“I CONFESS THAT GETTING HOME AND WATCHING A LIVE IS NOT EASY”: A TEXTUAL-INTERACTIVE ANALYSIS OF CONTINUING TRAINING MEANINGS (RE)PRODUCED BY PORTUGUESE LANGUAGE TEACHERS IN AN ONLINE TEACHER EDUCATION EVENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1983-2435.2024v9n2ID34775

Keywords:

Continuing teacher education, Online teacher’s education event, Referentiation, Interaction

Abstract

This article aims to analyze the different conceptions of continuing education that are produced in a live broadcast destinated to Portuguese language teachers of the Rio Grande do Sul state’s system of education. In order to do so, this research articulates notions from the field of Applied Linguistics and Education, especially in relation to (continuing) teacher education, the notions of interactive framework, originating from Interactional Sociolinguistics, and reference, coming from Textual Linguistics, with the purpose to a textual-interactive analysis of the meanings regarding the notion of continuing training co-constructed by the participants of the teacher’s education event analyzed. This is a qualitative research, with an interpretive bias, focusing on the analysis of referencing as a linguistic-interactional phenomenon. The corpus of analysis is constituted by verbalizations (oral and written) produced by trainers and teachers in training in an online teacher education event, held in August 2022. The analysis undertaken reveals negotiations around the meanings of continuing education, sometimes understood from a perspective of technical rationality, and others from a perspective of practical rationality, and reinforces the contributions of the study of reference to the qualification of linguistic-interactional practices developed in the continuing education of Portuguese language teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anderson Carnin, Universidade Estadual de Campinas

Doutor em Linguística Aplicada. Docente do Departamento de Linguística Aplicada do Instituto de Estudos da Linguagem da Universidade Estadual de Campinas (DLA/IEL/UNICAMP). 

Ana Isabel Eltz Dornelles, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)

Licenciada em Letras (Português/Inglês) e mestranda em Linguística Aplicada pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (PPGLA/UNISINOS). Bolsista CAPES.

Caio Mira, Universidade Estadual de Campinas

Doutor em Linguística. Docente do Departamento de Linguística do Instituto de Estudos da Linguagem da Universidade Estadual de Campinas (DL/IEL/UNICAMP).

References

ALARCÃO, I. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

ARAGÃO, A. M. F. Reflexividade: O Princípio da Indissociação entre Teoria-Prática Encarnado na Formação de Professores. Curitiba: Appris, 2022.

COSTA, E. V.; SCHLATTER, M. Eventos de formação de professores: uma perspectiva etnográfica sobre aprender a ensinar. Trab. Ling. Aplic., v. 56, n. 1, p. 37-63, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/010318135173200451. Acesso em: 21 nov. 2022.

CRESWELL, J. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.

GARCEZ, P. M.; SCHLATTER, M. Professores-autores-formadores: princípios e experiências para a formação de profissionais de educação linguística. In: MATEUS, E.; TONELLI, J. R. A. (Org.) Diálogos (im)pertinentes entre formação de professores e aprendizagem de línguas. São Paulo: Blucher, 2017. p. 13-36.

HOFSTETTER, R.; SCHNEUWLY, B. Knowledge for teaching and Knowledge to teach: two contrasting figures of New Education: Claparède and Vygotsky. Pedagogica Historica. v. 45, n. 4-5, p. 605-629 ago./out., 2009.

IMBERNÓN, F. Formação permanente do professorado: novas tendências. São Paulo: Ed. Cortez, 2009.

JUBRAN, C. C. A. S. Revisitando a noção de tópico discursivo. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, v. 48, n. 1, p. 33-4, 2006.

KOCH, I. Como se constroem e reconstroem os objetos do discurso. Investigações, v. 21, n.2. 2008, p. 99-114.

MARCUSCHI, L. A. Análise da conversação. São Paulo: Editora Ática, 1986.

MARCUSCHI, L.A. Atos de Referenciação na Interação Face a Face. Cad. Est. Ling. Campinas, SP, v. 41, p. 37-54, 2001.

MIRA, C. Conversação nas Afasias: Uma Análise do Tópico Discursivo e do Turno Conversacional sob a Perspectiva Textual-Interativa. Ling. (dis)curso, Tubarão, v. 16, n. 1, p. 133-152, jan./abr. 2016.

MIRA, C.; CARNIN, A. Histórias sobre o convívio com a Doença de Alzheimer: contribuições da noção de referenciação para a análise de narrativas no contexto de interações de um Grupo de Apoio. Cadernos de Estudos Linguísticos, v. 59, n. 1, p.157-174, 2017.

MIRA, C.; CUSTÓDIO, K. Contribuições da noção de referenciação para análise da narrativa oral no contexto da atrofia cortical posterior. Revista Investigações, [online], v. 32, p. 01-23, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.51359/2175-294x.2019.240157. Acesso em: 14 jun. 2022.

MONDADA, L.; DUBOIS, D. Construção dos objetos de discurso e categorização: Uma abordagem dos processos de referenciação. In: CAVALCANTE, M. M.; RODRIGUES, B. B.; CIULLA, A. (Org.). Referenciação. São Paulo: Contexto, 2003. p.17-52.

PÉREZ GÓMEZ, A. O pensamento prático do professor: a formação do professor como profissional reflexivo. In: NÓVOA, A. (Org.). Os professores e a sua formação. 2 ed. Lisboa: Dom Quixote, 1995.

SALÁRIO dos professores é 35% inferior ao de outras ocupações com ensino superior. In: CEPERS. [S. l.], 26 nov. 2020. Disponível em: https://cpers.com.br/salario-dos-professores-e-35-inferior-ao-de-outras-ocupacoes-com-ensino-superior/. Acesso em: 24 de nov. 2022.

SCHÖN, D. Educando o Profissional Reflexivo: um novo design para o ensino e aprendizagem. Porto Alegre: ARTMED, 2000.

TANNEN. D; WALLAT. C. Enquadres interativos e esquemas de conhecimento em interação: exemplos de um exame/consulta médica. In: RIBEIRO, B.T; GARCEZ, P. M. Sociolinguística Interacional. 2. ed. São Paulo: Loyola, 2002. p.182-196.

ZEICHNER, K. Uma análise crítica sobre a “reflexão” como conceito estruturante na formação docente. Educação e Sociedade: Revista de Ciência da Educação. Campinas: Unicamp, v. 29, n. 103, 2014, p. 535-554, 2008.

Published

31-10-2024

How to Cite

CARNIN, A.; DORNELLES, A. I. E.; MIRA, C. “I CONFESS THAT GETTING HOME AND WATCHING A LIVE IS NOT EASY”: A TEXTUAL-INTERACTIVE ANALYSIS OF CONTINUING TRAINING MEANINGS (RE)PRODUCED BY PORTUGUESE LANGUAGE TEACHERS IN AN ONLINE TEACHER EDUCATION EVENT. Odisseia, [S. l.], v. 9, n. 2, p. 54–74, 2024. DOI: 10.21680/1983-2435.2024v9n2ID34775. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/odisseia/article/view/34775. Acesso em: 21 nov. 2024.