Teaching of Accounting and Management: configurations and demands of the class exposition
DOI:
https://doi.org/10.21680/2176-9036.2019v11n2ID16441Keywords:
expository class, teaching strategies, learning.Abstract
Purpose: To analyze the links between expectations and actual experience in the development of expository classes. The aim was also to identify the quality parameters used by students and graduates to evaluate the quality of these classes.
Methodology: Qualitative research of an exploratory-descriptive nature, this study was based on the results of a survey conducted with undergraduate and postgraduate students of the courses of Management and Accounting Sciences, as well as graduates of these courses in the last three years. Although the theme-axis of this research is recurrent in scientific research, the cut proposed in this study was diagnostic.
Results: They point to the appreciation of the pedagogical conception in the daily practice of educational practices, especially in the planning of the lectures. The revealed expectation is that these directives are oriented by more progressive paradigms, focused on the autonomy of the subject, its emancipation and reality. The demands pointed out in the research demand the development of cognitive, technical, but also, relational and emotional competences, essential to the professional and social exercise of the individual. The research data led to the conclusion that teacher performance is valued for its effectiveness in incorporating into its practices the guiding objectives of developing the necessary or possible competences (intersubjective and relational dimension).
Contributions of the study: The investigation refers as contribution, punctual reflections on the academic practice, confronting expectations and effective practices.
Downloads
References
Alberti, T. F., Abegg, I., Costa, M. R. J. & Titton, M. (2014). Dinâmicas de grupo orientadas pelas atividades de estudo: desenvolvimento de habilidades e competências na educação profissional. Rev. bras. Estud. pedagog. (online), Brasília, v. 95, n. 240, p. 346-362, maio/ago.
Boruchovitch, E., Bzuneck, J. A., & Guimarães, S. E. R. (2010). Motivação para aprender: aplicações no contexto educativo. Vozes, Petrópolis, RJ.
Chabot, D., & Chabot, M. (2015). Pedagogia Emocional: sentir para aprender. Sá Editora.
Caveião, C., Peres, A. M., Zagonel, I. P. S., Amestoy, S. C., & Meier, M. J. (2018). Tendências e estratégias de ensino-aprendizagem utilizadas no desenvolvimento da liderança do enfermeiro. Revista Brasileira de Enfermagem, 71(Suppl. 4), 1531-1539. https://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0455
Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Pesquisa qualitativa: técnicas e procedimentos para o desenvolvimento de teoria fundamentada. Porto Alegre: Artmed.
Da Cunha, M. I. (2007). Reflexões e práticas em pedagogia universitária. Papirus Editora.
Dalmoro, M., & Vieira, K. M. (2013). Dilemas na construção de escalas Tipo Likert: o número de itens e a disposição influenciam nos resultados? Revista gestão organizacional, 6 (3).
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2000). Handbook of qualitative research. Sage publications, inc.
Enricone, D., & Faria, E. T. (2006). A docência na educação superior: sete olhares. EDIPUCRS.
Escoriza Nieto, J. (1998). Conocimiento psicológico y conceptualización de las dificultades de aprendizaje (Vol. 24). Edicions Universitat Barcelona.
Fagundes, T. C. P. C. (2009). Metodologia da pesquisa. Salvador: UNEB/EAD.
Fernandes, C. R. S., Viana, I. L. R. S., Alves, A. M., Macedo, L. S., Martins, A. M. G. S., & Rodrigues, M. T. P. (2017). A construção da identidade docente por bacharéis no Ensino Superior. Revista Brasileira de Ensino Superior, Passo Fundo, vol. 3, n. 1, p. 26-41, Jan.-Mar.
Flick, U. (2009). Qualidade na pesquisa qualitativa: coleção pesquisa qualitativa. Bookman Editora.
Freitas, H., Oliveira, M., Saccol, A. Z., & Moscarola, J. (2000). O método de pesquisa survey. Revista de Administração da Universidade de São Paulo, 35(3).
Goldenberg, M. (1997). A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. Rio de Janeiro: Record. HAGUETTE, TMF Metodologias qualitativas na Sociologia, 5.
