Teaching of Accounting and Management: configurations and demands of the class exposition

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/2176-9036.2019v11n2ID16441

Keywords:

expository class, teaching strategies, learning.

Abstract

Purpose: To analyze the links between expectations and actual experience in the development of expository classes. The aim was also to identify the quality parameters used by students and graduates to evaluate the quality of these classes.

Methodology: Qualitative research of an exploratory-descriptive nature, this study was based on the results of a survey conducted with undergraduate and postgraduate students of the courses of Management and Accounting Sciences, as well as graduates of these courses in the last three years. Although the theme-axis of this research is recurrent in scientific research, the cut proposed in this study was diagnostic.

Results: They point to the appreciation of the pedagogical conception in the daily practice of educational practices, especially in the planning of the lectures. The revealed expectation is that these directives are oriented by more progressive paradigms, focused on the autonomy of the subject, its emancipation and reality. The demands pointed out in the research demand the development of cognitive, technical, but also, relational and emotional competences, essential to the professional and social exercise of the individual. The research data led to the conclusion that teacher performance is valued for its effectiveness in incorporating into its practices the guiding objectives of developing the necessary or possible competences (intersubjective and relational dimension).

Contributions of the study: The investigation refers as contribution, punctual reflections on the academic practice, confronting expectations and effective practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yumara Lúcia Vasconcelos, Universidade Federal Rural de Pernambuco - UFRPE

Professora e pesquisadora da Universidade Federal Rural de Pernambuco. Pós doutorado em Direitos Humanos-UFPE. Doutorado em Administração – UFBA. Mestrado em Ciências Contábeis – Fundação Visconde de Cairu. Líder dos grupos de pesquisa (CNPQ): GEPDH - Grupo de Estudos e Pesquisas em Direitos Humanos / UFRPE (http://dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/8090213755992134 / www.gepdhtrabalho.com) e GEPM - Grupo de Estudos e Pesquisas em Metodologias de Investigação Científica / UFRPE (http://dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/4875703666206864)

Helen Alves Menezes, FEDERAL RURAL DE PERNAMBUCO UNIVERSITY

Educadora. Mestranda do PPGC – PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM CONTROLADORIA / UFRPE. 

Rafaela Maria José Bertino

Mestre em controladoria PPGC – PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM CONTROLADORIA / UFRPE. Docente universitária.

References

Alberti, T. F., Abegg, I., Costa, M. R. J. & Titton, M. (2014). Dinâmicas de grupo orientadas pelas atividades de estudo: desenvolvimento de habilidades e competências na educação profissional. Rev. bras. Estud. pedagog. (online), Brasília, v. 95, n. 240, p. 346-362, maio/ago.

Boruchovitch, E., Bzuneck, J. A., & Guimarães, S. E. R. (2010). Motivação para aprender: aplicações no contexto educativo. Vozes, Petrópolis, RJ.

Chabot, D., & Chabot, M. (2015). Pedagogia Emocional: sentir para aprender. Sá Editora.

Caveião, C., Peres, A. M., Zagonel, I. P. S., Amestoy, S. C., & Meier, M. J. (2018). Tendências e estratégias de ensino-aprendizagem utilizadas no desenvolvimento da liderança do enfermeiro. Revista Brasileira de Enfermagem, 71(Suppl. 4), 1531-1539. https://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0455

Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Pesquisa qualitativa: técnicas e procedimentos para o desenvolvimento de teoria fundamentada. Porto Alegre: Artmed.

Da Cunha, M. I. (2007). Reflexões e práticas em pedagogia universitária. Papirus Editora.

Dalmoro, M., & Vieira, K. M. (2013). Dilemas na construção de escalas Tipo Likert: o número de itens e a disposição influenciam nos resultados? Revista gestão organizacional, 6 (3).

Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2000). Handbook of qualitative research. Sage publications, inc.

Enricone, D., & Faria, E. T. (2006). A docência na educação superior: sete olhares. EDIPUCRS.

Escoriza Nieto, J. (1998). Conocimiento psicológico y conceptualización de las dificultades de aprendizaje (Vol. 24). Edicions Universitat Barcelona.

Fagundes, T. C. P. C. (2009). Metodologia da pesquisa. Salvador: UNEB/EAD.

Fernandes, C. R. S., Viana, I. L. R. S., Alves, A. M., Macedo, L. S., Martins, A. M. G. S., & Rodrigues, M. T. P. (2017). A construção da identidade docente por bacharéis no Ensino Superior. Revista Brasileira de Ensino Superior, Passo Fundo, vol. 3, n. 1, p. 26-41, Jan.-Mar.

Flick, U. (2009). Qualidade na pesquisa qualitativa: coleção pesquisa qualitativa. Bookman Editora.

Freitas, H., Oliveira, M., Saccol, A. Z., & Moscarola, J. (2000). O método de pesquisa survey. Revista de Administração da Universidade de São Paulo, 35(3).

Goldenberg, M. (1997). A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. Rio de Janeiro: Record. HAGUETTE, TMF Metodologias qualitativas na Sociologia, 5.

Gregori, E. B., & de Martín Rojo, E. (2011). Portfolio electrónico: aprender a evaluar el aprendizaje (Vol. 169). Editorial UOC.

Günther, H. (2003). Como elaborar um questionário (série: Planejamento de Pesquisa nas Ciências Sociais, nº 01). Brasília, DF: UnB, Laboratório de Psicologia Ambiental.

Jamsen, J., Corley, K., & Jamsen, B (2007). E-survey methodology. In Handbook of research on electronic surveys and measurements (pp. 1-8). IGI Global.

Joncew, C. C., Cendon, B. V., & Ameno, N. (2014). Websurveys como método de pesquisa. Informação & Informação, 19(3), 192-218.

Franco, C. P. (2013). Revisitando o conceito de ensino no ensino-aprendizagem de sistema adaptativo complexo. Educação em Revista, 29 (3), 121-142. https://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982013000300006

Klein, E. L., & Vosgerau, D. S. A. R. (2018). Possibilidades e desafios da prática de aprendizagem colaborativa no ensino superior. Revista Educação, v. 43, n. 4 , p. 667-698 | out./dez.

Koche, J. C. (1997). Fundamentos de metodologia científica: teoria da ciência e prática da pesquisa. Vozes.

Lakatos, E. M & Marconi, M. A. (2010). Fundamentos da metodologia científica. São Paulo: Altas.

Luckesi, C. C. (2011). Avaliação da aprendizagem: componente do ato pedagógico.

Martins, A. M. (2002). Autonomia e educação: uma trajetória de um conceito. Cadernos de Pesquisa, (115), 207-232. https://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742002000100009

Morales, P. & Vallejo, P. M. (2001). Relação professor-aluno. Edições Loyola.

Moura, E. C. C., & Mesquita, L. F. C. (2010). Estratégias de ensino-aprendizagem na percepção de graduandos de enfermagem. Revista Brasileira de Enfermagem, 63(5), 793-798. https://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672010000500016

Niskier, A. (2001). Filosofia da educação: uma visão crítica. Edições Loyola.

Oliveira, E. G. (2003). Educação a distância na transição paradigmática. Papirus Editora.

Ocampo, D. M., Santos, M. E. T. & Folmer, V. (2016). A Interdisciplinaridade no Ensino É Possível? Prós e contras na perspectiva de professores de Matemática. Bolema [online]. vol.30, n.56, pp.1014-1030. ISSN 0103-636X. http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v30n56a09.

Perraudeau, M. (2009). Aprendizagem: como acompanhar os alunos na aquisição dos saberes. Editora Artmed.

Prodanov, C. C., & de Freitas, E. C. (2013). Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico-2ª Edição. Editora Feevale.

Robayo, A. D. R. P. & FelicettI, V. L. (2018). Comprensiones sobre la práctica Pedagógica del profesor: la lúdica en la Hora del Cuento. Revista Educação, v. 43, n. 3, p. 393-412, jul./set.

Ruiz, M. J. F. (2003). O papel social do professor: uma contribuição da filosofia da educação e do pensamento freireano à formação do professor. Revista Iberoamericana de educación, 33(1), 55-70.

Tozoni-Reis, M.F.C (2009). Metodologia da pesquisa. Curitiba: IESDE.

Zimerman, D. E. (2004). Aplicação da dinâmica de grupo à escola. Revista da SPAGESP, 5(5), 06-15. Recuperado em 20 de fevereiro de 2019, de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-29702004000100003&lng=pt&tlng=pt.

Published

03-07-2019

How to Cite

VASCONCELOS, Y. L.; MENEZES, H. A.; BERTINO, R. M. J. Teaching of Accounting and Management: configurations and demands of the class exposition. REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, [S. l.], v. 11, n. 2, p. 239–265, 2019. DOI: 10.21680/2176-9036.2019v11n2ID16441. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/16441. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Section 3: Research of Field on Accounting (Survey) (S3)