Perception of the students of the course of Accounting Sciences and the Specialization in Skills and Auditing about teaching and the labor market in Auditing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/2176-9036.2019v11n2ID16529

Keywords:

Audit. Teaching. Labor market.

Abstract

Purpose: The objective of the study is to identify the perception of the students of the course of Accounting Sciences (Group 1) and the Specialization in Skills and Auditing (Group 2) of Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) about the teaching and content of auditing for the preparation and insertion in the job market.

Methodology: Quantitative, descriptive and survey research through the application of a questionnaire (open and closed questions) to the students of the two courses, seeking to identify the characteristics of the groups and their understanding of the teaching and learning methods of the audit discipline for the labor market .

Results: It was verified that the majority of the two groups are in the labor market, and that the auditors intend to remain in the area. As for the pedagogical practices, the two groups stood out: "Exhibition Classroom"; "Classroom Discussions"; "Resolutions of Exercises"; and "Case Studies". On the other hand, the aspects pointed out that need to be deepened in Group 1 are: "Brazilian Accounting Standards", "Audit Planning", and "Practices in fraud detection", and in Group 2 were: "Legislation Applicable to Accounting Auditing", "Audit Planning" and "Audit Execution". Regarding the perception about the sufficiency of the content of the discipline to perform the function, 37% of Group 1 and 46.7% of Group 2 believe that it is insufficient and are concerned with the impact of this in the development of activities in the labor market. Still, as a motivation to study auditing, students claim that such knowledge is indispensable for the good performance of the profession in order to master the content about the accounting practice in relation to the legislation and auditing standards.

Contributions of the Study: The results help those responsible for the courses to propose improvements in the course development, in the course and, consequently, the accounting professional.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Márcia Bianchi, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Possui graduação em Ciências Contábeis pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (2000), mestrado em Ciências Contábeis pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos- UNISINOS (2005) e doutorado em Economia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS (2013). Atualmente é professora adjunta do curso de Ciências Contábeis da Universidade Federal do Rio Grande do Sul/Porto Alegre-RS. Tem experiência na área de Ciências Contábeis, atuando principalmente nos seguintes temas: controladoria, análise de custos e contabilidade societária. Atua como editora responsável da Revista ConTexto (UFRGS).

Jorge Daniel Werlang, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Especialista em Perícia e Auditoria (UFRGS).

Lauren Dal Bem Venturini, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Controladoria e Contabilidade (UFRGS).

Vanessa Noguez Machado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Controladoria e Contabilidade (UFRGS).

References

Alberton, L., & Beuren, I. M. (2003). A formação comportamental de Auditores Contábeis Independentes: um estudo multicaso. Revista Eletrônica de Ciência Administrativa, Campo Largo, 1(2), 1-24.

Almeida, M. C. (2012). Auditoria: um Curso Moderno e Completo. (8a. ed.). São Paulo: Atlas.

Armitage, J. (2008). Changes in the importance of topics in auditing education: 2000?2005.

Managerial Auditing Journal, [s.l.], 23(9), 935-959.

Armitage, J., & Poyzer, J. K. (2010). Academicians’ and practitioners’ views on the importance of the topical content in the first auditing course. American Journal of Business Education, [s.l.], 3(1), 71-82.

Barreto, D., & Graeff, F. (2011). Auditoria: teoria e exercícios comentados. (2a. ed.). São Paulo: Método.

Camargo, R. C. C. P., Camargo, R. V. W., Dutra, M. H., & Alberton, L. (2013). A percepção dos auditados em relação às competências comportamentais dos auditores Independentes: um estudo empírico na Região da Grande Florianópolis/SC. Revista de Contabilidade e Organizações, São Paulo, 7(18), 37-47.

Castañeda, B. E. G., Carvalho, L. N. G., & Lisboa, N. P. (2007). Comparação entre as Normas de Auditoria do Brasil e as Internacionais (IAASB). Revista Contemporânea de Contabilidade, Florianópolis, 1(7), 81-100.

