTZ, Clifford. Uma descrição densa: por uma teoria interpretativa da cultura. In: A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 2008

HANDFAS, Anita; TEIXEIRA, Rosana da Câmara. A Prática de Ensino como rito de passagem e o ensino de sociologia nas escolas de nível médio. Mediações, Londrina, v. 12, n. 1, p. 131-142, jan/jun. 2007.

MELLO, Anahí Guedes de. Olhar, (não) ouvir, escrever: uma autoetnografia ciborgue. Tese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, Florianópolis, 2019.

NASCIMENTO, Alexandre do. Universidade e cidadania: o movimento dos Cursos Pré-Vestibulares Populares. Lugar Comum, n.17, pp. 45-60, 2002.

REED-DANAHAY, Deborah. Auto/Ethnography: Rewriting the Self and the Social. New York: Berg, 1997.

SANTOS, Silvio Matheus Alves. O método da autoetnografia na pesquisa sociológica: atores, perspectivas e desafios. Plural, Revista do Programa de Pós?Graduação em Sociologia da USP, São Paulo, v.24.1, 2017, p.214-241.

SÖKEFELD, Martin. Debating Self, Identity, and Culture in Anthropology. Current Anthropology, 40 (4): 417-447, 1999.

STRATHERN, Marilyn. Fora de contexto: as ficções persuasivas da antropologia. In: O efeito etnográfico e outros ensaios. São Paulo; Cosac & Naify, 2014.

TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas conseqüências. Revista Brasileira de Educação, n. 13, 2000.

TAVARES, Maria Tereza Goudard; LISBOA, Adrielle karolyne Sousa. A experiência do Pré-vestibular Pedro Pomar: uma luta por educação popular e formação política em periferias urbanas. Cadernos CIMEAC, v. 10, n. 1, 2020.

VELHO, Gilberto. Projeto, emoção e orientação em sociedades complexas. In: Velho, Gilberto. Um antropólogo na cidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2013.

Published

12-08-2021

How to Cite

RIBEIRO, T. Teaching identity and professional practice: autoethnographic experiments in a preparation course for college for low-income students. Equatorial – Revista do Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, [S. l.], v. 8, n. 15, p. 1–20, 2021. DOI: 10.21680/2446-5674.2021v8n15ID23582. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/equatorial/article/view/23582. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê