No encalço da originalidade: aproximações e divergências entre Adorno e os românticos

Authors

  • Luciana Molina Queiroz Doutora em Teoria e História Literária pela UNICAMP e Professora substituta de filosofia da UFES

DOI:

https://doi.org/10.21680/1983-2109.2019v26n50ID17313

Keywords:

Gênio; Dialética; Nominalismo; Originalidade; Romantismo

Abstract

The main objective of this paper is to demonstrate how the philosophy of art of Adorno, and more specifically its concept and appreciation of the artistic nominalism, comes from the way the philosopher, from the dialectical tradition, dialogues with themes found in romanticism, such as genius and original. The fact that he belongs to Hegelian-Marxist tradition is therefore essential to understand his optimistic view about the avant-garde art and its appreciation of the growing nominalism of works of art derived from their autonomy and formal specificity.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

29-05-2019

How to Cite

QUEIROZ, L. M. No encalço da originalidade: aproximações e divergências entre Adorno e os românticos. Princípios: Revista de Filosofia (UFRN), [S. l.], v. 26, n. 50, p. 219–238, 2019. DOI: 10.21680/1983-2109.2019v26n50ID17313. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/principios/article/view/17313. Acesso em: 25 jul. 2024.