Castro, R. L. C., Vasconcelos, J. P. B., & Dantas, J. A. (2017). Impactos das Normas Internacionais de Auditoria nos Relatórios dos Auditores sobre as Demonstrações Financeiras dos Bancos Brasileiros. Revista Ambiente Contábil, Natal, 9(1), 1-20.

Chaffey, J., Van Peursem, K. A.; & Low, M. (2011). Audit education for future professionals: perceptions of new zealand auditors. Accounting Education, 20(2), 153-185.

Franco, H., & Marra, E. (2000). Auditoria Contábil. São Paulo: Atlas.

Gil, A. C. (2006). Como elaborar projetos de pesquisa. (4a. ed.). São Paulo: Atlas.

Hoff, J., Alberton, L., & Camargo, R. de C. C. P. (2017). A visão da academia e do mercado de trabalho sobre o ensino da auditoria. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade, Brasília, 11(1), 52-68.

Humphrey, C. (2008). Auditing research: a review across the disciplinary divide. Accounting, Auditing & Accountability Journal, [s.l.], 21(2), 170-203.

Machado, L., Machado, M. R. R., & Guerra, F. M. (2014). Formação do auditor nas instituições de ensino superior e a capacitação profissional nas firmas de auditoria. Revista de Contabilidade da UFBA, Bahia, 8(1), 4-20.

Madeira, C. A. (2001). Avaliação do ensino de auditoria nos cursos de graduação em Ciências Contábeis: uma pesquisa exploratória. Dissertação de Mestrado em Controladoria Contabilidade Estratégica, Faculdade de Ciências Econômicas de São Paulo, Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado, São Paulo.

Michel, M. H. (2015). Metodologia e pesquisa científica em ciências sociais: um guia prático para acompanhamento da disciplina e elaboração de trabalhos monográficos. (3a. ed.). São Paulo: Atlas.

Oliveira, L. M., Diniz Filho, A. (2001). Curso básico de auditoria. São Paulo: Atlas.

Ricardino Filho, A. A. (2002). Auditoria: ensino acadêmico X treinamento profissional. Tese de Doutorado em Controladoria e Contabilidade, Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, Universidade de São Paulo, São Paulo.

Rodrigues, A. C., Moreira, F. S., Firmino, J. E., & Silva, M. C. (2016). A percepção dos alunos do curso de Ciências Contábeis acerca do ensino e do mercado de trabalho em perícia contábil. Revista Capital Científico, Guarapuava, 14(2), 93-108.

Silva, A. P. (2008). A percepção dos profissionais de auditoria quanto ao ensino de auditoria contábil nos cursos de graduação em Ciências Contábeis do Brasil. Dissertação de Mestrado em Ciências Contábeis, Programa Multiinstitucional e Inter-Regional de Pós-graduação em Ciências Contábeis, Universidade de Brasília/ Universidade Federal da Paraíba/ Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Brasília.

Silva, M. C., Martins, V. F.; Rocha, V. A. (2016). A profissão de auditor: como está a motivação dos discentes de Ciências Contábeis para seguir esta carreira? Revista de Auditoria, Governança e Contabilidade, Minas Gerais, 4(17), 154-174.

Silva, U. B., Bruni, A. L. (2017). O Que me ensina a ensinar? Um estudo sobre fatores explicativos das Práticas Pedagógicas no Ensino de Contabilidade. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade, Brasília, 11(2), 214-230.

Published

03-07-2019

How to Cite

BIANCHI, M.; WERLANG, J. D.; VENTURINI, L. D. B.; MACHADO, V. N. Perception of the students of the course of Accounting Sciences and the Specialization in Skills and Auditing about teaching and the labor market in Auditing. REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, [S. l.], v. 11, n. 2, p. 266–285, 2019. DOI: 10.21680/2176-9036.2019v11n2ID16529. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/16529. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Section 3: Research of Field on Accounting (Survey) (S3)