A textography of a community of practice in Veterinary Medicine

pilot survey

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1983-2435.2022v7n1ID28939

Keywords:

Internationalization, Academic writing in English language, Veterinary Medicine

Abstract

The process of internationalization of higher education institutions includes the development of academic practices in English language, regarded as the lingua franca of science (HÜLMBAUER et al., 2008; SWALES, 2018, p. 242), to facilitate the dialogue among institutions from different countries. The present study investigates a research group from the Veterinary Medicine field of a Brazilian higher education institution that publishes most of its research in English language. The study uses textography’s theoretical and methodological assumptions (SWALES, 1998a, 1998b, 2018) to analyze, textual and contextually, English language academic writing practices in the referred group, and it intends, ultimately, to contribute to the participants in this writing process. Up to this moment, a pilot survey was answered by 10 participants, providing a first contact with the research group and with their academic writing practices in English language.

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Author Biographies

Amanda Petry Radünz, Universidade Federal de Santa Maria

Licenciada em Letras - Inglês pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), em 2017. Atuou como professora de inglês do Programa Idiomas sem Fronteiras (IsF) na UFSM entre 2017 e 2018. Mestre em Letras - Estudos Linguísticos pela UFSM em 2020. Doutoranda em Letras - Estudos Linguísticos, com início em 2020, pela mesma instituição. Atua na equipe de apoio ao Núcleo Gestor da Rede IsF, como voluntária, desde 2020.

Patrícia Marcuzzo, Universidade Federal de Santa Maria

Professora Associada, nível 2, no Departamento de Letras Estrangeiras e Modernas da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Atua em projetos de ensino, pesquisa e extensão no curso de graduação em Letras-Inglês e no Programa de Pós-graduação em Letras da UFSM, na área de Estudos Linguísticos. Também tem colaborado com o Programa de Pós-graduação em Medicina Veterinária da UFSM, onde ministra aulas de escrita acadêmica em inglês. Atualmente, é coordenadora do curso de graduação em Letras-Licenciatura em Espanhol, Inglês e Português da UFSM. É membro do Comitê de Ética em Pesquisa da UFSM, como representante do Centro de Artes e Letras, e das seguintes associações: ALAB-Associação de Linguística Aplicada do Brasil, ALES-Asociación Latinoamericana de Estudios de la Escritura en Educación Superior y Contextos Profesionales, ALSFAL-Associação de Linguística Sistêmico-Funcional da América Latina e ANPOLL-Grupo de Trabalho de Gêneros Textuais/Discursivos. É editora de seção da plataforma Genre Across Borders (GXB), mantida pela North Carolina State University (Estados Unidos) e pela University of Waterloo (Canadá). Graduada em Letras Português-Inglês (2003), Mestre em Letras-Estudos Linguísticos (2006) e Doutora em Letras-Estudos Linguísticos (2011) pela UFSM, com período de doutorado sanduíche na North Carolina State University (2010-2011), nos Estados Unidos. Seus interesses de pesquisa são Análise Crítica de Gênero(s) acadêmicos e institucionais, Ensino de Leitura e Escrita em Inglês para Fins Acadêmicos e Formação de professores de inglês como língua adicional.

Published

14-06-2022

How to Cite

PETRY RADÜNZ, A.; MARCUZZO, P. . A textography of a community of practice in Veterinary Medicine: pilot survey. Odisseia, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 56–75, 2022. DOI: 10.21680/1983-2435.2022v7n1ID28939. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/odisseia/article/view/28939. Acesso em: 30 jun. 2024.