The Arche-Screen and contemporary image devices

Authors

  • Danilo Veríssimo UNESP

DOI:

https://doi.org/10.21680/1983-2109.2024v31n65ID34305

Keywords:

Perception, Phenomenology, Screen, Image, Device

Abstract

Our main purpose is to discuss perception from a perspective that highlights its historicity. We focus more specifically on the analysis of screen devices. Based on Merleau-Pontian phenomenology and, especially, on the contributions of Mauro Carbone, we highlight the concept of Arche-Screen as a guide to our study. From there, we analyze modern devices of perception, linked to the constitution of the modern cognoscent subject, in order to situate a reconfiguration of the subject of observation that serves as a threshold for today’s devices of visibility. It is then that, in the light of the theories we have mobilized, we propose the figure of the observer-observed as a correlative to the quasi-agency of contemporary screen devices. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BENJAMIN, Walter A obra de arte na era da sua reprodutibilidade técnica. In: Capistrano, Tadeu (Org.). Benjamin e a obra de arte: técnica, imagem, percepção. Trads. Marijane Lisboa; Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012, pp. 11-42.

BOURDIEU, Pierre. Esquisse d’une théorie de la pratique. Paris: Éditions du Seuil, 2000.

CARBONE, Mauro. La chair des images: Merleau-Ponty entre peinture et cinema. Paris: Vrin, 2011.

CARBONE, Mauro. Philosophie-écrans: du cinéma à la révolution numérique. Paris: Vrin, 2016.

CARBONE, Mauro. Des pouvoirs de l’archi-écran et de l’idéologie de la « transparence 2.0 ». In: CARBONE, Mauro; DALMASSO, Anna Caterina; BODINI, Jacopo (Orgs.). Des pouvoirs des écrans. Sesto San Giovanni: Éditions Mimesis, 2018, pp. 17-34.

CARBONE, Mauro. Ver segundo o quadro, ver segundo as telas. Caxias do Sul: Educs, 2019.

CITTON, Yves (Org.). L’économie de l’attention. Paris: La Découverte, 2014.

CRARY, Jonathan. Técnicas do observador: visão e modernidade no século XIX. Rio de Janeiro, RJ: Contraponto, 2012.

DALMASSO, Anna Caterina Dalmasso. Le corps, c’est l’écran: la philosophie du visuel de Merleau-Ponty. Sesto San Giovanni: Éditions Mimesis, 2018.

DELEUZE, Gilles. O que é um dispositivo? In: DELEUZE, Gilles. Dois regimes de loucos: textos e entrevistas (1975-1995). Trad. Guilherme Ivo. São Paulo: Editora 34, 2016, pp. 359-369.

ESCOUBAS, Eliane. La question de l’œuvre d’art : Merleau-Ponty et Heidegger. In: RICHIR, Marc; TASSIN, Etienne (Orgs.). Merleau-Ponty, phénoménologie et expériences. Grenoble: Jérôme Millon, 1992, pp. 123-138.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 1979.

GARELLI, Jacques. Voir ceci et voir selon. In: RICHIR, Marc; TASSIN, Etienne (Orgs.). Merleau-Ponty, phénoménologie et expériences. Grenoble: Jérôme Millon, 1992, pp. 79-99.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. Trad. Carlos Alberto Ribeiro de Moura. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

MERLEAU-PONTY, Maurice. A prosa do mundo. Trad. Paulo Neves. São Paulo: Cosac & Naify, 2002.

MERLEAU-PONTY, Maurice. O visível e o invisível. Trads. José Artur Gianotti; Armando Mora d’Oliveira. São Paulo: Perspectiva, 2003.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Le monde sensible et le monde de l’expression: cours au Collège de France, notes, 1953. Genève: Metispresses, 2011.

MERLEAU-PONTY, Maurice. O olho e o espírito. Trads. Paulo Neves; Maria Pereira. São Paulo: Cosac Naify, 2013.

PANOFSKI, Erwin. La perspective comme forme symbolique. Tad. Guy Ballangé. Paris: Les Éditions de Minuit, 1975.

PLATÃO. A república. Trad. Maria Helena da Rocha Pereira. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1993.

ROMANO, Claude. Les repères éblouissants: renouveler la phénoménologie. Paris: PUF, 2019.

SCHÖTTKER, Detlev (2012). Comentários sobre Benjamin e “A obra de arte”. In: In Capistrano, Tadeu (Org.). Benjamin e a obra de arte: técnica, imagem, percepção. Trads. Marijane Lisboa; Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012, pp. 43-172.

WU, Tim. The attention merchants: the epic scramble to get inside our heads. New York: Vintage Books, 2017.

Published

19-08-2024

How to Cite

VERÍSSIMO, D. The Arche-Screen and contemporary image devices. Princípios: Revista de Filosofia (UFRN), [S. l.], v. 31, n. 65, 2024. DOI: 10.21680/1983-2109.2024v31n65ID34305. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/principios/article/view/34305. Acesso em: 2 oct. 2024.