Por uma alfabetização audiovisual

uma proposta metodológica a partir do filme Habanastation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1982-1662.2024v7n39ID34583

Keywords:

Educação, Cinema, Alfabetização audiovisual, Ideologia, Habanastation

Abstract

Cinema constitutes a source of inexhaustible learning resources in the most diverse fields of education. However, it is still necessary to give visibility to aesthetics that are “on the margins” of commercial cinema from major North American streaming channels is still necessary. This article aims to propose an interdisciplinary project methodology (involving the disciplines of History, Geography, Portuguese Language and Arts) applied to high school, aiming for Audiovisual Literacy based on the analysis of the Cuban film Habanastation (2011). Based on the understanding of cinema as an educational act, concepts such as ideology, audience formation, form, technique and taste will be addressed in discussions about the construction of a type of cinema with national aesthetics. Methodologically, the case study procedure is adopted, through a bibliographic review and filmographic analysis. The main theoretical references include Althusser (1989); Barbosa (2014); Benjamin (1994); Eisenstein (2002) and Freire (2003, 2004, 2006, 2008). It is concluded that the proposal presented could enable students in the final stage of Basic Education, High School, to receive cinematographic education to value and appreciate a national aesthetic.

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Author Biographies

Adriano Medeiros Costa, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutor e mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Graduado em Pedagogia e em Comunicação Social (Habilitação em Jornalismo), ambos pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). É Professor Adjunto IV do Departamento de Comunicação Social da Universidade Federal do Rio Grande (DECOM/UFRN). Coordenador do Grupo Eduardo Galeano de Estudos e Pesquisas Latino-Americanas em Comunicação Social. Membro da Rede de Pesquisadores sobre Cinema Latino-americano (RICiLa) e da Associação de Jornalistas de Educação (Jeduca). 

Elizângela Justino de Oliveira, Universidade Federal da Paraíba

Doutora em Geografia pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Licenciada em Geografia e mestra em Turismo, ambos pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Pesquisadora do Grupo de Estudos Urbanos (GEUrb/UFPB). 

Tiago Tavares e Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

É trabalhador em educação, atuando como professor na rede pública estadual e como historiador no Museu do Seridó/UFRN. É licenciado, bacharel e mestre em História pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), especialista em Patrimônio Cultural pela Faculdade Claretiano e doutor em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN).

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Published

29-04-2024

How to Cite

MEDEIROS COSTA, A.; JUSTINO DE OLIVEIRA, E. .; TAVARES E SILVA, T. . Por uma alfabetização audiovisual: uma proposta metodológica a partir do filme Habanastation. Revista Inter-Legere, [S. l.], v. 7, n. 39, p. c34583, 2024. DOI: 10.21680/1982-1662.2024v7n39ID34583. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/34583. Acesso em: 21 jun. 2024.