FROM PROFANE TO SACRED: A READING ON ENVIRONMENTS IN HAROLD PINTER'S THE HOMECOMING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1983-2435.2025v10n1ID39026

Keywords:

Setting, Feminine, Sacred and Profane, Theater of the Absurd, Transgression

Abstract

This article is an analysis of the play The Homecoming, by English playwright Harold Pinter. In this sense, the work aims to address issues relating to the profane and the sacred from the environments exposed in the drama, as well as to present possible characteristics of the Theatre of the Absurd in Pinter's work, articulating diverse dialogues with other elements, such as transgression and the figure of the feminine. The study is based on the theoretical contributions of Bachelard (1998), Coutinho (2015), Cunha (2004), Eliade (2018), Enoque; Borges; Borges (2016), Esslin (2018), Marinho (2016), Mielietinski (1987), Nora (2012), Oliveira (2001) and Santos (2017). To this end, qualitative bibliographical research forms the methodological basis of the article. Thus, this work seeks to make a significant contribution to literary studies, especially those that refer to the dramatic text. Among lyrics that transgress, Harold Pinter challenges and overcomes imposed standards.

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Author Biographies

Júlio Lopes Cruz, Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão

Mestrando em Letras pelo Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão – PPGLe-UEMASUL. Bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa e ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico do Maranhão – FAPEMA. Licenciado em Letras pela Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão (UEMASUL). Professor da Rede Municipal de Ensino de Porto Franco – MA. Membro do Grupo de Estudos Literários e Imagéticos de Imperatriz (GELITI).

Gilberto Freire de Santana, Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão

Doutor em Letras, Teoria Literária, pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2011). Mestre em Letras, Teoria Literária, pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2001), graduado em Comunicação Social - Jornalismo, pelo Centro de Ensino Unificado de Brasília (1981). Professor Adjunto IV da Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão (UEMASUL), coordenador e professor permanente do Curso de Mestrado em Letras da UEMASUL, docente permanente do Curso de Mestrado em Letras da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA).  Membro do Grupo de Estudos Literários e Imagéticos de Imperatriz (GELITI). 

Antônio Coutinho Soares Filho, Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão

Doutor em Literatura (Universidade Federal do Norte do Tocantins – UFNT/Campus Araguaína). Mestre em Literatura e Crítica Literária (PUC-SP). Professor da Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão (UEMASUL) e Técnico em Assuntos Educacionais do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão (IFMA). 

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Published

30-06-2025

How to Cite

LOPES CRUZ, Júlio; FREIRE DE SANTANA, Gilberto; COUTINHO SOARES FILHO, Antônio. FROM PROFANE TO SACRED: A READING ON ENVIRONMENTS IN HAROLD PINTER’S THE HOMECOMING. Odisseia, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 158–174, 2025. DOI: 10.21680/1983-2435.2025v10n1ID39026. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/odisseia/article/view/39026. Acesso em: 25 dec. 2025.