A IMPORTÂNCIA DA VALORIZAÇÃO DA HISTÓRIA LOCAL NO ENSINO DE HISTÓRIA EM MOÇAMBIQUE

Authors

  • Denisse Kátia Soares Omar Universidade Rovuma

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-817X.2022v18n1ID26346

Keywords:

História local, Ensino de História, Moçambique

Abstract

Abstract

 

This article aims to reflect on the importance of local history for the teaching of history in Mozambique. In this context, local history is one that allows us to investigate a region or places where students are located. And nowadays it is seen as an indispensable tool in the teaching and learning process. It is in this context that, in the first moment of this article, I present the perception of local history. In a second moment, the importance of valuing local history for the teaching of history is analyzed. And finally, the strategies for inserting local history in teaching in Mozambique are presented. In this sense, to carry out this article, a bibliographic analysis was taken into account, seeking to understand the topic from the materials and documents existing in Archives, focusing mainly on the documentation that gave more impetus and clarity to the research.

 

Keywords: Local history; history teaching; Mozambique.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BASILIO, Guilherme. Os saberes locais e o novo currículo do ensino básico. Dissertação de Mestrado em Educação e Currículo, apresentada PUC. São Paulo, PUC, 2006.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de História: Fundamentos e Métodos. Editora Cortez: São Paulo, 2009.

BITTENCOURT, C. M. F. Ensino de História: Fundamentos e Métodos. São Paulo: Cortez, 2011.

BLOCH, Marc. Introdução à História. Lisboa, Europa-América, 1997.

BONNET, João Alberto de Sá. Ethos Local e Currículo Oficial: Educação Autóctone Tradicional Macua e Ensino Básico em Moçambique. Tese de Doutoramento em Educação/ Currículo apresentada a PUC, São Paulo, 2002.

BOSSI, Ecléa. Memória e Sociedade: lembranças de velhos. São Paulo: Companhia de Letras.1994

BRASIL, Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Fundamental 3º e 4º Ciclos – História. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BUCZENKO, Gerson Luiz. “História local e identidade: o ensino de história nos anos iniciais”. In: Revista do XXVII Simpósio Nacional de História de Conhecimento Histórico e Dialogo social, Natal, RN, Julho de 2013.pp.1-17

Published

14-04-2022

How to Cite

OMAR, D. K. S. A IMPORTÂNCIA DA VALORIZAÇÃO DA HISTÓRIA LOCAL NO ENSINO DE HISTÓRIA EM MOÇAMBIQUE . Espacialidades Journal, [S. l.], v. 18, n. 1, p. 38–51, 2022. DOI: 10.21680/1984-817X.2022v18n1ID26346. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/26346. Acesso em: 3 jul. 2024.