O fuzilamento dos inimigos com um violão

hibridação, mediação, tecnologia e violência na música do Brasil contemporâneo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1982-1662.2022v5n33ID28031

Abstract

Abstract: The research field of this article is the Sociology of Music from the questioning of the cultural issue and its relationship with contemporary Brazilian society. For this, we analyzed the challenge’s version of the song “Aí Calica” on TikTok and two images, the first published on the Instagram platform and the other on the official channels of the Federal Government. We seek to reveal the symptoms of an association between the hybridization present in music, technology and violence through the incorporation and normalization of the image and sound of the rifle. In this way, by reinforcing the common and ordinary of violence through the agency of cultures, conflicts against blacks, the poor and residents of the periphery are also intensified and legitimized. It is also possible, through culture, to build one of the field to think and make another way of acting and being a society that does not deny conflict and violence, but that also problematizes them in music.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Andersonn Henrique Araújo, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Possui graduação em Licenciatura Música pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2009) e Mestrado Acadêmico em Música pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2015). Atualmente é professor assistente da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Educação Musical, atuando principalmente nos seguintes temas: programas sociais governamentais, contextos não formais de educação, formação de professores e Pensamento Complexo.

Published

23-03-2022

How to Cite

ARAÚJO, A. H. O fuzilamento dos inimigos com um violão: hibridação, mediação, tecnologia e violência na música do Brasil contemporâneo. Revista Inter-Legere, [S. l.], v. 5, n. 33, p. c28031, 2022. DOI: 10.21680/1982-1662.2022v5n33ID28031. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/28031. Acesso em: 3 jul. 2024.