FROM PROFANE TO SACRED: A READING ON ENVIRONMENTS IN HAROLD PINTER'S THE HOMECOMING
DOI:
https://doi.org/10.21680/1983-2435.2025v10n1ID39026Keywords:
Setting, Feminine, Sacred and Profane, Theater of the Absurd, TransgressionAbstract
This article is an analysis of the play The Homecoming, by English playwright Harold Pinter. In this sense, the work aims to address issues relating to the profane and the sacred from the environments exposed in the drama, as well as to present possible characteristics of the Theatre of the Absurd in Pinter's work, articulating diverse dialogues with other elements, such as transgression and the figure of the feminine. The study is based on the theoretical contributions of Bachelard (1998), Coutinho (2015), Cunha (2004), Eliade (2018), Enoque; Borges; Borges (2016), Esslin (2018), Marinho (2016), Mielietinski (1987), Nora (2012), Oliveira (2001) and Santos (2017). To this end, qualitative bibliographical research forms the methodological basis of the article. Thus, this work seeks to make a significant contribution to literary studies, especially those that refer to the dramatic text. Among lyrics that transgress, Harold Pinter challenges and overcomes imposed standards.
Downloads
References
BACHELARD, G. A poética do espaço. Tradução Antonio de Pádua Danesi. São Paulo: Martins Fontes, 1998. (Coleção tópicos).
BÍBLIA. Nova Bíblia pastoral. Brasília: 2014.
CHEVALIER, J.; GHEERBRANT, A. Dicionário de símbolos: mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números. 34. ed. Tradução Vera da Costa e Silva et al. Rio de Janeiro: José Olympio, 2020.
COUTINHO, A. Notas de teoria literária. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2015.
CUNHA, Aguinaldo Ribeiro da. Ionesco e o despertar de um novo teatro. In: IONESCO, E. A lição e As cadeiras. Tradução Paulo Neves. São Paulo: Peixoto Neto, 2004. (Coleção Os grandes dramaturgos).
ELIADE, M. O sagrado e o profano: a essência das religiões. Tradução Rogério Fernandes. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2018. (Coleção biblioteca do pensamento moderno).
ENOQUE, A. G.; BORGES, A. F.; BORGES, J. F. O sagrado e o profano nas organizações contemporâneas. Pretexto, Belo Horizonte, v. 17, n. 2, p. 29-41, 2016. DOI: https://doi.org/10.21714/pretexto.v17i2.2610. Disponível em: https://revista.fumec.br/index.php/pretexto/article/view/2610. Acesso em: 6 jan. 2025.
ESSLIN, M. O teatro do absurdo. Tradução Barbara Heliodora, José Roberto O’Shea. Rio de Janeiro: Zahar, 2018.
MARINHO, Flávio. Pinter: O poeta da ambiguidade. In: PINTER, H. A festa de aniversário e O monta-cargas. Tradução Alexandre Tenório. Rio de Janeiro: José Olympio, 2016.
MIELIETINSKI, E. M. A poética do mito. Tradução Paulo Bezerra. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1987.
NASSAR, R. Lavoura arcaica. 3. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2021.
NORA, P. Entre Memória e história: a problemática dos lugares. Tradução de Yara Aun Khouty. Projeto História: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados de História, São Paulo, v. 10, dez, p. 7-28, 2012, Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/view/12101. Acesso em: 8 ago. 2024.
OLIVEIRA, M. R. Negociando identidades: O teatro nem tão absurdo de Harold Pinter. Textura, Canoas, n. 4, p. 45-5, 2001. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/183162. Acesso em: 12 ago. 2024.
PINTER, H. A volta ao lar. Tradução Millôr Fernandes. São Paulo: Peixoto Neto, 2007. (Coleção os grandes dramaturgos, 21).
SANTOS, T. V. If you take the glass...!: uma releitura da obra de Harold Pinter. Dissertação (Mestrado) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo, 2017. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8147/tde-19042018-125538/. Acesso em: 30 jun. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Odisseia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Thisa work has been licensed under Creative Commons - Atribuição - NãoComercial - CompartilhaIgual 3.0 Não Adaptada.