Gregori, E. B., & de Martín Rojo, E. (2011). Portfolio electrónico: aprender a evaluar el aprendizaje (Vol. 169). Editorial UOC.
Günther, H. (2003). Como elaborar um questionário (série: Planejamento de Pesquisa nas Ciências Sociais, nº 01). Brasília, DF: UnB, Laboratório de Psicologia Ambiental.
Jamsen, J., Corley, K., & Jamsen, B (2007). E-survey methodology. In Handbook of research on electronic surveys and measurements (pp. 1-8). IGI Global.
Joncew, C. C., Cendon, B. V., & Ameno, N. (2014). Websurveys como método de pesquisa. Informação & Informação, 19(3), 192-218.
Franco, C. P. (2013). Revisitando o conceito de ensino no ensino-aprendizagem de sistema adaptativo complexo. Educação em Revista, 29 (3), 121-142. https://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982013000300006
Klein, E. L., & Vosgerau, D. S. A. R. (2018). Possibilidades e desafios da prática de aprendizagem colaborativa no ensino superior. Revista Educação, v. 43, n. 4 , p. 667-698 | out./dez.
Koche, J. C. (1997). Fundamentos de metodologia científica: teoria da ciência e prática da pesquisa. Vozes.
Lakatos, E. M & Marconi, M. A. (2010). Fundamentos da metodologia científica. São Paulo: Altas.
Luckesi, C. C. (2011). Avaliação da aprendizagem: componente do ato pedagógico.
Martins, A. M. (2002). Autonomia e educação: uma trajetória de um conceito. Cadernos de Pesquisa, (115), 207-232. https://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742002000100009
Morales, P. & Vallejo, P. M. (2001). Relação professor-aluno. Edições Loyola.
Moura, E. C. C., & Mesquita, L. F. C. (2010). Estratégias de ensino-aprendizagem na percepção de graduandos de enfermagem. Revista Brasileira de Enfermagem, 63(5), 793-798. https://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672010000500016
Niskier, A. (2001). Filosofia da educação: uma visão crítica. Edições Loyola.
Oliveira, E. G. (2003). Educação a distância na transição paradigmática. Papirus Editora.
Ocampo, D. M., Santos, M. E. T. & Folmer, V. (2016). A Interdisciplinaridade no Ensino É Possível? Prós e contras na perspectiva de professores de Matemática. Bolema [online]. vol.30, n.56, pp.1014-1030. ISSN 0103-636X. http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v30n56a09.
Perraudeau, M. (2009). Aprendizagem: como acompanhar os alunos na aquisição dos saberes. Editora Artmed.
Prodanov, C. C., & de Freitas, E. C. (2013). Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico-2ª Edição. Editora Feevale.
Robayo, A. D. R. P. & FelicettI, V. L. (2018). Comprensiones sobre la práctica Pedagógica del profesor: la lúdica en la Hora del Cuento. Revista Educação, v. 43, n. 3, p. 393-412, jul./set.
Ruiz, M. J. F. (2003). O papel social do professor: uma contribuição da filosofia da educação e do pensamento freireano à formação do professor. Revista Iberoamericana de educación, 33(1), 55-70.
Tozoni-Reis, M.F.C (2009). Metodologia da pesquisa. Curitiba: IESDE.
Zimerman, D. E. (2004). Aplicação da dinâmica de grupo à escola. Revista da SPAGESP, 5(5), 06-15. Recuperado em 20 de fevereiro de 2019, de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-29702004000100003&lng=pt&tlng=pt.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this magazine agree with the following terms:
Authors keep the copyrights and concede the right of its first publication to the magazine. The work piece must be simultaneously licensed on the Creative Commons Attribution Licence which allows the paper sharing, and preserves both the author identity and the right of first publication to this magazine.
Authors are authorized to assume additional contracts separately, to not-exclusively distribution of the paper version published in this magazine (e.g.: publish in institutional repository or as a book chapter), with the author identity recognition and its first publication in this magazine.
Authors are permitted and stimulated to publish and distribute their papers online (e.g.: in institutional repository or on their personal webpage), considering it can generate productive alterations, as well as increase the impact and the quotations of the published paper.
Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.