COOPERATIVE LEARNING AS A TEACHING STRATEG FOR ACCOUNTING: INTELLECTUAL SKILLS OF THE COGNITIVE DOMAIN TAXONOMY

Authors

  • Ivone Vieira Pereira Universidade de Rio Verde - UniRV
  • Cesar Augusto Tiburcio Silva Universidade de Brasília - UnB

DOI:

https://doi.org/10.21680/2176-9036.2018v10n1ID12296

Keywords:

cooperative learning. Application. Analysis

Abstract

Professional qualification has been influenced by the demands of the labor market, which has required intellectual skills for professionals to be absorbed into the work environment. Among these skills, communication and social interaction are especially important. In this sense, the present research seeks to verify the contributions that cooperative learning can provide for the academic performance and communication skills of accounting graduates.  In order to reach such objective, two intellectual abilities of Bloom´s taxonomy were chosen: application and analysis. In the application, the academic performance was verified through the Jigsaw cooperative learning strategy, and in the analysis, the written communication was investigated through the Cloze technique. The experiment was carried out with the academics of the seventh period of Accounting Sciences of a public university. The sample consisted of 34 students enrolled in the discipline of Fiscal Accounting. The collected data were analyzed using analysis of variance for the application and analysis category and the Tukey test. The results revealed that cooperative learning contributed to improved written communication skills; however, there was no significant difference in the application category (academic performance).

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Author Biographies

Ivone Vieira Pereira, Universidade de Rio Verde - UniRV

Doutorando em Ciências Contábeis pela Universidade de Brasília. Possui Graduação em Ciencias Contábeis pela Fundação do Ensino Superior de Rio Verde (1997), Pós-Graduação em Contabilidade e Controladoria pela Fundação do Ensino Superior de Rio Verde (2002) e Mestrado em Ciências Contábeis pela Universidade de Brasília (2006).Professora Adjunto e Diretora da Faculdade de Ciências Contábeis da Universidade de Rio Verde. Tem experiência na área de Ciências Contábeis, com ênfase em Controladoria, Contabilidade Societária, Contabilidade Fiscal e Tributária e Auditoria. Doutoranda em Ciências Contábeis pela Universidade de Brasília.

Cesar Augusto Tiburcio Silva, Universidade de Brasília - UnB

Possui graduação em Administração pela Universidade de Brasília (1983) e em contabilidade pela Unieuro (2006). É mestre em Administração pela Universidade de Brasília (1988) e doutor em Controladoria e Contabilidade pela Universidade de São Paulo (1996). Atualmente é professor titular da Universidade de Brasília, atuando no mestrado e doutorado de Contabilidade. Foi diretor da Faculdade de Economia, Administração, Contabilidade e Ciência da Informação e Documentação (FACE) da UnB. Foi decano de Planejamento e Orçamento da Universidade de Brasília entre 2014 e 2016. Possui livros, artigos e trabalhos em congressos nos seguintes temas: mensuração contábil, finanças de empresas, demonstrações contábeis, avaliação de empresas e custos no setor público

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Published

09-01-2018

How to Cite

PEREIRA, I. V.; SILVA, C. A. T. COOPERATIVE LEARNING AS A TEACHING STRATEG FOR ACCOUNTING: INTELLECTUAL SKILLS OF THE COGNITIVE DOMAIN TAXONOMY. REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 54–70, 2018. DOI: 10.21680/2176-9036.2018v10n1ID12296. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/12296. Acesso em: 22 nov. 2024.

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